Page 6 of 11
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 03 Feb 2014, 20:22
by Jeppe_A
OKANT wrote:Måste bara älska detta bygge... så djävulskt fränt!
Roligt att höra!!
Tackar
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 03 Feb 2014, 20:23
by Jeppe_A
-TLM- wrote:Det går att följa länken till Photobucket. Frän bil!!!
Sent from my iPhone using
Tapatalk
Hehe Tackar
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 05 Feb 2014, 18:38
by Jeppe_A
Lägger upp några bilder från det ja började med när ja köpte bilen.
Lämnade iväg den å fick underredet å hjulhus soda blästrat, kan rekomendera de
Tar bort allt men skonar plåten, fast lämnar även kvar rost om de finns
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 08 Feb 2014, 17:20
by Balantzz
kommer bli riktigt bra, sommaren närmar sig snabbt och säkert
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 09 Feb 2014, 18:56
by wuffee
du har ju en fet färg för 240 ju.. kör på den
.. riktigt fränt bygge iaf!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 10 Feb 2014, 22:29
by reyland
Åhhh så sjuuukt ball
blir verkligen jätteavis
Som sagt, det bästa ur 2 världar
Följes med spänning
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 12 Feb 2014, 22:10
by e12_m5
Nu får du allt avslöja motor specen!
Passar alltså m5 e39 lådan rakt av på v10an?
Och är den lådan helt manuell, inget elektroniskt växlingssystem?
Har själv den motorn i "byggartankarna", men jag eftersträvar en gammal hederlig manuell spak mellan sätena i så fall (därav mina dumma frågor).
Motorstyrningen har jag fattat att man får slänga original pga alla spärrar/kodningar etc etc.
Vilket styrsystem kan hantera din motor?
Riktigt kul bygge för övrigt, Tummen upp!
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 16 Feb 2014, 09:45
by Jeppe_A
e12_m5 wrote:Nu får du allt avslöja motor specen!
Passar alltså m5 e39 lådan rakt av på v10an?
Och är den lådan helt manuell, inget elektroniskt växlingssystem?
Har själv den motorn i "byggartankarna", men jag eftersträvar en gammal hederlig manuell spak mellan sätena i så fall (därav mina dumma frågor).
Motorstyrningen har jag fattat att man får slänga original pga alla spärrar/kodningar etc etc.
Vilket styrsystem kan hantera din motor?
Riktigt kul bygge för övrigt, Tummen upp!
Hehe, de kan ja göra
Nä lådan passar inte mer än i bulthålen på nedre halvan av motor men längd och storleken på sprängkåpan stämmer.
Så man får svetsa om alla bulthålen som sitter på den övre halvan av sprängkåpan.
Och den är sex växlad manuell ingen el alls, bara en spak att rycka i
Motorstyrningen är tornado 2 ecu från köhler racing funkar ihop med alla orginal givare samt vanos.
Inte kopplat sputet än men verkar grymt smidigt
Roligt att du gillar bilen, men ja antar att du ska ha en bmw kaross till ditt projekt istället?
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 16 Feb 2014, 12:34
by e12_m5
Hehe, de kan ja göra
Nä lådan passar inte mer än i bulthålen på nedre halvan av motor men längd och storleken på sprängkåpan stämmer.
Så man får svetsa om alla bulthålen som sitter på den övre halvan av sprängkåpan.
Och den är sex växlad manuell ingen el alls, bara en spak att rycka i
Motorstyrningen är tornado 2 ecu från köhler racing funkar ihop med alla orginal givare samt vanos.
Inte kopplat sputet än men verkar grymt smidigt
Roligt att du gillar bilen, men ja antar att du ska ha en bmw kaross till ditt projekt istället?
[/quote]
Mycket intressant! Tack för den informationen
Hur gör du med original svänghjul och koppling, passar dom bitarna mot lådans urtamp lager etc?
Trevligt att någon redan har byggt ett "färdigt" styrsystem till dessa motorer! Förenklar och förtrevligar ju hela motoriden direkt!
Jodå jag tänker nog bara bmw rakt igenom, pratar dock 70-tals bmw i så fall
Så det kan bli en minst lika trevlig kombo som ditt bygge är tanken!
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 17 Feb 2014, 20:01
by Jeppe_A
e12_m5 wrote:Hehe, de kan ja göra
Nä lådan passar inte mer än i bulthålen på nedre halvan av motor men längd och storleken på sprängkåpan stämmer.
Så man får svetsa om alla bulthålen som sitter på den övre halvan av sprängkåpan.
Och den är sex växlad manuell ingen el alls, bara en spak att rycka i
Motorstyrningen är tornado 2 ecu från köhler racing funkar ihop med alla orginal givare samt vanos.
Inte kopplat sputet än men verkar grymt smidigt
Roligt att du gillar bilen, men ja antar att du ska ha en bmw kaross till ditt projekt istället?
Mycket intressant! Tack för den informationen
Hur gör du med original svänghjul och koppling, passar dom bitarna mot lådans urtamp lager etc?
Köpte svänghjul och koppling på dli, som e anpassat till s85b50 och låda från e39 m5.
4 puckad sinter å 765 platta.
Lätt å fint
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 18 Feb 2014, 19:16
by granen_
Vad väger svänghjulet? =)
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 18 Feb 2014, 20:10
by Jeppe_A
granen_ wrote:Vad väger svänghjulet? =)
9kg jämfört med ca 15 orginal
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 19 Feb 2014, 17:31
by volvobrage
Gromt svinghjul!
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 19 Feb 2014, 20:05
by Robin Olivi
Sjukt frän bil! Kommer ju inte låta som en volvo direkt.
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 19 Feb 2014, 21:15
by Jeppe_A
volvobrage wrote:Gromt svinghjul!
Ja de e riktigt fint
Re: Volvo 242 -83 m5 v10
Posted: 19 Feb 2014, 21:17
by Jeppe_A
Robin Olivi wrote:Sjukt frän bil! Kommer ju inte låta som en volvo direkt.
Tackar!
Hehe, nä kan bli en kul kombo Bmw sound med Volvo look
Re: Volvo 242 -83 m5 v10. Elmia!
Posted: 01 Mar 2014, 08:13
by Jeppe_A