M5 s38b36 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Joachim wrote:Snyggt som faan! E34 M5 med turbo är lätt fetaste bilen! :)
Tackar! Jo dom är riktigt maffia ;)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Nisse Järnet »

Fint!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Nisse Järnet wrote:Fint!
Tack!
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: M5 s38b36 turbo

Post by JonasH88 »

Jäkligt fint bygge.

Men ett litet tips ifall du nu inte har motorn stumt monterat. Slangen mellan spridarbryggan till btr:en riskerar att lirkas isär när motorn
rör sig, har provat den varianten, funkar sådär bra.. ;)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

JonasH88 wrote:Jäkligt fint bygge.

Men ett litet tips ifall du nu inte har motorn stumt monterat. Slangen mellan spridarbryggan till btr:en riskerar att lirkas isär när motorn
rör sig, har provat den varianten, funkar sådär bra.. ;)
Tack! Ja det är en tanke som har slagit mig också.. Jag får se hur jag gör där. Hur löste du det? Längre slang bara?
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: M5 s38b36 turbo

Post by JonasH88 »

Körde med slang som var lite för lång först, men det slets isär ändå, trotts hårdare "rally" kuddar.
Med stumma motor-växellådsfästen kan man ha sådär :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Va ett tag sen man gjorde ett inlägg men det händer lite hela tiden iallafall på bilen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Byggt om oljerören till kylaren

Image

Image

Image
Köpt en ny Esab tig så man kan göra all svetsning själv i framtiden :)

Image
började med att bygga en rostfri oljeretur.

Image

Image

Image
Efter det blev det till att börja bygga avgasset.. här är downpipen ;) Rostfritt också!

Image

Image

Image
Drygt halva systemet färdigt :D

Image

Image

Image
Även införskaffa mig en Griffin alu kylare som jag ska bygga fästen till.

Kan bara jobba med bilen på helgerna som sagt så det går sakta framåt men det känns ändå som om bitarna börjar falla på plats nu :)
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: M5 s38b36 turbo

Post by rocket »

helt supert dette prosjektet her! Fullt av gromme deler :)
Hva slags girkasse skal du ha?
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

rocket wrote:helt supert dette prosjektet her! Fullt av gromme deler :)
Hva slags girkasse skal du ha?
Tack Tack! kommer att köra original så länge det håller sen blir det nått värre. Håller på att köpa en m5 e39 låda som förmodligen kommer åka dit i framtiden :)
viggo e34
Posts: 15
Joined: 30 Jan 2015, 05:54

Re: M5 s38b36 turbo

Post by viggo e34 »

Rått prosjekt :-)
Gleder meg til fortsettelsen :-)
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

viggo e34 wrote:Rått prosjekt :-)
Gleder meg til fortsettelsen :-)
Tackar!
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Bra tag sen man skrev här men jag jobbar på bilen så mycket jag kan :) hade varit trevligt om man hade hunnit fått ut den nu när sommaren närmar sig!

Image
Fästen till avgassystemet

Image

Image

Image

Image
Lambda

Image

Image

Image
Fräst och borrat om ventilkåpan :)

Image

Image
Meckade dit fläkten

Image
Byggt fästen och satt dit den :) Även byggt en lite alukåpa!

Image
Dragit slangar till oljekyl också!

Image

Image
Testmonter filter, passa mycket bra :)

Image
Byggde även en ny kåpa som ska sitta ovanför tändspolarna och trycka ner dom. Satte även en tätning runt om p.g.a att jag har tagit bort original tätningar runt spolarna.

Image

Image
Plockade ner bakoken som ska renoveras lite :)

Även två bonusbilder ;)
Image

Image

Allt för denna gången. Nästa sak som står på schemat är att bygga expantionskärl och dra elen :)
larzzon_
Posts: 76
Joined: 20 Aug 2014, 02:15

Re: M5 s38b36 turbo

Post by larzzon_ »

jälvar vad snyggt det blir!! :D
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

larzzon_ wrote:jälvar vad snyggt det blir!! :D
Tack så mycket! :D
Fredzze
Posts: 94
Joined: 01 Dec 2012, 00:00

Re: M5 s38b36 turbo

Post by Fredzze »

Image
Bytte till alumotorkuddar.

Image
Image
Image
Olja till turbo!

Image
Lindat downpipen

Image
renoverat bakbromsarna, och nya brembo skivor och klossar.

Image
Byggde ett expansionskärl!

Image

Image
Färdig med lite vattenrör!

Image
Inte de jag är mest nöjd med men de lär säkert funka :)

Image
Nu till frågan.. Vet nån om det funkar bra med att koppla vakuum här till den inbyggda Mapsensorn i sprutet och till Bränsletrycksregulatorn??

Mvh Fredde
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: M5 s38b36 turbo

Post by TheLeaf »

Sätt en anslutning i varje spjäll och dra till en vacuum station så du får stabilt vacuum sen ansluter du btr och map givaren där
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: M5 s38b36 turbo

Post by motec »

TheLeaf wrote:Sätt en anslutning i varje spjäll och dra till en vacuum station så du får stabilt vacuum sen ansluter du btr och map givaren där
Kan man få ostabilt vakum pga vart man tar det? det är ju inte olika vakum vid varje spjäll :)
Post Reply