BMW M5 E34 V8 - TILL SALU- 718whp 1018wnm @ 1.25bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
I väntan på motorbearbetningen av v8. Vilket kommer bestå av komplett balansering, polering av vevaxel samt planing av båda topparna m.m.
så har det pulats med allt möjligt smått och gott. Man måste ju hålla igång arbetsgnistan och värme får man på köpet:)
Borrat sisådär 20 hål för alla tekniska prylar som kommer dekorera instrumentpanelen.
Även svetsat på 3st fästringar på undersidan av instrumentpanelen för dom 3st ventilations rören.
Huvudströmbrytare på 250A skall väl räcka för en hel del kräm från 50mm2 kabel.
Insuget är nu färdigt moddat:)
Original härva VS PPF/SUMMIT delar:)
Dom som säger att riva ut kablar är totalt onödigt om man jagar efter vikt.
Argument: är ju bara lite kopparkablar!!!!!!!
Samlade ihop allt i en plastsäck och vägde med badrumsvågen. 60KG!!!!!!!!!
Vågar ju knappt tänka på vad en "modern" bils kabelhärva väger.
Fick lite grejer från SUMMIt häromdagen däribland en batterilåda. ISO 6184-4:1985 testad, skall klara en batterisprängning, eller???
man kan nästan tro det iallafall:)
så har det pulats med allt möjligt smått och gott. Man måste ju hålla igång arbetsgnistan och värme får man på köpet:)
Borrat sisådär 20 hål för alla tekniska prylar som kommer dekorera instrumentpanelen.
Även svetsat på 3st fästringar på undersidan av instrumentpanelen för dom 3st ventilations rören.
Huvudströmbrytare på 250A skall väl räcka för en hel del kräm från 50mm2 kabel.
Insuget är nu färdigt moddat:)
Original härva VS PPF/SUMMIT delar:)
Dom som säger att riva ut kablar är totalt onödigt om man jagar efter vikt.
Argument: är ju bara lite kopparkablar!!!!!!!
Samlade ihop allt i en plastsäck och vägde med badrumsvågen. 60KG!!!!!!!!!
Vågar ju knappt tänka på vad en "modern" bils kabelhärva väger.
Fick lite grejer från SUMMIt häromdagen däribland en batterilåda. ISO 6184-4:1985 testad, skall klara en batterisprängning, eller???
man kan nästan tro det iallafall:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- jfrostdahl
- Posts: 205
- Joined: 27 Sep 2012, 09:44
- Location: Nykarleby Finland
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
fint projekt å snygg bil
är det nån grön original bmw färg?
är det nån grön original bmw färg?
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
Lagoon grön metallic tror jag det ärjfrostdahl wrote:fint projekt å snygg bil
är det nån grön original bmw färg?
1111
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
Stämmer bra det, riktigt trevlig färg. Sleeper grön:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- jfrostdahl
- Posts: 205
- Joined: 27 Sep 2012, 09:44
- Location: Nykarleby Finland
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
ja riktigt fin färg, så helrätt på bilen. hur går det annars? nån update på gång snart??kungen12321 wrote:Stämmer bra det, riktigt trevlig färg. Sleeper grön:)
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
Just för tillfället står det väl lite stilla tyvärr. Väntar på att få tillbaka
topparna, veven m.m från peters motor i vadstena.
I samma veva hämtar jag även instrumentpanelen som blivit flockad av en kille i samma stad.
Troligtvis slutet av veckan, sen är det slut på soffliggandet:)
topparna, veven m.m från peters motor i vadstena.
I samma veva hämtar jag även instrumentpanelen som blivit flockad av en kille i samma stad.
Troligtvis slutet av veckan, sen är det slut på soffliggandet:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK
Då var det dags igen för en update.
Hoppas att någon är sugen iallafall, här kommer den vare sig ni vill eller inte:)
Får erkänna att man inte lagt sina kl 16-22 timmar i garaget. Har ju väntat på motordelarna, finns ju verkligen inget annat att förbereda på grisen, eller hur!!!
Fått tillbaks några fler delar från lacken:)
Blev flockning 1mm, riktigt stilrent:)
Tack till abbes motorsport:)
Oljetillförseln är nu ordnad. Blev något liknande som Loordan tillverkade till sin v8 best:)
Fungerande elhissar är aldrig fel. Kan vara gött att kunna vädra ut när dimman lagt sig tung i cockpiten:)
Ratten är för hastighetsreglering av vindrutetorkarna.
Efter lite klurande fick man rätt röd kabel på rätt stift, fanns ju några att välja på tack vare att man alltid kör svart eller röd kabel till ALLT:)
Paket från staterna och ppf tar man emot med öppen famn:)
original enkelfjäder vs. Dubbelfjäder
Möjliggör 8000RPM:)
Stort tack till Peters Motor och Mekaniska i Vadstena. Utförde balansering, planing, byte av ventilsäten m.m
på V8:an
Duktig kille som gjorde ett kanonjobb:)
Tanken är att han skall biffa till sig lite. Så dessa skärmbreddare sam typ 100mm spacer bak så blir det nog riktigt trevligt för ögat att beskåda:)
Så här blev cockpiten, Nu är det bara att ratta och spaka så gott det går:)
Hoppas att någon är sugen iallafall, här kommer den vare sig ni vill eller inte:)
Får erkänna att man inte lagt sina kl 16-22 timmar i garaget. Har ju väntat på motordelarna, finns ju verkligen inget annat att förbereda på grisen, eller hur!!!
Fått tillbaks några fler delar från lacken:)
Blev flockning 1mm, riktigt stilrent:)
Tack till abbes motorsport:)
Oljetillförseln är nu ordnad. Blev något liknande som Loordan tillverkade till sin v8 best:)
Fungerande elhissar är aldrig fel. Kan vara gött att kunna vädra ut när dimman lagt sig tung i cockpiten:)
Ratten är för hastighetsreglering av vindrutetorkarna.
Efter lite klurande fick man rätt röd kabel på rätt stift, fanns ju några att välja på tack vare att man alltid kör svart eller röd kabel till ALLT:)
Paket från staterna och ppf tar man emot med öppen famn:)
original enkelfjäder vs. Dubbelfjäder
Möjliggör 8000RPM:)
Stort tack till Peters Motor och Mekaniska i Vadstena. Utförde balansering, planing, byte av ventilsäten m.m
på V8:an
Duktig kille som gjorde ett kanonjobb:)
Tanken är att han skall biffa till sig lite. Så dessa skärmbreddare sam typ 100mm spacer bak så blir det nog riktigt trevligt för ögat att beskåda:)
Så här blev cockpiten, Nu är det bara att ratta och spaka så gott det går:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 50
- Joined: 24 Feb 2013, 10:44
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Hur tänkte du göra med vevhusventen?
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Har borrat ett hål i bakkant av varje ventilkåpa. Kommer sätta i en skottgenomföring i varje hål och dra ut slangarna till en vevhusventilationstank. Där olja och luft separeras.
Än så länge har jag lång väg att gå, men bilder kommer när jag väl kommit till detta vägskäl:)
Än så länge har jag lång väg att gå, men bilder kommer när jag väl kommit till detta vägskäl:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 50
- Joined: 24 Feb 2013, 10:44
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Ja tänkte köra en an12 precis mellan tändspole o kamdrivning, men de funkar nog vilket som
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Precis, Så länge du får bort övertrycket:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
grymt jävla projekt! blir sugen som fan på bygga måste samla ihop pengar, hoppas det blir klart snart så man får se bilen på någon utställning!
Charly Thörngren
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Roligt att höra, Bor ju i Elmia trakterna så det är ju inte omöjligt:).
Annars är ju inte tanken att han skall stå i en monter och damma utan ge valuta för all tid och cash som plöjts ner
I bilskapet.
Annars är ju inte tanken att han skall stå i en monter och damma utan ge valuta för all tid och cash som plöjts ner
I bilskapet.
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Om min bil håller mappning så blir de kanske lite bus på elmia.... är du klar då så vi kan samla ett gäng BMW o glänsa ihop
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Sv: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Om det bara gäller att glänsa så kan du räkna med en svart e34 iaf öka takten nu Mange så att det blir lite däcksvarvning igenRipper wrote:Om min bil håller mappning så blir de kanske lite bus på elmia.... är du klar då så vi kan samla ett gäng BMW o glänsa ihop
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim Fredriksson, 0737718714
Tim Fredriksson, 0737718714
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Har lagt i överväxeln rent mentalt:).
Har dock dykt upp några småsaker
Som gjort att man varit tvungen att
Slänga in backen:(
Har dock dykt upp några småsaker
Som gjort att man varit tvungen att
Slänga in backen:(
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Ripper wrote:Om min bil håller mappning så blir de kanske lite bus på elmia.... är du klar då så vi kan samla ett gäng BMW o glänsa ihop
Elmia träffen blir riktigt svårt att hinna klart till, tyvärr:(
Men kommer givetvis åka till elmia och spana in
Alla feta bimmers som kommer rulla i stan hela helgen lång:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;