Page 6 of 7
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Posted: 19 Oct 2013, 13:35
by Evinrude
Då är toppen helt isärtagen med diverse tråkiga nyheter, 6:ans förbränningsrum har en spricka så den måste svetsas, 8 krokiga ventiler på avgassidan och en hel hög spräckta knaster, dvs övervarvning is the shiet...
Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.
Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 19 Oct 2013, 14:41
by kaxxen
Riktigt trevligt projekt detta! Hoppas du får till allt & att du åker lite på onsdagsbus nästa sommar så vi kan sladda ikapp!
Lycka till med allt!
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 08:42
by Andy_b
jag ska oxå bygga om styrningen och letar info
men fins inte överdrivet mycket lär jag säga
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 15:04
by Goffy
Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 16:09
by bmw_fredde
Bara en tanke men borde inte e39 delar gå att använda?
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 17:25
by Andy_b
Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 19:32
by Goffy
Andy_b wrote:Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på plats
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 20 Oct 2013, 20:14
by Andy_b
Goffy wrote:Andy_b wrote:Goffy wrote:Jag har tagit en styrväxel från golf 3 som passar vettigt med lederna på samma bredd som länkarmarna, svetsade plåtar i framvagnsbalken och bultade fast styrväxeln i dess orginalhål, skarvade styrstagen med e34:ans för att behålla orginal styrleder.
Då det vart en ganska brant vinkel på rattstången så använde jag golfens + e34:ans, då golfen har 2 små och smidiga knutar vart det dom och orginalens för att få till det, men man är tvungen att få till en lagring som håller i rattstången också vilket funkade bra att göra med en nylonlagring.
Tyvärr inga bilder,men det har funkat bra för mig hela sommaren
Hur blir det med servo då?
Pressade nya hydralslangar med banjo och bult till styrväxeln,så funkar de,trångt som svinet med v8 så svårt att fota med allt på plats
okey. då funkar det med bmw pump med andra ord
sweet
är ju både lättare och billigare att hitta golf prylar
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 08:17
by Marbu
Vad är tanken med att byta styrväxel?
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 16:16
by Pimplaren
Marbu wrote:Vad är tanken med att byta styrväxel?
100ggr skönare att köra..
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 16:46
by erikjakan
Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 19:00
by Andy_b
erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
om man har en snusklåg bil med enbart 30mm fjädringsväg då?
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 19:17
by erikjakan
Inget ändras pga det.
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 19:35
by Andy_b
erikjakan wrote:Inget ändras pga det.
är väll klart det gör
har du 30mm eller 200mm så blir det ju en jävla skillnad i vinklar osv
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 19:47
by erikjakan
Hur menar du?
Klart att man får bygga så det blir rätt för den applikationen man har.
Mindre fjädringsväg är mindre känsligt för bumpsteer men grundgeometrin är viktig den med.
En bil med 30mm fjädringsväg har dessutom kassa vägegenskaper på allt annat än silkeslen asfalt och knappt ens då!
MVH Erik
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 23:28
by Evinrude
erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfa
Sv: Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Posted: 21 Oct 2013, 23:53
by Bmw*Alex
Evinrude wrote:erikjakan wrote:Kolla i Daniel 635s tråd på savarturbo!
Det är inte bara, en jäkla massa att tänka på!
MVH Erik
Ja det var ju det som verkligen fick mig att ta steget, så noga som han är kommer jag nog lite ogenerat att kopiera honom får då kommer det att bli perfa
Tror de blir ajdens uppgift ja
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2