Page 6 of 42

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm

Posted: 23 Dec 2011, 12:13
by Hansa
sidenmark wrote:
Hansa wrote:M30 skruvartajm till helgen! 16-17 , tänkte bjuda på lite käk och bärs, samt färdigställa det sista, nån som är sugen? =) , blir jag och 2-3 polare än så länge!


tjenare hur går det ? blir det nå uppstart :)

mvh robban


Haha, det blev öl och grogg men inge skruvande i lördags, Men det blev så pga att värmefläkten gav upp i garaget! :/

Sen har det vart mycket med julstök och jobb! Men det är inte långt bort nu! =)

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm

Posted: 13 Jan 2012, 15:25
by Hansa
Nu börjar det bli dax att göra ett litet ryck igen! Har faktiskt vart och investerat i en comport till usb adapter så jag kan koppla upp mig mot sprutet :lol: så jag kan ändra spridarstorleken, vet inte om det är något mer som behövs ändras i mappen då även turbon och kammen är bytt? Ska bara varmköra bilen i garaget så jag kan efterdra toppen!

Sen har jag en till fråga, vad jag hört så ska jag inte koppla in bb lambdan första uppstarten (pga att bilen kanske går lite fett så sonden blir förstörd?) så det sitter en avklippt lambda i utaget, men det kanske inte gör något då bilen bara ska stå och puttra på tomgång och kanske varva till typ 2.000rpm så bilen blir "ordentligt" varm,

Samt vad "bör" jag ha för oljetryck och soppatryck, är ju skitnojjig över att vrida på nyckeln första gången!

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 16:38
by Pimplaren
För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 16:40
by Pitbull
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 16:42
by Hansa
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 17:23
by Pimplaren
Hansa wrote:
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!



Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" :) upp till 3500rpm kanske.. :) så det är nog inget att oroa sig för!

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 18:07
by Pitbull
Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 18:26
by Hansa
Pitbull wrote:Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh


Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 18:27
by Hansa
Pimplaren wrote:
Hansa wrote:
Pimplaren wrote:För att bara starta och varmköra/provköra borde det räcka med att ändra spridarna! kör utan laddtryck :)

Soppatryck brukar vara 3bar som std på alla spridare, olja vettefan, runt 3?


Jo precis, och även om jag skulle varva upp han till runt 2.000rpm så tror jag inte jag har så mycket laddtryck där ändå!=)
Får prova att köra på starten först och se så han bygger lite oljetryck iaf!



Jag körde säkert flera mil på min startmapp utan att "gasa" :) upp till 3500rpm kanske.. :) så det är nog inget att oroa sig för!


Skön läsning där! :D då behöver jag inte oroa mig!

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 18:30
by Pitbull
Hansa wrote:
Pitbull wrote:Hansa!

Bilen har ju allt en färdig mapp i boxen?!

Köra utan ladd är inga problem. Så utan belastning så är det verkligen ingen fara!

Mvh


Ja fan bilen har en färdig mapp, dock är den mappen till dom gamla spridarna(kam och turbo), från 1680 till 2200 , vet inte hur mycket jag behöver nojja mig över det? Oljetryck runt 5kg på kall maskin, kalas, kan jag förvänta mig det också genom att bara köra på starten?


Du får aldrig upp 5kg på starten, inte änns lite utslag!
Bara till att starta och ha is i magen!

Mvh

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 18:44
by Hansa
Det verkar inte bättre! =) får ringa några polare som kan stå redo med brandsläckarna också.

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 20:05
by destroyy
Pitbull wrote:
Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh



På tomgang ??

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 21:01
by markus
Du kan prova skruva ur tändstiften och köra på starten så får du lite mer varv på maskin så kanske du kan få upp lite tryck på mätaren. Så blir det ingen belastning på lagrena häller om man är kinkig för sånt :wink:

Skruva av ventilkåpan med så ser du att det kommer olja till vippor osv när du kör på starten. Kan ta en stund innan det kommer upp dit dock så lite is i magen måste man ha.

Sen är det bara gasa :)

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 21:08
by HenrikF
Eller så tar du ut stiften, och bogserar den med växel i. På så sätt kompar den inte och samtidigt får man bra snurr på veven. Fick upp oljetryck på ett par sek på det sättet. Se bara till att det inte kommer skit in i cylindrarna.

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 21:27
by Hansa
Ur med nå stift kommer inte på fråga! :) dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck :) det lär ju visa sig relativt fort!

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 21:48
by sidenmark
Hansa wrote:Ur med nå stift kommer inte på fråga! :) dryygt som fifan! Äh jag får prova starta upp härken så får vi se om mån får nå tryck :) det lär ju visa sig relativt fort!


ja ur med stifften vill man inte i onödan :) trång som bara den och vissa går ju ej utan att ta bort mycket !

fan vill ju se snart hur allt funkar nu med bilen i bänken :) lycka till !

mvh robban

Re: BMW 535 Turbo 809whp/933wnm FRÅGA SISTA SIDAN!

Posted: 13 Jan 2012, 22:25
by Pitbull
destroyy wrote:
Pitbull wrote:
Oljetryck runt 5kg på kall maskin.

Mvh



På tomgang ??


På starten!