Page 6 of 9

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 19 Mar 2012, 23:01
by r.ivars
dra på trissor! det satsas fritt i norrland!!! :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 19 Mar 2012, 23:18
by KKR-Rille
Haha! nice! I norrland skojar man inte.... :twisted:

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 06:48
by Napstar
Här händer de grejer! :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 08:43
by Davajn
Här har vi lite härliga inspirationskällor som man dreglat över.

Image

Image

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 20:34
by Davajn
Drog en snabbis i garaget och fick lite gjort.

Be gone dämpmattor!
Image

Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn :)
Image

Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med ;)
Image

Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!
Image

Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!
Image

Tittut! :D
Image

Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.
Image

Potentiell luftscoop
Image

Som gjort för att gjuta luftkanal i plast
Image

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 21:35
by timmi89
ser riktigt bra ut detta! kul att du gör allt så grundligt och river ner bilen helt efter allt arbetet du har gjort innan!
keep the good work :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 22:54
by moonzhine
gryyymt!
men lider lite med dej :wink:
så där såg ju min ut förra året oxå ..

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 20 Mar 2012, 23:39
by Brox
haha Crazy! :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 21 Mar 2012, 22:26
by Davajn
moonzhine jo men då blev det ju bra också i slutändan för dig :D Lite synd på allt motorstrul bara!

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 23 Mar 2012, 16:32
by E34 RRT
hur har du tänkt lösa kylningen? går liite i tankarna om att flytta på min ochså?? undrar mest om att var du tänkt ta in luft och släppa ut den!? antar att du kommer köra el pump.

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 23 Mar 2012, 18:02
by Davajn
Det är inte spikat i sten än att jag flyttar bak den. Det beror helt och hållet om jag kan bygga buren nog smidig att inte vara i vägen. Skall försöka att göra det dock för då kan jag flytta upp IC'n där radiatorn suttit tidigare. Med toppmonterad turbo så kommer jag få väldigt korta tryckrör.

Men isf är planerna att göra intag på sidorna. Om du kollar den näst sista bilden jag la upp, samt sista bilden är insidan. Då får man gjuta kanaler i plast som leder luften från båda sidorna in till kylaren. Sedan göra man en likadan kanal på baksidan och kapar upp i bakluckan där regskylten har varit.

Vet ej riktigt om man skall satsa på elpump. Många säger att E46 m3 pumpen är riktigt kraftig, men jag har inte hittat något flödesdiagram som kan stödja det folk säger.

Men det hade varit trevligt att ta bort vattenpumpen helt och köra med en elpump istället. Varit i kontakt med davies craig lite och bollat lite tankar med dom, men inte kommit fram till någonting konkret. Dom hänvisade mig till en 800hp 4rotor Rx8 som körde utan mekaniska vattenpumpen samt kylaren bak. Dock körde han 2st EWP115.

Sedan har vi ju Stewart som också gör elpumpar. http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump" onclick="window.open(this.href);return false;
55 gallons per minute blir 208 liter/min, vilket nästan är 100l/min mer än vad davies 115 pumparna flödar.

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 23 Mar 2012, 22:21
by moonzhine
största fördelen med elvatten pump är väl att man kan efterkyla så effektivt :)
hade ja haft kylen där bak skulle ja kört elpump alla dagar i veckan..
på volvo funkar de kasst med org pump och kylen i skuffen iaf..

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 25 Mar 2012, 10:18
by Davajn
vi får se vad som händer moonzhine. Först skall buren göras och klarar jag av att bygga förstärkningarna så kompakt som möjligt i skuffen så jag får dit en radiator då kör jag på det :)

Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.

Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.
Image


Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 04 Apr 2012, 21:46
by Davajn
Då har man varit och gjort sin beskärda del arbete för denna gången. Nu ledig i 3 veckor så då kan man fokusera i att arbeta på hemmaplan(garaget)! :)

Har fått lite paket medans man varit borta och först på tur var dragbilen som skulle få nya sommarsulor.
Image

Sedan var det ett paket med lite elektronik
Image

Plockade också ut ett nytt "verktyg". Vattenkyld Esab 2200i ac/dc. Får duga för den hobbysvetsning man håller på med :)
Image


Imorgon är planen att bilen skall snurra fritt på vaggan. Får hoppas skiten håller ihop :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 04 Apr 2012, 22:55
by moonzhine
grymt fina svetsar du skaffat dej där :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 04 Apr 2012, 23:20
by St3v3
Fett! :)

Re: Bmw M3 E46 Timeattack

Posted: 18 Apr 2012, 23:58
by Davajn
Nu har man bunkrat upp med lite bilder för en "liten" update!

Bilen snurrar fritt!
Image

Oj nu måste jag städa ser jag! Vart "över" lite delar från demonteringen :)
Image

Karossen var skitig så jag kände att göra den rent innan man hugger i!
Image
Image

Resultat vart bra, men ändå inte nöjd :(
Image
Image

Gick lös med stålborsten med gamle vinkelharry. Jäklar vilket bett det var i den!
Image

Plåtskräp:
Image

Nä vänta nu...
Image

AHA!
Image

Passform MVG++
Image
Image
Image
Image

Den tar just och pass i balken som går mellan B stolparna. Måste dock slipa bort 2-3mm på vardera sida och då kommer det bli PERFEKT passform!
Image
Image



Har fått mycket annat gjort som inte riktigt syns på bilderna. Så som gjort en vagn för svetsarna, städat, skickat iväg grejer m.m!

Varit mycket snack i min projekttråd på zatzy om compound laddning men det kommer de inte bli.
Var också inne på dubbelturbo och har faktiskt inte avfärdat tanken om detta, än! Väldigt enkelt och bygga grenrör då jag kan ha en turbo topmonterad och en nedåt. Men jag är lite osäker om val av turbo och lite andra småsaker. Hade gärna haft något från Precisions "CEA" serie med cnc frästa impeller och turbinhjul men dom kanske blir lite för stor. Minsta dom har är [url="http://www.precisionturbo.net/Street-and-Race/ss/600-800HP/details/Street-and-Race-Turbocharger---PT5862-CEA/233"]5862an[/url].

Men det jag är säker på det är att göra allting simpelt i mån om att kunna få bilen körklar till 2013. "Less is more" kan man med godt samvete använda sig utav här!

Har också varit i kontakt med ACM-AB så vi får se vad som händer där. Tanken är ju som sagt att få en typ av GTR breddning på bilen och i.om dom inte erbjuder ett fullblodat "race/gtr" kit till E46an så kanske det blir att dom får ta hand om karossen efter sommaren och helt enkelt utveckla ett kit!
Dom verkar bra att ha och göra med så vi får väl hoppas på det bästa :)
Liten inspirationsbild bara för att:
Image


Morgondagens schema:
Slipa.. slipa... slipa.... slipa.... Bli less på slipa och börja med framstötorna till buren!

Tack å hej leverpastej