Page 6 of 10
Posted: 23 Dec 2010, 10:20
by JMK Racing
Va nöjd du ska va att kunna glida lagligt till sommaren,.. Lycka till
Posted: 23 Dec 2010, 10:28
by Grefven
jag hoppas att det hinns med till sommaren och att man kan uppfylla kraven. det blir en ganska stor kostnad oxå.
sprut, spolar, ledningar, byggnation av avgas med original katalysator, tillverkning av kabelhärva osv osv. allt kommer lejas bort då jag inte kan mer om el än att byta blinkerslampor och svets äger jag inte och har inte gjort sen jag gick på industriprogrammet. garage lär jag inte heller ha nåt att vara i.
sen blir det bromsning från firma som sfro godkänner, vägning, alla SFRO avgifter för olika besiktningar osv.
så jag hoppas att jag kan få raka direktiv från SFRO så jag inte gör detta i onödan iaf.
Posted: 23 Dec 2010, 10:30
by piddan
Grefven wrote:jag hoppas att det hinns med till sommaren och att man kan uppfylla kraven. det blir en ganska stor kostnad oxå.
sprut, spolar, ledningar, byggnation av avgas med original katalysator, tillverkning av kabelhärva osv osv. allt kommer lejas bort då jag inte kan mer om el än att byta blinkerslampor och svets äger jag inte och har inte gjort sen jag gick på industriprogrammet. garage lär jag inte heller ha nåt att vara i.
sen blir det bromsning från firma som sfro godkänner, vägning, alla SFRO avgifter för olika besiktningar osv.
så jag hoppas att jag kan få raka direktiv från SFRO så jag inte gör detta i onödan iaf.
Jag har deras bok liggandes om du vill låna. om ingen annan har den till dig. Kan ju va nyttig läsning. Oftast mer klarspråk i den än om man frågar gubbarna själva, dem vet inte möt tyvärr.
Posted: 23 Dec 2010, 10:38
by Grefven
jag har skickat en text om vad jag önskar och hur frågor om lösningar till gustaf. jag ska ringa honom sen när han läst det så vi kan diskutera utifrån det.
det är dessa killar som ska godkänna bilen. inte boken. så jag vill gärna lyssna på dom personligen. man får ju många frågor medans man läser men ibland inga tydliga svar. men jag lånar den gärna framöver när vi sätter igång.
Posted: 23 Dec 2010, 10:49
by e30Tompa
Kommer bli riktigt intressant att följa dina svar och lösningar, då man går i samma banor dock se om det går att göra samma sorts lösning med en m20b25. Då den svarta med s38b38:an är helt bortdömd för att göra en reggning med tyvärr iom hk/nm.
Så när du får riktiga svar och riktlinjer efter motorbýggets alla regler posta info på så mycket du bara kan, så vi samlar all info om en sån här konvertering på ett och samma ställe för lättar få svar och info senare
Go Jul och lycka till!
//Tompa
Posted: 23 Dec 2010, 10:57
by piddan
Grefven wrote:jag har skickat en text om vad jag önskar och hur frågor om lösningar till gustaf. jag ska ringa honom sen när han läst det så vi kan diskutera utifrån det.
det är dessa killar som ska godkänna bilen. inte boken. så jag vill gärna lyssna på dom personligen. man får ju många frågor medans man läser men ibland inga tydliga svar. men jag lånar den gärna framöver när vi sätter igång.
Det blir väl inte Gustaf som ska besiktiga? Han som besiktigar här nere finns i tomelilla och är skit trevlig.Han var uppe o bygg-besiktigade min m3 e46 ja byggde på som ombyggt fordon... Han är oxå åt det bättre hållet då han inte går bara på reglerna utan sitt egna huvud...Han var inte super noga med effektökningen, han såg till säkerheten istället så bara man kunde få stopp på bilen lika lätt som att gasa med den så gick det o diskutera. Men boken är ändå nyttig att läsa.
Posted: 23 Dec 2010, 11:08
by Grefven
piddan wrote:Grefven wrote:jag har skickat en text om vad jag önskar och hur frågor om lösningar till gustaf. jag ska ringa honom sen när han läst det så vi kan diskutera utifrån det.
det är dessa killar som ska godkänna bilen. inte boken. så jag vill gärna lyssna på dom personligen. man får ju många frågor medans man läser men ibland inga tydliga svar. men jag lånar den gärna framöver när vi sätter igång.
Det blir väl inte Gustaf som ska besiktiga? Han som besiktigar här nere finns i tomelilla och är skit trevlig.Han var uppe o bygg-besiktigade min m3 e46 ja byggde på som ombyggt fordon... Han är oxå åt det bättre hållet då han inte går bara på reglerna utan sitt egna huvud...Han var inte super noga med effektökningen, han såg till säkerheten istället så bara man kunde få stopp på bilen lika lätt som att gasa med den så gick det o diskutera. Men boken är ändå nyttig att läsa.
jag vet ej. jag blev tipsad om gustaf. men har du nummer till tomelillamannen så skicka gärna över det på pm. eller jag hittar kanske det på hemsidan gissar jag.
Posted: 23 Dec 2010, 11:16
by therealpinto
Jag förstår att raka svar och enkla besked efterfrågas. Men samtidigt måste ni som bygger vara medvetna om att bilen bara kan bedömas IRL. Man kan egentligen bara lova att "om allt fungerar bra, om allt är enligt reglerna när vi ser bilen OCH om regler/tolkningar inte hinner ändras, så är det troligt att bilen blir godkänd".
Bara som exempel har jag varit med om kunder som lovar att bromsarna är fixade, att det till och med är en renommerad firma som gått igenom systemet och sagt att det är OK - men när jag provkör bilen så är ändå bromsbalansen uppåt väggarna.
En bra dialog med SFRO gör att sådant normalt sett inte blir något problem.
/Gustaf
Posted: 23 Dec 2010, 13:56
by dacke
Han heter Lennart Ryden och har tele:0705-179120 men det står att han är bosatt i Höganäs
Mvh Daniel
Posted: 23 Dec 2010, 14:40
by Grefven
jag fick ett litet bakslag.
jag kan inte ha en m50b25 motor i en 325:a och få det godkänt. jag måste bygga på en annan bil. typ 316-318-320. för att motorn måste vara utbytt för att det ska gå.
och det är hela grejen. att den überfina turken skulle bli reggad. lär inte ta en sämre bil och göra om allt på.
man får köra i klassen outlaw i fortsättningen då. sorgligt när man verkligen vill göra det riktigt så kommer en påhittad regel utan verkliga belägg och sätter stopp för en. en 320 kaross är ju 100% identisk förutom att en siffra i chassienummret skiljer. ingen verklig skillnad konstruktionsmässigt.
men jag förstår att regler måste följas. så det är bara att acceptera.
Posted: 23 Dec 2010, 14:42
by Bmwandreas
Kan man inte ta en 328 motor då?
Posted: 23 Dec 2010, 14:44
by Grefven
Bmwandreas wrote:Kan man inte ta en 328 motor då?
jo. men det vill jag inte bygga på. jag vill ha en m50b25
Posted: 23 Dec 2010, 14:45
by Grefven
man kan ju kapa chassienummer oxå. eller fejka motornummer osv.
men man kan inte göra rätt och få det ordnat. sorgligt
Posted: 23 Dec 2010, 14:48
by Bmwandreas
Grefven wrote:Bmwandreas wrote:Kan man inte ta en 328 motor då?
jo. men det vill jag inte bygga på. jag vill ha en m50b25
Det är ju bara blocket som skiljer, du kan väl lacka blocket silver?
Posted: 23 Dec 2010, 14:53
by piddan
Du kan få köpa min m54b30 utan vev, i övrigt komplett för en mycket billig peng.. Du kan få med en m50b25 vev o slänga ner. så får du en 2.5 liters m54. Dina prylar från m50 bör väl passa rätt okej på den motorn me..så får du samma konsept som du redan kör? Eller?
Posted: 23 Dec 2010, 15:04
by Grefven
Bmwandreas wrote:Grefven wrote:Bmwandreas wrote:Kan man inte ta en 328 motor då?
jo. men det vill jag inte bygga på. jag vill ha en m50b25
Det är ju bara blocket som skiljer, du kan väl lacka blocket silver?
Jo, det e ju ett till sätt. Men korkat att man ska behöva fuska. Och det lär ju kosta tiotusentals kronor att bygga om så den ska klara reggningen redan om jag hade fått behålla m50b25. Ännu mer om jag måste byta motor. Och jag ska inte lägga dom pengarna om jag måste fuska och riskera att inte klara det. Då är pengarna i sjön.
Posted: 23 Dec 2010, 16:30
by Sjögren Racing
Tur man har en 320 då