Page 6 of 6
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 11 Apr 2011, 15:53
by baumgardt
Bödvar wrote: 900/månaden helförsäkrad.
??
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 11 Apr 2011, 17:07
by Hansa
baumgardt wrote:Bödvar wrote: 900/månaden helförsäkrad.
??
På hans farsa.
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 11 Apr 2011, 17:14
by Bödvar
Bor man i en mindre stad, i villa med garage så blir inte försäkringen så jobbig.
Utan att kryssa i att någon under 25 skulle köra, tror jag det blev 4900kr / helåret på min far.
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 12 Apr 2011, 14:13
by EAndersson
Grattis till bilen! Sjukt trevliga bilar, jag köpte min -01a med 12000mil på mätaren i början utav året, har haft den påställd i 3veckor nu ungefär och jag älskar den, sjukt vilken bil..
Dock är dem som sagt inte de billigaste att äga, jag har låtit byta en massa smådelar hela tiden känns det som, men det är nog för jag är så pedantisk av mig och vill ha bilen i absolut toppskick. Det kvittot har stigit till ungefär 18tusen nu, och då är det bara lite givare, och packningar, vätskor etc jag bytat, sen har jag den försäkrad på mig själv och betalar 25000kr/år helförsäkrad... jag är 21, bor i Halmstad.
Finns det bilder på din någonstans?
Re:
Posted: 12 Apr 2011, 14:18
by e30Tompa
pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
Är det inte dessa m5:or som har varvtalsspärren när motorn är kall som gör det omöjligt att varva över växlingsbara varvtal, och som visas som en tabell på mätarhuset? Hur som är det är jävligt listig och smart uppfinning då polarens användes på kalla vintermornar
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 12 Apr 2011, 21:04
by Klangen
pelko wrote:Jag bryr mig inte på 90% av mina bilar och det är för att 90% av mina bilar är skitbilar. Gamla volvos spelar ingen roll hur man kör och min nya V70 har garantier till allt
En bil vars halva värde ligger i motorn, tex gamla ///M bilar, så är det idiotiskt att inte tänka på kallstarter. Det är idiotiskt att inte tänka på det i alla bilar egentligen som man bryr sig om.
70% av motorns slitage kommer från kallstarter.
Det där... är bara felaktigt.
Nu vet jag inte ens var du fick den siffran ifrån, men den är felaktig.
Vet du ens hur en motor provas fram hos motortillverkare? Hur den utvecklas?
Utgår vi från ditt antagande, skulle mao. en motor som går 1000 000km, hålla 70% längre om vi inte stängde av den varje kväll & kallstartade varje morgon? Eller hur går tankebanorna? I detta läge 1700 000km...
Jag har deltagit i liknande tester både i motorrigg & rena fältprov och kan meddela... att det inte "riktigt" fungerar så som du tänkt dig.
Har varit med vid tester där motor utgicks från kall, startades, vrålades till varvstopp+maxlast. Ligga på maxlast en stund. Stänga av.. spola motor med kallt vatten.
När motorn sedan är kall, börja om.
Och cykla detta motsvarande ex antal tusen motortimmar.
Visst, ofrånkomligt att vi har ett ökat slitage under warm-up. Men att utgå ifrån 70%...
Handlar snarare om körcykler. För att förenkla extremt kan vi väl säga.
Long Haul 1 / 2 cykel resp. City cykel.
Accelerationer / cylindertryck över tid osv...
Närvaro av EGR...
Vilket håller längst...?
För få bukt med motorer som lider av "känslighet" under warm-up, speciellt under utveckling av Eu5, men ytterligare under utveckling av Eu6 så lägges momentbegränsning på motorns uteffekt.
Framförallt aktuellt på motorer med högre avgastemperatur, exempelvis gasmotorer (Biogas / Metan).
Men vad vet jag...
Re: Re:
Posted: 13 Apr 2011, 08:30
by Bödvar
e30Tompa wrote:pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
Är det inte dessa m5:or som har varvtalsspärren när motorn är kall som gör det omöjligt att varva över växlingsbara varvtal, och som visas som en tabell på mätarhuset? Hur som är det är jävligt listig och smart uppfinning då polarens användes på kalla vintermornar
Visst är det en tabell i varvräknaren som indikerar att man inte bör varva mer än 4000 vid kallstart, men däremot vet jag inte om den begränsar varvet efter tabellen? Inget jag häller tänker prova, gör ont i hjärtat att varva mer än 2500 vid kallstart!
Regelbundna oljebyten med bra olja, inga idiotvarv vid kallstart och sunt förnuft så tror jag bilfan kommer gå ett par varv runt jorden.
En liten bild:
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 13 Apr 2011, 09:19
by EAndersson
Snyggt med imolaröd!
Är det den svensksålda 00:an från Värmland? (Eller ja säljaren bodde väl i Köpenhamn?)
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 13 Apr 2011, 10:16
by Bödvar
EAndersson wrote:Snyggt med imolaröd!
Är det den svensksålda 00:an från Värmland? (Eller ja säljaren bodde väl i Köpenhamn?)
Det vet jag faktikst inte, svensksåld är den iaf. Vet iaf att en 63 årig dam har haft bilen i 5000 mil. Killen jag köpte den av bodde i stockholm, han hade köpt den i mitten av förra sommaren, Sen hade den stått i garage över vintern. Servad för 200 mil sedan, full servicehistorik.
Bilen känns som ny, helt underbart!
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 14 Apr 2011, 00:28
by Casy
Klangen, spola motor med kallt vatten blir väl ingen kallstart. För mig är kallstart allt under 0an, tex -20 grader. Då lär slitaget öka en hel del jämfört med säg +5 grader. Säger inte att pelko har rätt i sin siffra på 70%, men visst ger kallstarter ökat slitage. Speciellt när det är snorkallt ute
mvh
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 14 Apr 2011, 08:13
by Bödvar
Casy wrote:Klangen, spola motor med kallt vatten blir väl ingen kallstart. För mig är kallstart allt under 0an, tex -20 grader. Då lär slitaget öka en hel del jämfört med säg +5 grader. Säger inte att pelko har rätt i sin siffra på 70%, men visst ger kallstarter ökat slitage. Speciellt när det är snorkallt ute
mvh
Det jag kan tänka mig att man uppnår med att spola kallt vatten på motorn är nog för att upptäcka sprickbildningar eller liknande?
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 16 Apr 2011, 14:45
by Klangen
Bödvar wrote:Casy wrote:Klangen, spola motor med kallt vatten blir väl ingen kallstart. För mig är kallstart allt under 0an, tex -20 grader. Då lär slitaget öka en hel del jämfört med säg +5 grader. Säger inte att pelko har rätt i sin siffra på 70%, men visst ger kallstarter ökat slitage. Speciellt när det är snorkallt ute
mvh
Det jag kan tänka mig att man uppnår med att spola kallt vatten på motorn är nog för att upptäcka sprickbildningar eller liknande?
Detta var som sagt i rigg... den man vill uppnå är snarare att motor inte är i "driftstemp" vid omstart.. (då jag var närvarande)
Helt korrekt las den på närmare rumstemp, 22C.
Anledningen till just detta var att "cykla" motorn.
Självklart upprepar man proverna i kylrum med rigg. Där motor utgår från som kallast runt -30C... (ej närvarande.. kallt för fan
)
Kallstartsproverna återkommer ännu en gång senare på provbana & vintertester. (komplett fordonsprov där ex. motortillverkare måste möta "driveability" avdelningen, även V-låde tillverkare för att avgöra lämpliga temperaturer att släppa på "värme" till kupé)
Dom testerna är elaka sautan... full mutter direkt...
Efter detta kommer sedan rena fältprover där det lallas runt med Svennson-Svensson...
Samtidigt som det läggs varv på varv på en provbana för att simulera komplett fordonsliv på kort tid. Start/stopp/fullmutter osv..
Mvh