Page 6 of 18

Posted: 29 Mar 2010, 20:19
by plato
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62968

här har du en 6växlad låda.

Posted: 31 Mar 2010, 18:04
by Grefven
Då är gissandet över.

började riva. här såg allt bra ut.
Image

även här såg man inte något konstigt. men gjorde ett leakdovn och det fläktade bra ur avgasventilerna. trots att de såg stängda ut så var det full storm ur avgasporten. så det krävs inte mycket för att ha 0,0 i komp.
Image

lyfte toppen och det visade sig att kolven tagit i ventilerna. ja, inte tvärt om. även lämnat lite lite spår i förbränningsrummet men inget som är någon fara.
Image

eftersom kolven glappade som fan upp och ner så rev jag sumpen och där fanns ju lite tillbehör. konstigt att man inte såg något i oljan när man tömde maskin. men nu vet man att man inte kan utesluta något för en sån sak.

vevstakslager som man hittade i sumpen.
Image

så fint va lagret.
Image

en styck verdi vevstake var helt oval. skruvarna lösa och krokiga och lite varmanlöpt. sorgligt nog så har den något dyra Sport Evolutionveven oxå tagit skada.

här finns allt på en pall.
Image


det som är sönder är 2 avgasventiler, en vevstake och veven bör slipas/härdas om alternativ bytas vilket som är mest ekonomiskt hållbart. toppen bör riktplanas såklart. och så slarvade jag bort en pyramidring under demonteringen och begriper fan inte vart den tagit vägen.


jag har bestämt mig för att sälja allt. det får räcka nu. jag brinner inte för det på samma vis mer. ska hålla det på en lite moderatare nivå. det får bli lyxturk framöver.


så allt är tillsalu. även koppling, Tremec TKO 600RR med kardan osv osv sov. allt utom bilen. om ingen vill ha ALLT förstås. då kan jag överväga att sälja bilen oxå.

Posted: 31 Mar 2010, 18:14
by RickardP
Usch, surt :?
Hoppas någon vill ta över hela bilen, vore synd om den gick i graven.

Posted: 31 Mar 2010, 18:37
by fredrick
Var det glykol i vattnet när den blandade vatten/olja förut?

Posted: 31 Mar 2010, 18:44
by Thörn
fy fan vad tråkigt, hoppas nån annan tar vid

Posted: 31 Mar 2010, 19:09
by Grefven
fredrick wrote:Var det glykol i vattnet när den blandade vatten/olja förut?


ja. det var glykol i vattnet om du menar ifjol när packningen gick. det kan såklart varit en början på detta.

men de andra lagren var inte något jag skulle dömma ut iaf. vet dock om fler som fått problem med att verdistakarna blir ovala i storändan med identiska ras som följd. men man är väl ute på tunn is om man börjar kritisera verdi. speciellt én gröngöling som jag.

insidan av överfallet gapade millimetrar och utsidan låg an. skruvarna var som bananer och de satt inte alls hårt. lagerhalvorna hade snurrat över varandra och var sammansvetsade till ett 3/4 lager istället för två halvor.



första rimliga bud kan hämta pallen. allt är nedskruvat så det går utmärkt att besiktiga allt.

evoblocket är en fin pjäs. och toppen är nog bland de finare man skulle kunna ha på en s14.



jag kan byta mot vanliga bilar eller förslag.

Posted: 31 Mar 2010, 19:21
by peppe
70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?

Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go :oops:


- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.

Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.

Mvh

Posted: 31 Mar 2010, 19:43
by Grefven
peppe wrote:70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?

Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go :oops:


- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.

Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.

Mvh


förstår inte vad du menar med "70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet"

det var en biltema komptestare som man fick trycka mot stiftöppningen så något mer hightech var det inte. men det var samma komp på 2-3-4 och ettan hade inget utslag. sen tog jag tryckluftmunstycket och tätade med tejp som leakdown för att se om det blåste ur insug, utblås eller om det flämtade rakt ner i sumpen. och då kände jag att det blåste ur avgas. några siffror har jag inte på något leakdown annat än att det inge gick att ta fel på vart läckan var.

men det kvittar då det bankade i maskin. så det skulle man ju oxå leta upp.

och nu vet jag precis vad det är. och jag lyfte inte toppen i onödan.

om det blir 0 i komp på så lite öppen ventil så känns det snarare som att S14 är svinbra för evakuerar det ut så bra vid så lite lyft så är det ju en kanonmaskin.

staken kvittar ju. den kostar inte så mycket. men vevpartiet är ju lite dyrare.

Posted: 31 Mar 2010, 20:10
by peppe
Jag menar att det lär ju vara någonstans där om du inte får någon kompression alls, 0 på mätaren alltså.

Om det läker, så måste man ju kunna sätta procent på det mao.

Ja, S14 är säkert bra, som alla andra motorer då dom funkar.

Mvh

Posted: 31 Mar 2010, 20:18
by Bäckis
Oj oj oj, det flyter sällan din väg.

Har ju bytt block två ggr så maskinen har ju varit isär förr, och lagren har alltid sett ut som nya. Vad som kan ha hänt kan ju bara gissa och det hjälper föga.

Sjukt trist i alla fall.

Vill du ha staken renoverad och veven fixad så säger du bara till. Inga stora pengar att ha ihop den där igen, så när du bara kommit över den värsta besvikelsen så hjälper jag dig ordna allt.

Posted: 31 Mar 2010, 20:19
by peppe
Bäckis är killen man kan lita på :D

Blås på nu, inte sälja utan att laga, det är faktiskt det motorhobbyn mestandels går ut på i vilket fall :)

Posted: 31 Mar 2010, 20:43
by wallin
det som inte dödar det härdar :wink:
så ta en paus och kom igen
sådant här kan hända även den bästa

har själv just repat mej efter ett vevlager ras

Posted: 31 Mar 2010, 20:57
by Nicke Blom
Ge inte upp! skicka iväg sakerna på renovering så är han snart ihop igen!

Posted: 31 Mar 2010, 21:17
by ToTTeN
Håller tummarna för att du snickrar ihop maskinen igen.

Förstår nästan hur du känner dig.

Posted: 31 Mar 2010, 21:24
by Bäckis
Nog är det trist men det kostar nog inte 10000kr att fixa den, så bit ihop. Bullens värld= Upp som en sol, ner som en pannkaka. Han kommer nog igen, hoppas jag.

Posted: 31 Mar 2010, 21:24
by DALLO
ta nu ditt förnuft till fånga igen och fixa istället för att sälja!