Page 6 of 10
Posted: 23 Dec 2010, 18:51
by leifh
Pitbull wrote:Haha!! Va detta från returbilen?

Ja det är det..
Det kommer bli SKETSNYGGT Leifh!!
Tack det är ett måste..
Någon som vet en bra sinterlamel till bmw Zf lådan med fjädrat centrum?
Har nu en utan fjädrar men är lite osäker på om det kommer funka,
allt sitter stumt i bakvagnen bara hardyskivam som kan svikta.
Posted: 23 Dec 2010, 19:19
by Grefven
jag har en stum sinter på en i övrigt standard bil. och jag kommer att lägga till pengar och köpa en äkta sachs sinter med fjädrat centrum istället för kennedymöget nästa gång.
bara en liten tanke jag delar med mig. jag tror du gör rätt i fjädrat iaf.
Posted: 23 Dec 2010, 20:51
by ToTTeN
Grefven wrote:jag har en stum sinter på en i övrigt standard bil. och jag kommer att lägga till pengar och köpa en äkta sachs sinter med fjädrat centrum istället för kennedymöget nästa gång.
bara en liten tanke jag delar med mig. jag tror du gör rätt i fjädrat iaf.
Var hittar man sådana.. Och vad är skillnaden rent praktiskt
Posted: 23 Dec 2010, 20:55
by Grefven
det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.
en sån koppling kan nog ppf eller vem som helst ta hem. mer än dubbla priset tror jag att det är tyvärr.
Posted: 23 Dec 2010, 21:49
by ToTTeN
Grefven wrote:det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.
en sån koppling kan nog ppf eller vem som helst ta hem. mer än dubbla priset tror jag att det är tyvärr.
Okej. trode att det sparade massvis på drivlinan och så?.
Jag kör faktiskt lite ryckigt så tror inte att någon märker skillnad

. min "turk" är ju min busbil. Är inte så bortskämd (av mig själv) än att man kan åka fin turk..

Posted: 23 Dec 2010, 22:08
by Grefven
visst sparar det mer på grejorna.
Posted: 23 Dec 2010, 23:43
by Basse
Grefven wrote:det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.
Polarn körde hela sommaren med 417whp, med en ett par sommarar gammal 618tryckplatta och orginal lamell. Även lite starter med slicks, dock for de nån drivaxel pga. svets diffen... Inte ett kopplingsslir iallafall..!
Ursäkta OT...
Dock jävligt ballt att du bygger på e46!
Mvh Sebbe
Posted: 24 Dec 2010, 09:09
by Nisse Järnet
leifh wrote:Pitbull wrote:Haha!! Va detta från returbilen?

Ja det är det..
Det kommer bli SKETSNYGGT Leifh!!
Tack det är ett måste..
Någon som vet en bra sinterlamel till bmw Zf lådan med fjädrat centrum?
Har nu en utan fjädrar men är lite osäker på om det kommer funka,
allt sitter stumt i bakvagnen bara hardyskivam som kan svikta.
Jag kör ofjädrad sinter och allt stumt förutom hardyn, inga problem

Posted: 24 Dec 2010, 09:24
by Grefven
Självklart fungerar stumt. Jag har det själv på både turken och audin. Inga problem alls. Men man kan nog höja komforten några % med en fjädrad. En stum lamell kan i dragläget få ett skramland ljud precis i det ögonblick den greppar oxå. Liknande det ljud en låda som rullat långt har när man stänger av bilen. Det lilla rassel som kan höras nör motorn stannar. Krävs oftast öppen dörr eller att man står utanför för att höra det.
Posted: 24 Dec 2010, 12:10
by Nisse Järnet
Det är sant, lite rassel blir det ibland. Kanske blir värre på en 5a jämfört med en 6a också?
Posted: 24 Dec 2010, 12:33
by Grefven
Nisse Järnet wrote:Det är sant, lite rassel blir det ibland. Kanske blir värre på en 5a jämfört med en 6a också?
Vet ej, har bara erfarenhet av 4cyl och 6cyl. Audin hör man inget kopplingsljud på alls. Kan va för att annat överröstar.
Posted: 24 Dec 2010, 18:21
by erikjakan
jag åkte fjädrad sachs lamell i min ascona i 3 år. Det funkar fint, det gör sjukt mycket vid småryckiga slarviga starter.. Sen vet jag inte hur dem är konstruerade, om det är meningen att fjädrarna ska bottna vid full belastning, och isåfall hur mycket håller dem för då? Mvh erik
Posted: 24 Dec 2010, 22:30
by Bmwandreas
Jag och flera kunder har sprängt fjädrande lamellcentrum på Sachs. Det funkar till "milda" gatbilar. Men det hade varit jävligt fint om det hade hållt för 700+nm.
Posted: 24 Dec 2010, 23:09
by erikjakan
Bmwandreas wrote:Jag och flera kunder har sprängt fjädrande lamellcentrum på Sachs. Det funkar till "milda" gatbilar. Men det hade varit jävligt fint om det hade hållt för 700+nm.
Hur mkt mos/vrid har ni åkt då?
Misstänkte att dem inte gillade så värst mycket spö!
MVH Erik
Posted: 25 Dec 2010, 09:26
by Bmwandreas
De flesta har nog legat runt 400-500hk 500-600nm.
Posted: 31 Dec 2010, 08:11
by leifh
Tror nog att jag gör ett försök att åka med stumt efter som en fjädrad ev inte orkar med hård körning på banan. Får fundera igen efter fösta växellåds raset.
Posted: 31 Dec 2010, 08:11
by leifh
Efter att ha värmeproblem i garaget så har jag inte gjort så mycket,
Hitta ner igår och fick äntligen kollat hur bellhouse till skivan skall se ut.
Ett litet smak prov:
Undra vad folk kommer säga när man har Volvo R fälgar på en bmw :wtf:
(såg lite fel ut när jag testa dom på bilen)
Testa 4kolvarna bak men tyvärr ingen bild men passa kanon bra så dom åker nog allt på.
Hade tänkt åka 330 ok bak för att göra det lätt för sig. :yawn:
Någon som har tips på diesel eller gasol fläkt för lagom med pengar så skicka PM
Nu är det beställt o klart med fälg problemet,
Gjorde det lätt för mig och tog CSL 19" med djup kant.
Efter ett tips så hitta jag
http://greenpart.se som hade dom i matt antracit kanon bra.
Men tyvärr helt slut

Så det blev silver som ev kommer lackas.
Jag tackar Emil på Greenpart för ett mycket bra pris och bra hjälp.
Nu så är det bara att vänta på att dom skall komma hem.
