BMW E46 328 med T5a

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Post by leifh »

Pitbull wrote:Haha!! Va detta från returbilen? :lol:
Ja det är det..
Det kommer bli SKETSNYGGT Leifh!!
Tack det är ett måste..

Någon som vet en bra sinterlamel till bmw Zf lådan med fjädrat centrum?
Har nu en utan fjädrar men är lite osäker på om det kommer funka,
allt sitter stumt i bakvagnen bara hardyskivam som kan svikta.
Grefven

Post by Grefven »

jag har en stum sinter på en i övrigt standard bil. och jag kommer att lägga till pengar och köpa en äkta sachs sinter med fjädrat centrum istället för kennedymöget nästa gång.

bara en liten tanke jag delar med mig. jag tror du gör rätt i fjädrat iaf.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Grefven wrote:jag har en stum sinter på en i övrigt standard bil. och jag kommer att lägga till pengar och köpa en äkta sachs sinter med fjädrat centrum istället för kennedymöget nästa gång.

bara en liten tanke jag delar med mig. jag tror du gör rätt i fjädrat iaf.
Var hittar man sådana.. Och vad är skillnaden rent praktiskt
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.

en sån koppling kan nog ppf eller vem som helst ta hem. mer än dubbla priset tror jag att det är tyvärr.
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Grefven wrote:det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.

en sån koppling kan nog ppf eller vem som helst ta hem. mer än dubbla priset tror jag att det är tyvärr.

Okej. trode att det sparade massvis på drivlinan och så?.

Jag kör faktiskt lite ryckigt så tror inte att någon märker skillnad :). min "turk" är ju min busbil. Är inte så bortskämd (av mig själv) än att man kan åka fin turk.. :P
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

visst sparar det mer på grejorna.
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Grefven wrote:det blir lite mjukare. man kan slippa något litet ljud i någon växling ibland eller något litet ryck. jag är ju lite petig på sånt. vill ju inte att turken ska bli sämre än den behöver bli när man modifierar saker. hade gärna åkt originalkoppling om det hade funkat.
Polarn körde hela sommaren med 417whp, med en ett par sommarar gammal 618tryckplatta och orginal lamell. Även lite starter med slicks, dock for de nån drivaxel pga. svets diffen... Inte ett kopplingsslir iallafall..!

Ursäkta OT...
Dock jävligt ballt att du bygger på e46! :D

Mvh Sebbe
Sebastian Åsell
-0730510736-
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

leifh wrote:
Pitbull wrote:Haha!! Va detta från returbilen? :lol:
Ja det är det..
Det kommer bli SKETSNYGGT Leifh!!
Tack det är ett måste..

Någon som vet en bra sinterlamel till bmw Zf lådan med fjädrat centrum?
Har nu en utan fjädrar men är lite osäker på om det kommer funka,
allt sitter stumt i bakvagnen bara hardyskivam som kan svikta.
Jag kör ofjädrad sinter och allt stumt förutom hardyn, inga problem :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Grefven

Post by Grefven »

Självklart fungerar stumt. Jag har det själv på både turken och audin. Inga problem alls. Men man kan nog höja komforten några % med en fjädrad. En stum lamell kan i dragläget få ett skramland ljud precis i det ögonblick den greppar oxå. Liknande det ljud en låda som rullat långt har när man stänger av bilen. Det lilla rassel som kan höras nör motorn stannar. Krävs oftast öppen dörr eller att man står utanför för att höra det.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Det är sant, lite rassel blir det ibland. Kanske blir värre på en 5a jämfört med en 6a också?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Grefven

Post by Grefven »

Nisse Järnet wrote:Det är sant, lite rassel blir det ibland. Kanske blir värre på en 5a jämfört med en 6a också?
Vet ej, har bara erfarenhet av 4cyl och 6cyl. Audin hör man inget kopplingsljud på alls. Kan va för att annat överröstar.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

jag åkte fjädrad sachs lamell i min ascona i 3 år. Det funkar fint, det gör sjukt mycket vid småryckiga slarviga starter.. Sen vet jag inte hur dem är konstruerade, om det är meningen att fjädrarna ska bottna vid full belastning, och isåfall hur mycket håller dem för då? Mvh erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag och flera kunder har sprängt fjädrande lamellcentrum på Sachs. Det funkar till "milda" gatbilar. Men det hade varit jävligt fint om det hade hållt för 700+nm.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Bmwandreas wrote:Jag och flera kunder har sprängt fjädrande lamellcentrum på Sachs. Det funkar till "milda" gatbilar. Men det hade varit jävligt fint om det hade hållt för 700+nm.
Hur mkt mos/vrid har ni åkt då?

Misstänkte att dem inte gillade så värst mycket spö!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

De flesta har nog legat runt 400-500hk 500-600nm.
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Post by leifh »

Tror nog att jag gör ett försök att åka med stumt efter som en fjädrad ev inte orkar med hård körning på banan. Får fundera igen efter fösta växellåds raset.
leifh
Posts: 97
Joined: 26 Nov 2009, 13:09

Post by leifh »

Efter att ha värmeproblem i garaget så har jag inte gjort så mycket,
Hitta ner igår och fick äntligen kollat hur bellhouse till skivan skall se ut.
Ett litet smak prov:
Image

Undra vad folk kommer säga när man har Volvo R fälgar på en bmw :wtf:
(såg lite fel ut när jag testa dom på bilen)
Image

Testa 4kolvarna bak men tyvärr ingen bild men passa kanon bra så dom åker nog allt på.
Hade tänkt åka 330 ok bak för att göra det lätt för sig. :yawn:

Någon som har tips på diesel eller gasol fläkt för lagom med pengar så skicka PM

Nu är det beställt o klart med fälg problemet,
Gjorde det lätt för mig och tog CSL 19" med djup kant.
Efter ett tips så hitta jag http://greenpart.se som hade dom i matt antracit kanon bra.
Men tyvärr helt slut :evil: Så det blev silver som ev kommer lackas.
Jag tackar Emil på Greenpart för ett mycket bra pris och bra hjälp.
Nu så är det bara att vänta på att dom skall komma hem.
Image
Last edited by leifh on 31 Dec 2010, 08:32, edited 1 time in total.
Post Reply