Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

RoDe

Post by RoDe »

r.ivars wrote:lite overkill RoDe,

du kanske är en storstadsbo där alla dina kompisar lägger största delen av sina pengar på utekvällar? Altså du kan ha en stört rolig utekväll för småpengar, du behöver inte lägga 1000+ per kväll på dricka ifrån baren.

och sen är det nog majoriteten killar på den här sidan, så vi har inte det behovet att köpa klackskor och klänningar för 5000 i månaden.

Så vart hamnar vi då? Ett normalt svenssonliv där man prioriteriar det man tycker mest om som sin hobby och vad är det för fel med det? Sen är det klart det går till överdrift ibland, och det är ju inte kul men det märker man ju själv. Det fina är att man inte är TVINGAD till att leva som en orm och lägga precis allt på bilen. Ett sånt beteende brukar bara hålla i nåt år. Men det där med att ta banklåna håller jag med dig om, då kan man bara inte helt plötsligt ge upp.. en turbobil är ett för riskabelt kapital.

Ska du slå ett slag för krogen också där du beskriver hur korkade folk är som bränner alla sina stålar den 25:e på krogen och får leva på nudlar resten av månaden? Det lär ju vara lite värre, för en turbo kan du alltid sälja vidare, piss rankas nog rätt dåligt på blocket, likaså kläder man använt..

Släng på grabbarna som spar till att resa istället.. Hur kan dom vara så korkade så dom bara har massa minnen och upplevelser kvar..? Vissa saker är helt enkelt värda att göra uppoffringar för..
Alla intressen kostar pengar så är det... Cykelgrabbarnas hojar kostar ju tillochmed 40k för en schysst hoj.. en HOJ, för 40 brax..

Man kan fortsätta i oändlighet och älta pisssaker..
OT MODE ON:
många faktorer inblandade i hur man lever sitt liv och som formar ens livsstil: stadsbo el. inte, vännernas livsstil, jobb, inkomst, familj mmm. alla vi är ju olika. tänker och lever olika självklart.

jag säger inte att ALLA måste ut och resa, ut på krogen, köra gocart, paintball eller gå på bio med kompisarna och handla nya kläder lite då och då. alla funkar inte så. vissa vill bara jobba, sen raka vägen hem och inget intresse av att resa eller nöjen och kan gå runt med samma kläder i nåt år men dom mår lika bra av det. det är den livsstilen och det sättet dom lever sitt liv på och dom mår lika bra precis som alla andra. vissa har alltså en livsstil som kostar mindre än andras.
OT MODE OFF.

det handlar inte om utekvällar och kläder, inte det jag vill komma fram till. handlar om att man ska kunna ta hand om sig, må bra och leva sitt liv precis som man vill och ändå ha råd att hålla på med bilhobbyn.

vissa avstår från ALLT för att dom inte har råd med annat än bilen som står i molekyler hemma i garaget och det är panik med att få ihop bilen för att va coolast i stan. dom VÄLJER att leva som ormar och lägga precis varenda krona på bilen. vad har dom pengar över till veckan efter löning: INGENTING.

svenssonliv och hobby i all ära, det livet lever vi alla här. men man SKA INTE låta det gå till överdrift.

har många kompisar som har andra hobbyn som kostar mycket pengar. har aldrig sett någon av dom som hindrat sig själv från att sluta leva som dom vanligtvis gör. INGEN som låtit det gå till överdrift och t.ex. bara skippat nöjen eller äta ute i flera månader för att ha råd med sin hobby.

såhär resonerar jag:
har man råd med sina räkningar, råd att göra det man vill, köpa det man vill, äta det man vill vilken dag som helst i månaden och ändå ha pengar över till bilen. FINE :wink:

i slutändan är det upp till var och en hur man gör. i don´t give a shit. OVER AND OUT!
The Lower Class
ILiveToRide

Post by ILiveToRide »

För att ha råd att göra det man vill och köpa det man vill när man vill och ha råd med bilen efter det måste man fan vara miljardär :lol:

Det är alltid en fråga om prioritering.

Men jag förstår vart du vill komma. Underhåll på hus, ungen och frugan går före med allt vad det innebär för mig. Så herrejösses byggen finns det inte pengar till än.
Går man i skola länge (4,5år efter gymnasiet) så ligger man lite efter vid 29 i intjänade slantar. Däremot ligger man före i skulder :lol:

Det är många unga här som tjänar bra, har man över 25brutto är det fan inget att skämmas för. Uppåt 30 är bra på riktigt för ett vanligt kneg.

I år har det hjälp lite med ca 900timmar övertid plus att det mesta har varit utomlands. Men fritid? haha. Åkte inte för pengarna iofs utan för jobbet i sig så det är lugnt.

Och en annan grej, nettolön inkluderar inte svartjobb :wink: Som inkomst ja, men det är en lite ful siffra att använda som jämförelse med andra. Bra pengar för bilbygge, värdelöst hos banken vid husköp t.ex.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
Grefven

Post by Grefven »

rode.

de personligheter som du nämner som har allt i molekyler och aldrig kommer få ihop det och trots det lägger alla pengar på skit så resten av livet blir lidande. det är helt vanliga idioter. inga med bilintresse uppenbarligen utan bara att det är helt vanliga tvångstankar som måste genomföras.
Last edited by Grefven on 13 Oct 2009, 08:21, edited 1 time in total.
Cruelty

...

Post by Cruelty »

för mig är bilintresset en stor del i mitt liv,men dock lägger jag verkligen inte mina pengar bara på bilen då jag har ett hus,sambo som e på tjocken nu m.m man måste ju kunna prioritera sitt liv oxå,därför har det tagit lång tid för mig att bygga klart bilen men det har det varit värt! för visst vill man ha ett liv oxå utanför garaget. har tänkt mycket på det här med pengar och undrar hur vissa får ihop sina bilar så sjukt fort? e det bankeditions kanske? själv så e jag nöjd som har betalt allt cash,därav varför det har tagit tid oxå :lol: visst har man varit sugen ibland o gått ner till banken o tagit ett lån, dock så har man oxå insett varje gång att det hade varit dumt och istället har man väntat tills man haft pengar :D
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Theis

Post by Theis »

Kom till att tänkte på ett inlägg en polare skrev på zatzy för ett gäng år sedan när jag läst allas saker här inne.

http://www.zatzy.com/allmaent/282001-ae ... lfolk.html

Kan kanske läsas med glimten i ögat men ack så roligt :lol:
0730565159
M-techer

Post by M-techer »

Jag gör vad jag vill göra. Meka och trimma. Resten ger jag bokstavligt talat fan i.

Polarna får festa och pippa bäst dom vill, det är inget som tilltalar mig. Bilar har varit min prio1 sen jag var typ 14 år..

Och så ska det förbli. Prioritera det ni vill göra. Skit i resten.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Hmm ska man kanske göra ett inlägg i denna diskusion :roll: :D

Min historia:
Är 32år nu. Har arbetat sen jag var 19år och började inte handla ett jävla skit för mina pengar för än jag först sparat undan lite buffert i 6 månader. Sen lade jag ca 2500kr i månaden på fonder som bara steg och steg i värde genom åren. Plockade ut hälften vid ett bilköp 1997
Cigaretter, snus, fina kläder och sprit/öl har jag aldrig varit intresserad av, så där har man säkert sparat många sköna 1000-lappar genom åren samtidigt som polarna varit överlyckliga av att alltid få en chaufför på lördagkvällarna ;)

Började köra, trimma och meka med mopeder i tonåren, fick betalt av några, jobbade gratis åt andra. Pappa betalade bensin och försäkring på moppen..
Vid 18års ålder fick jag ärva en Volvo 240 -80 med 5500mil på mätaren.
Vid 19års ålder började jag arbeta som verktygsmakare, Volvon skulle trimmas, var inne på turbomatning, men istället blev det stereobygge för 30.000kr.
Vid 20års ålder köpte jag en mycket fin BMW 535i -91 för 115.000kr, den fick senare chiptrim och nya 18" fälgar. Jag lånade till halva bilen och betalade resten själv, fälgar betalade jag också utan lån och det lån jag hade på bilen betalade jag av på 2år.

Jag körde sedan med BMWn på sommaren och Volvon på vintern i ca 4,5års tid. Vid denna tid träffade jag min blivande fru som var intresserad av motorcyklar, så jag sålde Volvon och BMWn för att kunna få plats med en motorcykel i garaget, köpte mig en Corolla 1,3L -90 att bruksköra med. Tjejen flyttade iväg 14mil för att plugga i 5,5år så jag tyckte det kunde vara gott att kapa årsförbrukningen av bensin till ungefär hälften med hjälp av Corollan. Gav 9000kr för den och den hade gått 11500mil då.

Nått år gick och jag köpte mig en lägenhet för 145.000kr 2002. Hyran låg på 1200kr, så jag kunde lätt spara 5000kr i månaden under det året jag bodde där. Jag tröttnade på att pendla och flyttade till tjejen i Göteborg 2003, fick 161.000kr för lägenheten. Då tog jag ut alla sparpengar och köpte oss en lägenhet nära min nya arbetsplats så jag slapp använda buss eller bil till jobbet.

Har nu 700.000kr i lån på den och värdet idag ligger på 1.700.000kr, bra affär som det är just nu. Hyran är på 3200kr inkl varmgarage, bredband, kabelTV och två utrymmen för våra motorcyklar. Räntan är idag låg, så kostnaden för lånet är bara 1150kr i månaden + hyran = 4350kr delat i 2 eftersom vi delar på kostnaderna = 2175kr i boendekostnad var, trots att vi bor rätt centralt i Göteborg ;)

2005 kikade jag på en banracingbil som en ny vän hade. Jag fastnade för leksaken och bestämde mig för att jag också måste ha en sån leksak, men det skulle vara en gatregad banracebil så man slipper biltransport till träffarna. Jag för först helt inne på en Toyota AE86, men tyckte sedan man fick ge rätt mycket pengar för en sådan bil i vettigt skick. Var och provkörde en Mazda RX7 turbo II från -89 men tyckte den kändes plastig och hade tråkig körkänsla.

Istället blev det en BMW 325i -87 hösten 2005 som var banracekittad. Kostnad 23000kr, inga lån här heller. Jag var då 28år. Den har jag sedan byggt på i 4år, lagt en 100000kr+ på och en jävla massa timmar, men fortfarande inga lån. Jag arbetade istället jävligt mycket övertid på jobbet under 2008 för att kunna finansiera byggets slutföring lite bättre.

Just nu har jag nästan lagt bilen på hyllan, går utbildning i Norge för att bli yrkesdykare. Frugan är klar med sin utbildning så nu får hon dra den största delen av det ekonomiska lasset ett tag.
Ibland kan jag känna att jag skulle börjat skruva med motortrimming lite tidigare i livet som du gjort Pelko! Men hade jag gjort det hade jag kanske inte haft vad jag har idag pga att jag skulle gjort bort en massa pengar på mindre avancerade byggen fram tills idag? Vad vet jag?

Slutspurten på detta är väl att man KAN få det att gå ihop med bilprojekt och annat, det gäller som många tidigare talare har uttryckt, att PRIORITERA! Träffar man ej tjej som man vill satsa på lägger man tid på henne och bilen får vänta, sen när det lugnat ner sig lite bland de rosa molnen kan man börja skruva igen. Vill man vara 100% i garaget när man har flickvän ska man nog fundera på om man har fått tag i rätt tjej, och vill man vara hemma 100% kanske man har fel projektbil........ eller? hahaha :lol:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Turbo_folke

Post by Turbo_folke »

Theis wrote:Kom till att tänkte på ett inlägg en polare skrev på zatzy för ett gäng år sedan när jag läst allas saker här inne.

http://www.zatzy.com/allmaent/282001-ae ... lfolk.html

Kan kanske läsas med glimten i ögat men ack så roligt :lol:
Haha cerveza är min idol!! Alltid lika roliga inlägg
Thörn

Post by Thörn »

haha, påminner mig om ett gammalt nummer i Bilsport för massa år sedan om ett reportage om han med "Hot Wok", han körde på någon billig falukorv och makaroner hela tiden för att få det hela att gå ihop.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
daniel-635

Post by daniel-635 »

bullen! wrote: och sist men inte minst:

en usel hopplös stackare samlar på pengar. alltså inte någon numismatiker utan bara en snåljävel som har 15 grader i huset, släckt överallt. låter inte kärringen köra bilen för det är dyrt. äter dåligt för att mat är dyrt, unnar sig inte något alls överhuvudtaget för att det kostar pengar. han har haft fjärrkontrollen till Luft/luft pumpen med sig till jobbet så hon inte ska kunna slösa pengar och höja värmen, han har skruvat ur lampor för att hon brukar tända där han tycker det är onödigt, han har blivit förbannad när hon tagit 5:- extra pålägg på pizzan och sen inte ätit upp hela, årets tragedi för honom var när kärringen köpte tidingen M3 till honom och han redan hade det nummret. alltså en utgift på 59:- helt i onödan som inte går att få ogjord.
Jag känner en liknande människa, jag bjuder på ett favorit citat :wink:
"om man köper mellanöl på ICA och blandar med 7,2or får man billigare starköl"

Pengar har vi alla olika mycket av, men en sak har vi ALLA gemensamt.

TIDEN jag fattar inte hur en del får ihop det, speciellt inte de med familj.

Man måste ge sig BÅDE pengar och tid till annat, annars så försvinner både inspiration och ideér :?
Det är i alla fall min erfarenhet.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Grefven

Post by Grefven »

daniel-635 wrote:TIDEN jag fattar inte hur en del får ihop det, speciellt inte de med familj.
jag tycker man köper en bil utifrån de kriterierna man har när det gäller tiden oxå. gäller det projektbil så bör man aningen ha ribban lågt eller handla ett utgångsobjekt som man kan se slutresultatet någonstans i horisonten iaf.

man kan ju köpa en m3 eller m5 och vara bilentusiast och utöva ett bilintresse med stripp, bana och utställning fullt ut även om bilen inte har 600hk och går sönder varje helg.

Eller så låter man det ta tid. låt skiten stå om man inte har tid finns.
Strandholm

Post by Strandholm »

Jo, men sen ska man ha tid att använda grejjerna också.

Personligen så prioriterar jag nog hög levnadsstandard, framtiden, att bli bäst på mitt yrke och ta över familjeföretaget.
Bullens 12 eller 16 timmars övertid är färre än vad jag hade förra veckan.
Sen har jag en jävlar massa olika intressen desvärre, dock är majoriteten inte så kostsamma i kronor, men tar upp desto mer tid.

Bilar är rätt långt ner på prio listan, ska t.ex åka till indien i vår i några månader och slutsumman på det blir spännande att se, kan bli allt mellan 30 och 100k beroende på levnadsstandarden man väljer att ha där. Såatt spara ihop till en hygglig resekassa inför det står nog högst på priolistan nu.

Häromdagen hoppade jag av hindikursen jag gick på pga tidsbrist. Hinner helt enkelt inte plugga. :( visst, kunde jag ha prioriterat annorlunda men finns viktigare saker helt enkelt, t.ex jobba ihop pengar inför indienresan ironiskt nog. :roll:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Grefven

Post by Grefven »

att åka till indien för närmare 100k är oxå att prioritera ett intresse. dock ej bilintresse.

men alla gör av med sina pengar på det dom är intresserade av. det är jag helt övertygad om. och även så jag skrivit i ett tidigare inlägg.

det kan ju vara ens intresse att öka sin förmögenhet oxå. men det är nog det som är mest obebripligf för det är enda gången man använder pengarna till det de absolut inte är tänkta till. då de är ett betalningsmedel.
Thörn

Post by Thörn »

100k i indien :shock:
Där lever man ju snorbilligt om man inte skall ha en inglasad semester på något 5stjärnigt hotell.
Strandholm

Post by Strandholm »

Bullen: ja, jag håller helt med det som jag just sa ;)

Thörn: man kan leva på 2000kr i månaden i Sverige men det betyder inte att jag gör det. ;)
Kanske ska investera lite där också, återstår att se.
Det stora beloppet är till 99% föratt lugna mitt kontrollbehov.

Jag skrev dock 30-100k. Det var ni som valde att välja det senare i era posts. :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Thörn

Post by Thörn »

menar inte man skall snåla och svälta på sin semester :) men indien är nog ett land som nästan är svårt att bränna pengar i, går inte att jämföra med kostnder i sverige. Mat, transporter runt i landet, boende mm kostar knappt någonting alls om man som sagt inte skall ta in på något jetset ställe. Men skall man var ute ett halvår går ju pengar, samt om man skall resa som stoknullaren från köpenhamn (sexturist) :lol:
Grefven

Post by Grefven »

en på jobbet brännde 70k i thailand på 3 veckor.

men min kusin bodde i thailand för 14:- om dagen hos en familj och fick frukost. middag och kvällsmat. han tränade thaiboxning i 6 månader och levde jättebilligt och var nöjd med det.

han som var där i 3 veckor hade olika flickvänner då och då och åt svensk mat på svenska restauranger och träffade knappt något annat än svenskar förutom sina damer då.
Post Reply