Page 6 of 10

Posted: 27 Jul 2009, 10:08
by birro
Stressade ihop allt med hjälp av crille på fredagen efter jag lämnade toppen.
Fyllde på vatten och så såg vi att det droppade under bilen :s
Han som planade den måste ha gjort ett riktigt kasst jobb. Läcker både i framkant och i bakkant av toppen... rooligt!
Idag kom jag tillbax efter 2 veckors semester så nu tänkte jag åka ner till garaget och efterdra även fast jag inte tror det kommer spela någon roll...

Posted: 27 Jul 2009, 10:42
by kettmpa
vart lämnade du in den?
vmt?

Posted: 27 Jul 2009, 10:43
by Roobin
lär de inte vart då charlie e på semester..

Posted: 27 Jul 2009, 21:37
by birro
Vart inge meck idag. Har varit ute och kört cross istället.

Nepp var ej vmt. Hade velat lämna till dom då jag fått det mesta fixat där men dom har sommarstängt.
Får se hur allt löser sig.

Posted: 27 Jul 2009, 22:43
by Per Eriksson
Är topp o block planade innan nåt?
Kolla så att styrningarna inte bottnar.

Posted: 27 Jul 2009, 23:09
by birro
Per Eriksson wrote:Är topp o block planade innan nåt?
Kolla så att styrningarna inte bottnar.


Där sa du nått!
Toppen vet jag faktiskt inte om den är planad innan men blocket lät jag toppdeckas när den var inne på o-ringning.
Är det bara slipa på styrningarna för att få ner dom några mm isf?

Posted: 02 Aug 2009, 21:09
by birro
Ännu en packning köpt. Tänkte försöka göra ett ryck i garaget imorn.
Då märker vi om styrningarna bottnar eller om det helt enkelt är ett dåligt "planingsjobb".
DRYGT! Vill hinna köra lite innan vintern kommer..

Posted: 06 Aug 2009, 22:38
by birro
Har fått toppen planad och allt är ihop igen.
Verkar äntligen funka!!!! Tog en liten provtur idag och den håller stadig temp även fast den står stilla.
woho!

Posted: 07 Aug 2009, 00:22
by Scrazher
grattis gubben, det är fan på tiden... :P

Skicka upp någon film på lite snyt nu så att jag får tillbaka motivationen också!

Posted: 10 Aug 2009, 18:23
by birro
Inte ska man ha kul allt för länge. Han köra 2 dagar sen kom samma problem tillbaka. Körde lungt på motorvägen och tempen stack iväg som fan. Kunde inte göra nått.
Blir väl till att riva igen eller sälja skiten.
Hann dock få lite filmat :)

Posted: 10 Aug 2009, 18:29
by Strandholm
Kanske dags att boka en mappning? ;)

Posted: 10 Aug 2009, 20:50
by birro
Inte det. Fortfarande nått skit med kylsystemet.

När jag stannade så kände jag på kylaren och då var den helt kall. Termostaten funkade före det.
Börjar bli lite less nu faktiskt. 4 st packningar på 1½ månad typ.

Posted: 12 Aug 2009, 22:39
by birro
Fattar verkligen inte varför jag inte får den att gå kallare.
Har m3kyl och en avluftning på den högsta punkten. Fyller alltid på bilen när den står på bockar fram så det inte ska bli några luftfickor bak i motorn.
Klämmer alltid på slangarna som en dåre också för att få ut den luft som kan ligga kvar.

Funderar på om man ska skaffa sig en ny topp och börja om från början.

Någon som har provtrycks-utrustning och vill trycka min topp typ gratis? ;)

Och hur får man reda på enklast om blocket kanske inte är helt plant? Nått speciellt knep/verktyg?

Tacksam för svar

Posted: 13 Aug 2009, 04:26
by Lillmicke
Jag använde en tjock glasskiva (ca 200x200x10mm) med 400-papper under. Kör man det i en excentrisk rörelse lite försiktigt, så ser man vart det naggar som mest, ifall blocket skulle vara skevt. Mitt hade rest sig lite vid toppbultsgängorna, men det var inget som hindrade motorn från att fungera felfritt med 1.1 bars laddtryck i flertalet hundra mil.

Posted: 13 Aug 2009, 07:09
by Snekast
Var noga med att fylla upp alla slangar innan du dumpar vatten i expansionskärlet! Pumpfan går ju torrt och orkar inte suga i sig vatten pga den där dumma slangen som ligger över fördelaren.. Ifall du har kvar orginalsystemet?

Posted: 14 Aug 2009, 16:39
by birro
Snekast wrote:Var noga med att fylla upp alla slangar innan du dumpar vatten i expansionskärlet! Pumpfan går ju torrt och orkar inte suga i sig vatten pga den där dumma slangen som ligger över fördelaren.. Ifall du har kvar orginalsystemet?


Fyller alltid på alla slangar först. Har en slangkoppling som jag har satt på högsta punkten(de röret mellan vattenpumpen och termostaten) som jag öppnar och fyller därifrån.

Inga andra tips på hur man kan bygga om kylsystemet för att få det att funka bättre? :/

Posted: 14 Aug 2009, 19:22
by shomakie
Jag pressade vattnet genom alla slangar genom att bygga om ett extra lock som ja hade som ja gängade på en anslutning till tryckluften...sen så ökade ja sakta trycket och hörde hur vattnen slank ner genom slangar...gjorde om detta flera ggr och aldrig haft problem med varmgående! ett tips iaf! lycka till!!