Page 6 of 13

Posted: 18 Apr 2009, 18:54
by Bmwandreas
Jag skulle nog kolla upp soppatrycket under ladd om du bottnar 1000cc spridare vid 2 bar med orig kammar. Kör du 3 eller 4 bar grundtryck?

Posted: 18 Apr 2009, 21:20
by BeEmVe
Pimplaren wrote:http://www.gatfilmer.com/film/258/Partywagon_Deluxe.html

Party! snackade lite med rainman idag, han skryter om hur bra den går nu :) haha

Får se om man kanske åker ut i helgen och analar sig lite.


HAHAHA!! de va nog den bästa jag sätt!

Posted: 18 Apr 2009, 21:39
by simon
Hells racing wrote:Bromsade 570whp på 1000cc spridarna förra året, dubbla 044:or och 4 bars grundtryck:) På E 85.
De va inte illa! Kör sj på 3bars grundtryck och med orginal soppaledningar som snart ska bytas ut är det tänkt. Hur mycket räknar ni ner på drivlineförlusten? Dvs vad hade du för effekt ur motorn på veven?
boost_ wrote:Kan ju vara det höga grundtrycket som luras, dvs att wg inte öppnar innan 1,5bar (el vad det nu hamnade på med nya rallyfjädern =D) vilket gör att den låter "mindre arg" på laddtryck under det. En ljudluring mao ;D

Grym bil fö, man blir lagom sugen på att få ut sin egna skithög bara.
Troligtvis.. skulle vilja få den att diffa på framhjulen också. så dkulle de nog sticka bättre. Men visst fan är det svårt att kunna se hur snabb en bil är på film.. mycket har med vinklar å skit att göra. att sitta i är iaf förjävla roligt och går gör det kan jag lova! :) Vad kör du sj då? S4:a ser de ut som.. projekttråd?
ramberg wrote:Ja lite rocket shifting's hade ju inte setat fel!
Ser ju iaf ut att röra på sig :)
Jo vet, men har inte hunnit med så mycket körning ännu.. har tjej med tjock mage och ett jobb som tar sin tid.. Men de är ingen ursäkt! tränas ska det göra!! :twisted:
Fernis1 wrote:Ja helt klart kan det vara så sa ju det att jag kan höra fel helt klart kan det vara ljudet som lurar än :P, men tror att det kan bli en riktigt vass bil till sommaren på gatorna iaf, skulle det åka i ett par 7a kammar så lär den bli riktigt vass och sen ett par ballongdäck på det också :D Tummen upp iaf och hoppas det går bra i sommar.
7:a kammar är på ingång vad de lutar åt.. men ballongdäck tror jag att jag hoppar.. Gillar kurvor för mycket för sådant. Men visst, skulle de va nått race som känns viktigt så kanske.. Den som lever får se. :roll:
Bmwandreas wrote:Jag skulle nog kolla upp soppatrycket under ladd om du bottnar 1000cc spridare vid 2 bar med orig kammar. Kör du 3 eller 4 bar grundtryck?
Kör med 3 bars soppatryck och egentligen så bottnar vi inte spridarna helt fören vid 2.2 - 2.3 bar.. Det är då man ser att det börjar leana ut på cirkus 7000varv och gå för snålt. Men soppasystemet skall byggas om då jag även kör på orginalledningarna. Får känslan av att dessa bromsar upp lite..

Posted: 18 Apr 2009, 22:37
by RoDe
vad kör du med för soppapump/pumpar?

Posted: 18 Apr 2009, 23:21
by simon
RoDe wrote:vad kör du med för soppapump/pumpar?


Kör med 1st av Turbobanditens egna Soppapump. En exakt kopia av 044-pumpen. Monterad i tanken.

Posted: 18 Apr 2009, 23:25
by RoDe
simon wrote:
RoDe wrote:vad kör du med för soppapump/pumpar?


Kör med 1st av Turbobanditens egna Soppapump. En exakt kopia av 044-pumpen. Monterad i tanken.


skulle inte dubbla pumpar vara till någon hjälp?

kanske det som gör att ni bottnar spridarna så tidigt.

Posted: 18 Apr 2009, 23:44
by simon
RoDe wrote:
simon wrote:
RoDe wrote:vad kör du med för soppapump/pumpar?


Kör med 1st av Turbobanditens egna Soppapump. En exakt kopia av 044-pumpen. Monterad i tanken.


skulle inte dubbla pumpar vara till någon hjälp?

kanske det som gör att ni bottnar spridarna så tidigt.


Jo visst kan det vara så... men som jag skrev tidigare så ska soppasystemet byggas om. Fast innan vi gör det ska vi ta romans 1200cc spridare och se om problemet kvarstår vid samma ladd eller om de går att få ut lite mer.

Posted: 18 Apr 2009, 23:48
by Bmwandreas
1st 044 klarar 400 whp vid 3 bar så där har du nog förklaringen. En mätare på soppatillförseln är ju inte så svårt att fixa lite snabbt.

Posted: 18 Apr 2009, 23:54
by RoDe
simon wrote:
RoDe wrote:
simon wrote:
RoDe wrote:vad kör du med för soppapump/pumpar?


Kör med 1st av Turbobanditens egna Soppapump. En exakt kopia av 044-pumpen. Monterad i tanken.


skulle inte dubbla pumpar vara till någon hjälp?

kanske det som gör att ni bottnar spridarna så tidigt.


Jo visst kan det vara så... men som jag skrev tidigare så ska soppasystemet byggas om. Fast innan vi gör det ska vi ta romans 1200cc spridare och se om problemet kvarstår vid samma ladd eller om de går att få ut lite mer.


tror inte det kommer hjälpa nåt med större spridare. pumpen som säger stopp. inte många som åker 500hk på e85 ens med en ÄKTA 044. en till turbobanditen pump i tanken så...

hursomhelst så har du fått ihop en grym bil.

Posted: 19 Apr 2009, 00:00
by simon
Bmwandreas wrote:1st 044 klarar 400 whp vid 3 bar så där har du nog förklaringen. En mätare på soppatillförseln är ju inte så svårt att fixa lite snabbt.
Hmm.. Roman bänkade sin merca hos insane förra säsongen med 1 st Turbobandit soppapump = 650hk/780nm vid 1,5 bar E85.

Sen efter det körde han med 2.0 bar, även de utan problem. Visserligen tror jag de sitter fetare ledningar på mercan orginal..
Men självklart ska saken undersökas.. De är de som är lite utav de roliga, att prova sig fram... 8)

Posted: 19 Apr 2009, 00:07
by Bmwandreas
Man kan alltid köra högre dutycycle fast pumpens tryck sjunker. Har man inte mätare monterad vet man aldrig.

5st 1000cc flödar 5 lit i minuten, dvs så behöver du en pump som flödar 300 lit/h för att kunna köra dina spridare fullt. Och 1st 044 pump flödar inte i närheten av 300 lit/h vid 5 bars tryck (3+2bar). Ibland är det bättre att räkna lite snabbt än att spekulera.

Posted: 19 Apr 2009, 08:20
by simon
Bmwandreas wrote:Man kan alltid köra högre dutycycle fast pumpens tryck sjunker. Har man inte mätare monterad vet man aldrig.

5st 1000cc flödar 5 lit i minuten, dvs så behöver du en pump som flödar 300 lit/h för att kunna köra dina spridare fullt. Och 1st 044 pump flödar inte i närheten av 300 lit/h vid 5 bars tryck (3+2bar). Ibland är det bättre att räkna lite snabbt än att spekulera.


Jo visst är det så, mr Roman har varit på mej flera ggr att vi ska dra fram en extra mätare och dra in i cupén och kika för att kolla soppatrycket under ladd!
Men ska jag vara ärlig så har jag inte haft orken att göra detta! :roll: Slö som man är ibland! :oops:
Sen så är soppapumpen inte en kopia utav 044 fick jag höra.. denna har en starkare motor.. En original 044 räcker aldrig till 650hk på e85 som deras pump gör..

Posted: 19 Apr 2009, 09:15
by simon
En liten bild på placeringen av Launchkontroll-knappen..
Image

Och en på motorrummet...
Image

Posted: 19 Apr 2009, 12:39
by Bmwandreas
simon wrote:
Bmwandreas wrote:Man kan alltid köra högre dutycycle fast pumpens tryck sjunker. Har man inte mätare monterad vet man aldrig.

5st 1000cc flödar 5 lit i minuten, dvs så behöver du en pump som flödar 300 lit/h för att kunna köra dina spridare fullt. Och 1st 044 pump flödar inte i närheten av 300 lit/h vid 5 bars tryck (3+2bar). Ibland är det bättre att räkna lite snabbt än att spekulera.


Jo visst är det så, mr Roman har varit på mej flera ggr att vi ska dra fram en extra mätare och dra in i cupén och kika för att kolla soppatrycket under ladd!
Men ska jag vara ärlig så har jag inte haft orken att göra detta! :roll: Slö som man är ibland! :oops:
Sen så är soppapumpen inte en kopia utav 044 fick jag höra.. denna har en starkare motor.. En original 044 räcker aldrig till 650hk på e85 som deras pump gör..


Det tror jag inte ett skvatt på. Kan du inte provflöda din vid 5 bar? En orig flödar 260 lit vid 5 bar. Han skriver på sidan att hans flödar 216 lit.

Posted: 19 Apr 2009, 12:45
by Bmwandreas
Här har du en tråd som det diskuteras om den pumpen: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28872

Posted: 19 Apr 2009, 20:33
by simon
Bmwandreas wrote:
simon wrote:
Bmwandreas wrote:Man kan alltid köra högre dutycycle fast pumpens tryck sjunker. Har man inte mätare monterad vet man aldrig.

5st 1000cc flödar 5 lit i minuten, dvs så behöver du en pump som flödar 300 lit/h för att kunna köra dina spridare fullt. Och 1st 044 pump flödar inte i närheten av 300 lit/h vid 5 bars tryck (3+2bar). Ibland är det bättre att räkna lite snabbt än att spekulera.


Jo visst är det så, mr Roman har varit på mej flera ggr att vi ska dra fram en extra mätare och dra in i cupén och kika för att kolla soppatrycket under ladd!
Men ska jag vara ärlig så har jag inte haft orken att göra detta! :roll: Slö som man är ibland! :oops:
Sen så är soppapumpen inte en kopia utav 044 fick jag höra.. denna har en starkare motor.. En original 044 räcker aldrig till 650hk på e85 som deras pump gör..


Det tror jag inte ett skvatt på. Kan du inte provflöda din vid 5 bar? En orig flödar 270 lit vid 5 bar. Han skriver på sidan att hans flödar 216 lit.


Jaha... :roll:
Vad är det du inte tror ett skvatt på? Att pumpen räcker till 650hk? Romans bil blev ju bänkad på en stor träff hos Insane Racing med Robins bänk från Nyköping, där även ett 50-tal andra bilar bänkades bla. Hultas och Fernis. Vore väll inte så smart att ljuga om en sådan sak och även ljuga om det på sin egen hemsidan? Tycker jag iaf.. känns rätt puckat..

Sen för övrigt så kör Peter Bolnert sin S1:a med endast en Bosch 044:a och laddar 2.4 bar på E85 utan några som helst problem.. enda skillnaden är att han har grövre ledningar (10mm).

Enligt Bosch så ska 044:an flöda 200L/h vid 5 bar och Turbobanditens ligger på 216L/h..

Jaja, sak samma.. ska ju ändå uppdatera soppasystemet med fetare ledningar så.
Då får vi se vad som tar stopp först.. Orginalledningarna är ju rätt så barnsliga..

Posted: 19 Apr 2009, 20:55
by Bmwandreas
Bosch anger 200 lit vid 5 bar. Men då räknar dem med att den ska flöda 200 lit efter 10000-20000 mil. Många som har provflödat har fått 260 lit vid 5 bar. Kan du inte provflöda din efter du bytt rör? Är ju ganska snabbt gjort och skulle vara intressant!