Page 6 of 14
Posted: 28 May 2006, 10:14
by Strandholm
Vad exakt gör man med stressplattan? antar att den har något syfte vid stressborrning?
Posted: 28 May 2006, 10:34
by Jimmy Larsson
Amplify wrote:Vad exakt gör man med stressplattan? antar att den har något syfte vid stressborrning?
Man "simulerar" väl ett topplock. Alltså man sätter blocket i den spänning som blir när man har dragit toppen, innan man borrar, för att undvika att cylindrarna blir ovala. (Rätta mig om fel...
)
Förjävla grymt bygge det här!!
Posted: 01 Jun 2006, 22:38
by Butchermardin
Har ikväll gjort ett tappert försök att väga en kompis vevstakar
storända vs
lillända var för sig! Smällde ihop ett stativ för snöret på en kvart och den blev väl sådär snygg, men definitivt funktionell! Kan sammanfatt kvällens 4h i garaget med att,
Det här var extremt svårt!!!
Kan börja med att visa delarna! Först och främst har jag en nykalibrerad våg som mäter ner till 1/10 gram i nogranhet! Sedan har vi själva
justeringskitet bestående utav:
Bussning storända
Bussning lillända
Metallstavar genom bussnigarna
Plattor att ställa på vågen
På med dessa delar på vågen och tarera!
Sedan sätter man bussningarna i staken och hänger upp vevstaken i stativet och på vågen!
Nu är det bara att använda sig utav ett vattenpass för att se till så att staken hänger precis vågrät, justera snöret lite vid behov!
Har man gort allting nogrannt nu med montering utav bussningarna och med justering utav våg-linje så skall vägningen fungera! Vi testade fram och tillbaka och fick inte konsekventa vägningar, alltså efter att vi vägt alla och tog Stake nr1 igen så slog det på några tiondels gram!
Det vi kom fram till var att märka upp bussningarna så de hamnar på exakt samma ställe i staken vid varje vägning, samt att göra en vid snöret stabilare upphängningsbygel eftersom minsta lilla som metallstaven hamnar snett i bygeln så blir det fel på vikten igen!
Vi har gett oss fan på att det här ska gå att genomföra på ett säkert och pålitligt sätt, så på lördag tar vi nya tag och då ska det funka för det verkar som det blir några gram att slipa bort på vissa stakar!
Har hämtat mina
drag radialer och min soppa också, ska bli kul och se hur däcken sitter i hjulhusen sedan och vad ärtan ger soppan för betyg när det är dax för mappning!
Posted: 01 Jun 2006, 23:10
by wuffee
Vad får du mynta för soppan?
Som till brorsans rallycross bil 25:-/l`? eller va ligger de på?
Mvh
Uffe
Posted: 01 Jun 2006, 23:22
by Butchermardin
wuffee wrote:Vad får du mynta för soppan?
Som till brorsans rallycross bil 25:-/l`? eller va ligger de på?
Mvh
Uffe
Njae! Det ligger närmre 45:- / lit för den här soppan!
Posted: 02 Jun 2006, 00:12
by Jimmy Larsson
Vad är det för tolleranser på vikten på stakarna man brukar gå efter?
Jag har fått höra att max 3 grams diff mellan lättaste och tyngsta, men eftersom du väger med tiondelar så funderar man ju hure ligger till... hehe...
Ska ju till att väga in mina stakar nu snart så...
Posted: 02 Jun 2006, 09:25
by Butchermardin
Elajl wrote:Vad är det för tolleranser på vikten på stakarna man brukar gå efter?
Jag har fått höra att max 3 grams diff mellan lättaste och tyngsta, men eftersom du väger med tiondelar så funderar man ju hure ligger till... hehe...
Ska ju till att väga in mina stakar nu snart så...
Har för mig min motorbearbetare (
MMR / Moterenova) sa
1.5-2 grams diff! Men får vi bara till det med pålitliga vägningar innan vi börjar viktjustera tänker jag sätta toleransen till
0.5 gram eller bättre!
Posted: 02 Jun 2006, 20:14
by Butchermardin
Bilder kommer imorgon på ett påbörjat insugsbygge! Kommer bli härligt flöde när man portat färdigt tror jag!
Posted: 04 Jun 2006, 00:12
by Butchermardin
Har efter dagen arbete ytterligare höjt min förståelse till varför det kostar si och så mkt att få toppar portade och insug tillverkade m,m! Det är ett jäkla tidsödande jobb helt enkelt.
Men oj vad skoj det är när det blir bra!
Har hållt på i ca 7h i eftermiddag och kväll med att
"matchporta" det påbörjade insuget, mot toppen! Hann göra 3 kanaler nästan helt klara innan jag la av för dagen! Både kompressorn och den roterande filen glödde nästan, så det var läge att göra ett uppehåll! Det jobbiga är att det hela tiden
"kletar" igen frässtålet, så får man köra i något järnmaterial för att rensa emellan!
TIPS motages gärna på hur man skall gå tillväga för att det skall
"kleta" mindre..?
Sen kommer här två dåliga bilder på hur det ser ut genom kanalen... Lär iallafall flöda något bättre än ettt orginalisug!
Hoppas på att bli klar med portningen imorgon så jag kan fortsätta kapa till bitar till resten utav insuget!
Posted: 04 Jun 2006, 00:26
by peppe
Den där filen ser ju för "snäll" ut?
Jag hade inga problem med klet då jag lånade Tomas filar, vet dock inte vad det var för märken. Men han portar ju dagligen så det torde vara något bra?
Den ena som jag grovtog med var en riktig mördare, såg ut som en kött skruv med ca 2mm mellanrum mellan bladen. Den finare såg ut som en sten med piggar på..
Vet inte hur jag ska förklara riktigt.
Posted: 04 Jun 2006, 00:31
by Butchermardin
Det är möjligt att som du säger filen är lite för snäll! Men bilden ljuger lite för på den är den mycket riktigt helt igenkletad! Är en ganska stygg sak när den är
"ren".
Glufsar i sig alla andra material förutom aluminium på ett naffs!
Men jag kör på med den här, den har åtminstonde bra räckvidd tack vare den har så långt skaft! Ge mig en 6-7h till så skall jag nog vara klar!
Posted: 04 Jun 2006, 00:33
by Butchermardin
robert wrote:du kör inte med nån kylning, när du slipar? såsom t-röd,5-56 lr dyl.
Provade med lite t-röd men tyckte inte det gjorde någon vidare nytta! Men det är ju värt ett försök till! Så tack för tipset!
Posted: 04 Jun 2006, 08:40
by Ripper
Ser bra ut se nu till att göra klart...kanske du ger mig några sista tips innan jag börjar=)
Men T-Röd vet jag att jag oxå fått tips om att använda, typ bara doppa ner filen med jämna mellanrum...
Posted: 04 Jun 2006, 08:54
by HenrikF
diesel funkar också att doppa den i
Posted: 04 Jun 2006, 12:13
by NORMIND
sen om det kletar eller inte beror väl också lite på varven på den roterande filen... på jobbet varvar våra 12000 och dom kletar inte på alu
Posted: 04 Jun 2006, 13:08
by Bmwandreas
Wurth HHS2000 ska du spruta på!
Posted: 04 Jun 2006, 13:13
by Zwofurti
eller motorolja som de flesta portare brukar använda sig av!
ttr jompa och en massa skrev det på tpc iaf.