Page 6 of 20
Posted: 28 Nov 2006, 21:31
by M3JONAS
På de inre knutarna knackar du bort plåtlocket som är i änden. Där under sitter det en låsring som du tar bort och sedan är det "bara" att dra/knacka/banka bort knuten.
De yttre knutarna får du ta loss gummidamasken och sen lirka isär knuten så sitter det en låsring i änden av drivaxeln ovanför innerdelen av knuten.
Sen ska det "bara" monteras ihop igen, ibland kan det gå jätteenkelt att få ihop knuten men ibland (i mitt fall för det mesta) så är det ett jäkla pill och humöret brukar försvinna.
Om du har 5 serie bakvagn har du inga jobbiga yttre knutar, där är väl de likasamma som innerknutarna!
Posted: 28 Nov 2006, 21:50
by knoddas
tur att du sa det
annars hadde nog kofott å rondellen fått gå varm:D:P stirrade mig tokig .. det är som sagt en 5 serie bakvagn,, från e28
Posted: 10 Dec 2006, 15:56
by knoddas
eftersom pps dister är slut,, skulle jag gärna vilja ha måtten...
dom ska allså va 5 mm tjocka så den förstjuter navet 5mm uttåt..
innermåttet ska va som hjulagret...
men yttermåttet rå?... räcker det att det är 5 mm gods uttåt ...
alltså innermåttet + 5mm ?...
tacksam för svar...
eller skriv hur mycket gods ni har som ytter mått " ni kanske förstår vad jag är uttet efter". MVH
Posted: 10 Dec 2006, 15:56
by knoddas
eftersom pps dister är slut,, skulle jag gärna vilja ha måtten...
dom ska allså va 5 mm tjocka så den förstjuter navet 5mm uttåt..
innermåttet ska va som hjulagret...
men yttermåttet rå?... räcker det att det är 5 mm gods uttåt ...
alltså innermåttet + 5mm ?...
tacksam för svar...
eller skriv hur mycket gods ni har som ytter mått " ni kanske förstår vad jag är uttet efter". MVH
Posted: 10 Dec 2006, 18:29
by Per Eriksson
det räcker med 5mm
Posted: 10 Dec 2006, 19:50
by knoddas
bara för att inte ha blivit misupfattad.
så "distensbrikan". ska vara 5mm tjock , innermåttet som hjulagrets innermått... å ytter måttet ska bygga 5mm uttåt ...
Posted: 10 Dec 2006, 19:54
by Bmwandreas
10mm tjock för att handbromsen ska funka.
Posted: 10 Dec 2006, 20:16
by knoddas
aha oki,,, nått matrial att föredra å göra dom i rå?...
Posted: 10 Dec 2006, 20:18
by Bmwandreas
helt vanligt stål
Posted: 10 Dec 2006, 20:19
by knoddas
1000 tack för alla svar.. blir å ragga upp nån svarvare imorn.
Posted: 10 Dec 2006, 21:35
by Per Eriksson
är det inte 12 mm för att få skivan på exakt samma ställe som innan?
Posted: 10 Dec 2006, 21:47
by Bmwandreas
Jo men det blir så lite splines kvar.
Bättre med tunn spacer innanför skivan...
Posted: 10 Jan 2007, 23:30
by Tobb
Om man skulle köra med denna setup och med en utväxling i diffen 3.07 på en annars i princip original E30 325, skulle den bli mycket segare än vad den är nu(med tanke på den längre utväxlingen)?
Tanken är att börja med driving och ta motorn när jag har råd att bygga något ordentligt, och dessutom rita dubbla sträck i sommar =D
MVH
Tobbe
Posted: 11 Jan 2007, 20:03
by jeppan
Tobb wrote:Om man skulle köra med denna setup och med en utväxling i diffen 3.07 på en annars i princip original E30 325, skulle den bli mycket segare än vad den är nu(med tanke på den längre utväxlingen)?
Tanken är att börja med driving och ta motorn när jag har råd att bygga något ordentligt, och dessutom rita dubbla sträck i sommar =D
MVH
Tobbe
Varför lägga ner sånt jobb när du inte når den effekten på länge ??
Posted: 11 Jan 2007, 20:39
by peppe
jeppan: Det kallas att börja i rätt ända?
Posted: 11 Jan 2007, 22:17
by jeppan
peppe wrote:jeppan: Det kallas att börja i rätt ända?
Där har vi väl iofs delade meningar men men..!
Posted: 31 Jan 2007, 15:45
by Ripper
Bmwandreas wrote:Man får modda stötdämparfäste och fjäderfästet.
Fjäderfästen ser man att de behöver flyttas lite, men har ni verkligen moddad stötdämparfästet och isåfall hur gjorde ni?
MVH
Krille