Page 6 of 80

Posted: 30 Mar 2006, 21:16
by M3JONAS
Det knasiga är att det funkade förra säsongen utan tändmissar.

Posted: 31 Mar 2006, 15:19
by M3JONAS
Började dagen med att byta tändspole och tändkablar men det var fortfarande samma strul. Flyttade sedan triggern lite så att den kom precis för triggerskivan och efter det gick det betydligt bättre. Första pullet hade vi missat att höja varvstoppet så det låg kvar på 7900rpm. Flyttade sen upp det till 8500rpm och det gick kanonfint.
Körde flera pull med stora remskivan som innebär att vi laddade ca 1,35bar, maxeffekten blev då 453hk, sen bromsade luftfiltret vilket syntes på att laddtrycket stannade av helt. Tog bort filtret och körde en till repa. Visade sig att filtret bromsat en hel hästkraft ;)

Nästa repa ut var med ett mindra hjul på kompressorn som då laddar ca 1,5bar max. Tyvärr så verkar det ökade laddtrycket medföra att kompressorn inte blir lika effektiv på höga varv vilket medförde att maxeffekten endast ökade med 7hk men vridet och effekten tidigare i registret fick sig en knuff i rätt riktning.

Claus hade gjort en kanonmapp med helrätt kompensering igår trots att han vi inte kom längre än till 6300rpm när han var med, idag behövde vi nämligen inte justera nånting, allt såg kanon ut!

Ett stort tack till Mats Appelgren och Janne för superbt bänkjobb!

Image

Image

Posted: 31 Mar 2006, 15:35
by Bmwandreas
Tur att den funkade till slut!
Hur ser kurvan ut vid 2-5000 rpm , laddar den på en gång?

Posted: 31 Mar 2006, 15:41
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Tur att den funkade till slut!
Hur ser kurvan ut vid 2-5000 rpm , laddar den på en gång?


Vi gjorde inget svep därnere men vi testade att låsa motorn vid 2000rpm och där laddar den ett knappt kilo och vid 3000rpm ca 1,2 å sen ökade laddet sakta upp till maxvarv.

Om det är någon som är duktig på att räkna på spridarkapacitet så gick spridarna på ca 93%. Det sitter 990cc spridare på, hur mycket effekt stjäl då kompressorn?

Posted: 31 Mar 2006, 16:13
by wuffee
Ja eftersom bilen åt drivaxlar förra säsongen så blir de nog garanterat mindre nu :P ..
Ne skämt å sido, riktigt mäktiga siffor med en kompressor..
Respekt!

Mvh
Uffe

Posted: 31 Mar 2006, 18:22
by Bmwandreas
M3JONAS wrote:
Bmwandreas wrote:Tur att den funkade till slut!
Hur ser kurvan ut vid 2-5000 rpm , laddar den på en gång?


Vi gjorde inget svep därnere men vi testade att låsa motorn vid 2000rpm och där laddar den ett knappt kilo och vid 3000rpm ca 1,2 å sen ökade laddet sakta upp till maxvarv.

Om det är någon som är duktig på att räkna på spridarkapacitet så gick spridarna på ca 93%. Det sitter 990cc spridare på, hur mycket effekt stjäl då kompressorn?


Vad låg lambdan på då?

Posted: 01 Apr 2006, 11:28
by M3JONAS
Ca 0,85 har jag för mig, lambdan kördes separat så jag har ingen logg på den.

Posted: 01 Apr 2006, 12:47
by Bmwandreas
Då får jag fram ca 620hk.

Posted: 01 Apr 2006, 17:07
by DelJoJJo
låter de inte som om kompressorn skulle stjäla väldigt mkt då? kompressorn borde väl inte knycka mer än ca 70hk kanske?

Posted: 01 Apr 2006, 18:39
by M3JONAS
Der siffrorna jag fått säger att kompressorn ska stjäla ca 75 kw-dvs drygt 100hk, vid 1,4 bars laddtryck och 13000rpm på kompressorn,

Posted: 01 Apr 2006, 19:03
by Dinan2.5
Hej M3Jonas,

Får man fråga vad du kör för slags ventilfjädrar för att kunna (vilja) varva till 8500? Det skulle hjälpa mej när jag bygger upp min S14 till turbo...

Posted: 01 Apr 2006, 19:20
by M3JONAS
Jag åker med en variant med volvofjädrar och tjockare brickor under fjädrarna. Dock så finns det bra fjädrar att köpa från tex dr schrick, kan tänka mig att PPF har någon bra variant också?!

Posted: 03 Apr 2006, 18:54
by M3JONAS
Ringde polaren som jobbar på Bilia för att se om han kunde få fram motorkuddar till Valp men han garvade bara och visste inte vart han skulle söka ;)
Ringde då till Volvo lastvagnar i Sollentuna och tänkte att jag skulle kolla om det var de som kunde få fram dem. Killen som svarade i telefon hade stenkoll på läget, visste direkt vad de hette och de hade dem faktiskt hemma. Tydligen många som använder sig av dem till diverse projekt.

Posted: 04 Apr 2006, 18:47
by kallevedlund
M3JONAS wrote:Ringde polaren som jobbar på Bilia för att se om han kunde få fram motorkuddar till Valp men han garvade bara och visste inte vart han skulle söka ;)
Ringde då till Volvo lastvagnar i Sollentuna och tänkte att jag skulle kolla om det var de som kunde få fram dem. Killen som svarade i telefon hade stenkoll på läget, visste direkt vad de hette och de hade dem faktiskt hemma. Tydligen många som använder sig av dem till diverse projekt.

dom används för att montera volvo vitmotor i volvo 740....

Posted: 13 Apr 2006, 10:51
by Misano
Trevligt reportage i Bilsport.. Alltid kul att läsa! Snacka om utur med drivaxlar :)

Posted: 13 Apr 2006, 17:05
by Svintoleffe
Jag ska precis läsa reoptaget, jag tyckte jag kännde igen bilen. :D

Den är för övrigt ruskigt fin.

Posted: 13 Apr 2006, 18:28
by M3JONAS
Aha, har det kommit nu. Har inte läst eller sett det själv så det ska bli spännande att läsa.