Page 6 of 35

Posted: 04 Mar 2008, 11:21
by moonzhine
va vare för fel när den gick så tungt då?hade du tändstiften i?

Posted: 04 Mar 2008, 11:41
by 525mannen
moonzhine wrote:hade du tändstiften i?
Låter som det.. :D

Nice bygge förövrigt! En fråga bara, behövde du slipa ur något för startmotorn? Eller funkade det ändå?

Posted: 04 Mar 2008, 12:10
by ippe
Upp med ventilkåpan och la om kammarna, i med olja och vevade runt.

Tackar!

Behövde inte slipas något. Satt i något mindre bultar till startmotor så den kom ner en mm eller två.

Posted: 07 Mar 2008, 16:30
by ippe
Image

Dragit klart tryckrören.

Dumpen kommer att hamna där rörbiten fattas.


Plockat ner insuget ska in med några vacuum anslutningar större spridare och plugga tomgångsmotorn.

Posted: 09 Mar 2008, 01:07
by ippe
Image

Några vakumanslutningar

Image

Pluggat uttaget för tomgångsmotorn

Image

Toby skruvar grenrör


Startade upp den med turbo idag utan lmm och tomgångsmotor så att få den gå på tomgång existerade inte, men allt verkar funka bra änsålänge.

Image

Varför finns det två anslutningar på dumpen? Kopplade den över grövre till insuget. Vad är den andra till?

Posted: 12 Mar 2008, 00:11
by ippe
Vågar man dra ut en sväng med orginal styrsystem samt spridare med minsta möjliga ladd ?

Posted: 12 Mar 2008, 09:33
by Ximon
Varför riskera något?
Det är ju ändå bara slask på vägarna!

Gör upp en tid med Emil istället så du får sprutet inkopplat och kan använda bilen..

Posted: 12 Mar 2008, 10:24
by ippe
Tanken var dock bara att knuffa bilen ur garaget och rulla runt kvarteret. Kolla efter ev läckor osv.

Då avvaktar jag.

Posted: 13 Mar 2008, 23:59
by ippe
Börjat smida avgassystem.

Image

Funderade lite på ljuddämpningen. Frågan är om det låter förmycket med en singel på slutet.

Spanat på denna http://www.nitroz.se/apple/ den översta. Montera denna i mitten och raka rör ut från den.

Posted: 14 Mar 2008, 06:45
by bmwHolmberg
En stor på slutet brukar bli behagligt
www.rakaror.se har fina dämpare!

Posted: 23 Mar 2008, 23:37
by ippe
Blivit lite gjort.

Avgassystemet är klart, återstår helsvetsning. Blev en rejäl 3" slutdämpare från Apple.


Plockade ner bakvagnen.

Image
Image


Några bussningar påväg bort.

Image
Image

Skall slipas upp, få lite färg sedan montera lite flashiga powerflexbussningar.


Lyckades självklart knäcka krängningshämmaren, någon som har en över?

Image


Här skall det på förstärkningsplattor från m3 3.2. Verkar som tidigare ägare gjort en lagning av ett av fästet.

Image

Sen skall främre diffbulten gängas upp till m16, bara jag får tag i en bromsad diff, ev att man svetsar ihop den jag har tills man lyckas ragga upp en.

Monterat oljetryckskontakt på oljefördelningsblocket på oljefilterhuset. Några förslag om vart man ska sätta oljetempen?

Det mesta klart i motorrummet, så nu står m50in redo för laddtryck.
Image

Posted: 24 Mar 2008, 00:21
by Dofilus
Jag gillar din budget.. 25k :) jojjo

Posted: 24 Mar 2008, 11:40
by ippe
Ja tyvärr blir det nog aningen mer utlagt i slutändan

Posted: 24 Mar 2008, 12:48
by Overcharged
här händer det grejer :) angående din krängningshämmare så är det ju bara stabilisatorstaget som har gått av och det kan man ju köpa nytt för några kronor

Posted: 28 Mar 2008, 15:43
by ippe
Börjar närma sig nu.

Slipat upp bakvagnen sen fått lite silikonbaserad färg och smällt i powerflexbiussningar.

Image

Den kända bulten till diffen ska bytas ut mot en m16. Svarvade en plastbussning till denna.

Image

Orginalet var böjd redan med orginaleffekten.

Image

Förstärkningsplattorna fastsvetsade i bilen, ett helvette att svetsa. Se till att rengöra ordentligt innan.

600 kr för plattorna. 2 st nya stabilistatorstag till krängningshämmaren

Image

Image

Kopplat in laddtryck oljetryck och oljetemp. Drogs genom torpedväggen bakom handskfacket där batterikabeln går. Strömmen togs från ciggaretttändar lampan.

Image


Sen har Emil börjat kopal in vemssprutet.
Utgår från orginalhärvan.

Image

Image

Image

Image


Image

Funderar på att svetsaihop diffen, sen skall balvagnen upp och göra klart fästen för ljuddämparen.

Posted: 28 Mar 2008, 17:59
by Erik_
ser riktigt bra ut! hur gör du med jordkablarna till vemset?, använder du dem som finns i orginalhärvan eller dras de nya?

Posted: 28 Mar 2008, 23:49
by emil
Man måste sy ihop jordarna, då de går kors och tvärs till olika givare,
drar ihop dessa + en extra jordkabel och sedan grenar ut till de 4 jordanslutningarna på vemset
grenar därefter in triggerns jordkabel lite närmare signaljord på boxen för att vara säker att jag inte får in några störningar..