Page 6 of 15
Posted: 30 Mar 2008, 20:02
by erikjakan
Tjena!
Snyggt bygge!
Har en fråga ang din styrväxel, visst sitter den bakom framvagnsbalken, från vilken bil kommer den?
MVH Erik
Posted: 06 Apr 2008, 10:45
by Rallyfinnen
Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.
Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.
Posted: 12 Apr 2008, 00:58
by Jonte_smte
väntar ivrigt på uppdate!!!
Posted: 12 Apr 2008, 07:12
by Rallyfinnen
Har varit kvar i 'semester-mode' hela veckan, så det har inte blivit mycket gjort. Har lött lite i MS-boxarna för att lägga till laddtrycksstyrning och bränsletrycksmätning. Tanken är att jag ska koppla in dom i helgen och provstarta med avgassystem och höra hur det låter. Behöver en liten motivationshöjare, och att höra lite motorljud är ju aldrig fel
Posted: 12 Apr 2008, 20:02
by Rallyfinnen
Startade igen med avgassystem på plats, tyvärr klarade inte kameran av ljudet..
Nåja, lägger upp ett klipp ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=U2XptMw5fuU
Inga TPS inkopplade, och gammal 'sugmapp' i MS, ryker fint
Börjar bli dags att fixa tryckrör snart..
Posted: 12 Apr 2008, 21:00
by KKR-Rille
Rallyfinnen wrote:Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.
Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.
psst! jag har en styrväxel med servo från en högerstyrd e30!
Posted: 12 Apr 2008, 21:01
by KKR-Rille
Rallyfinnen wrote:Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.
Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.
psst! jag har en styrväxel med servo från en högerstyrd e30!
Posted: 13 Apr 2008, 08:24
by Rallyfinnen
Du har PM!
Posted: 13 Apr 2008, 19:23
by Rallyfinnen
Tja, eftersom den första var totalt kass har jag en liten film igen, där ljudet är en aning bättre.. (mobilen denna gång)
http://www.youtube.com/watch?v=7Gl9gCvm1Uc
Posted: 23 Apr 2008, 19:53
by Rallyfinnen
Verkar kanske som det inte händer så mycket, och det är väl delvis rätt, men har ändå pysslat lite:
-Byggt om motorhärvan lite
-Kopplat in magnetventiler o testat att MS PWM:ar
-Monterat o kopplat in lambdasonder
-Snyggat till kabeldragningarna lite
-Beställt o fått lite silikonslangar
-Köpt lite mer rör och pysslat lite med rördragning.
-Provstartat några gånger till
Förhoppningen är att jag ska kunna provstarta o ladda lite lätt nästa helg när det är långhelg (1:a maj o klämdag)..
Man måste ju lägga upp lite 'delmål', så får man väl se om man lyckas..
Posted: 27 Apr 2008, 19:01
by Rallyfinnen
Lite pyssel i helgen:
-Blästrat o målat tryckrör
-Bytt spridare
-Uppdaterat MS till senaste firmware
-Skalat om mapparna för övertryck och justerat lite soppa på tomgång
Ser fram emot långhelgen nu..
En fråga, hur gör ni med tryckrören för att förhindra rost/ärg i rören? Måla insidan eller oljefilm..?
Posted: 01 May 2008, 20:21
by Rallyfinnen
Lite bilder på läget..
Laddrören börjar vara klara. IC sitter fortfarande provisoriskt.
Bränsletrycksgivare inkopplade elektriskt, men inte mekaniskt..
Verkar funka i mega tune ckså efter en del grejande (GM-givare ifall någon undrar)
Testade logga båda bankarna samtidigt, och då ska det vara två datorer också..
Posted: 03 May 2008, 07:41
by Rallyfinnen
Av någon orsak funkar det inte att logga båda boxarna samtidigt och lägga loggarna på varann.. den ena är mera utdragen (andra samplingsintervall?) än den andra.
Någon som haft samma probem? Kan det bero på att jag kör rs232 till USB-adapter på ena datorn?
Posted: 03 May 2008, 12:26
by Pimplaren
Blev skitbra med icn och tryckrören
Men vilket mek att mappa 2 sprut?? hehe
Posted: 03 May 2008, 14:01
by AndersJ
Har du samma firmware inlagd på båda processorerna?
Posted: 03 May 2008, 16:56
by Rallyfinnen
Ja, har samma firmware (029y4).. samma msq också.. Mysko!
Har kört lite på rullarna idag, men det jävlas..
Bredbandslambdan verkar inte funka, så jag blev förbannad och beställde två lc-1, som jag monterar i bilen.
Då kan man köra lambdareglerat konstant
Dessutom funkar inte hastighetssignalen på rullarna..
Man kan ju inte fega, så jag gjorde en 'säker' mapp o testade dra lite, började bygga ladd vid 2500 och var uppe i knappa 0.5bar innan jag släppte. Verkar som aggregaten bygger tryck ganska långsamt.
Nå, det ger sig när man justerar upp det lite, och lägger lite pwm till laddtrycksstyrningen också.