BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Tjena!

Snyggt bygge!

Har en fråga ang din styrväxel, visst sitter den bakom framvagnsbalken, från vilken bil kommer den?

MVH Erik
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.

Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.
User avatar
Jonte_smte
Posts: 498
Joined: 23 Aug 2006, 13:42
Location: Vedevåg

Post by Jonte_smte »

väntar ivrigt på uppdate!!!
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har varit kvar i 'semester-mode' hela veckan, så det har inte blivit mycket gjort. Har lött lite i MS-boxarna för att lägga till laddtrycksstyrning och bränsletrycksmätning. Tanken är att jag ska koppla in dom i helgen och provstarta med avgassystem och höra hur det låter. Behöver en liten motivationshöjare, och att höra lite motorljud är ju aldrig fel :-)
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Startade igen med avgassystem på plats, tyvärr klarade inte kameran av ljudet..
Nåja, lägger upp ett klipp ändå:

http://www.youtube.com/watch?v=U2XptMw5fuU

Inga TPS inkopplade, och gammal 'sugmapp' i MS, ryker fint :)
Börjar bli dags att fixa tryckrör snart..
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Rallyfinnen wrote:Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.

Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.

psst! jag har en styrväxel med servo från en högerstyrd e30!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Rallyfinnen wrote:Den kommer från en Saab 9-5, men skulle inte rekommendera den, för mycket servoverkan..
Kanske går att hitta från någon Alfa eller dylikt som har snabbare/roligare styrning.. Tror alla BMW har den framför, så då skulle det vara att hitta från en högerstyrd..
Och den sitter bakom balken,ja.

Behöver du inte utrymmet, byt inte till kuggstång, ta en styrväxel från en E34 M5 stället (ok svårt att hitta en som inte är glapp) eller en vanlig 525 eller nåt. Dom bytte diameter på utgående axel -89 eller nåt, efter det ska dom passa.
Borde pigga upp styrningen tillräckligt att byta till en sån.

psst! jag har en styrväxel med servo från en högerstyrd e30!
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Du har PM!
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Tja, eftersom den första var totalt kass har jag en liten film igen, där ljudet är en aning bättre.. (mobilen denna gång)

http://www.youtube.com/watch?v=7Gl9gCvm1Uc
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Verkar kanske som det inte händer så mycket, och det är väl delvis rätt, men har ändå pysslat lite:
-Byggt om motorhärvan lite
-Kopplat in magnetventiler o testat att MS PWM:ar
-Monterat o kopplat in lambdasonder
-Snyggat till kabeldragningarna lite
-Beställt o fått lite silikonslangar
-Köpt lite mer rör och pysslat lite med rördragning.
-Provstartat några gånger till :-)

Förhoppningen är att jag ska kunna provstarta o ladda lite lätt nästa helg när det är långhelg (1:a maj o klämdag)..
Man måste ju lägga upp lite 'delmål', så får man väl se om man lyckas..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Lite pyssel i helgen:
-Blästrat o målat tryckrör
-Bytt spridare
-Uppdaterat MS till senaste firmware
-Skalat om mapparna för övertryck och justerat lite soppa på tomgång

Ser fram emot långhelgen nu..

En fråga, hur gör ni med tryckrören för att förhindra rost/ärg i rören? Måla insidan eller oljefilm..?
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Lite bilder på läget..

Laddrören börjar vara klara. IC sitter fortfarande provisoriskt.

Image

Bränsletrycksgivare inkopplade elektriskt, men inte mekaniskt..
Verkar funka i mega tune ckså efter en del grejande (GM-givare ifall någon undrar)

Image

Testade logga båda bankarna samtidigt, och då ska det vara två datorer också..
Image
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Av någon orsak funkar det inte att logga båda boxarna samtidigt och lägga loggarna på varann.. den ena är mera utdragen (andra samplingsintervall?) än den andra.
Någon som haft samma probem? Kan det bero på att jag kör rs232 till USB-adapter på ena datorn?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Blev skitbra med icn och tryckrören :)

Men vilket mek att mappa 2 sprut?? hehe :roll:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Har du samma firmware inlagd på båda processorerna?
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Ja, har samma firmware (029y4).. samma msq också.. Mysko!

Har kört lite på rullarna idag, men det jävlas..
Bredbandslambdan verkar inte funka, så jag blev förbannad och beställde två lc-1, som jag monterar i bilen.
Då kan man köra lambdareglerat konstant :)

Dessutom funkar inte hastighetssignalen på rullarna..

Man kan ju inte fega, så jag gjorde en 'säker' mapp o testade dra lite, började bygga ladd vid 2500 och var uppe i knappa 0.5bar innan jag släppte. Verkar som aggregaten bygger tryck ganska långsamt.
Nå, det ger sig när man justerar upp det lite, och lägger lite pwm till laddtrycksstyrningen också.
Post Reply