Page 6 of 8
Posted: 24 Jan 2008, 01:44
by Fisåkare
Mighty Leif wrote:Lyckades räkna ut det.
Förbränningsrum: 39,4 ccm
Slagvolym:331 ccm
"Kupolen" på kolv (Squish?): 5,6 ccm
Tar man bort "kupolen" blir förbränningsrummet 45 ccm. När man vet det är det lätt att räkna ut.
45+331/45= 8,3:1
Hoppas nu detta är rätt.
Sånt här gör gött i en FAQ. Mycket bra där tycker jag
Posted: 03 Mar 2008, 01:50
by JErngren
Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )
T.ex.
Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??
Därav kom den första frågan i detta inlägg.
Posted: 03 Mar 2008, 13:04
by boost_
JErngren wrote:Håller på att räkna ut lite på vilken storlek jag behöver på spridarna för den effekten jag hade tänkt. Men jag undrar hur mycket man kan trycka ut ur en spridare tills den inte klarar mer. och vad är Durationen och hur ändrar man den? (bränsletryck eller elektronisk väg? )
T.ex.
Behöver ungefär 6*400cc spridare och undrar om man kan använda sig utav 6*300cc och öka bränsle trycket med 1bar till för att få 400cc ??
Därav kom den första frågan i detta inlägg.
Kommer inte räcka för att få ut dina 400cc tyvärr, man kan säga generellt att dubbla det speccade soppatrycket ger ca 40-45% mer sås. Köp ett par i rätt size innan då det blir enklare så, tex volvos ljusblå som är speccade för 391cc@3,8bar ger strax över 400cc vid 4bars soppatryck.
Dom brukar gå för runt 1500kr för 6st, så är inte direkt blodigt.
Posted: 11 Mar 2008, 19:51
by BaCCoN
Har en undran över WG:s. Vad ska man ha för storlek?
2.7L M20 HX50 Z45 kam ska bli ett pulssplitrör.
Blir det lättare att reglera med en större WG?
Kan vara en sak att lägga till i FAQ:en
Posted: 11 Mar 2008, 21:07
by peppe
BaCCoN wrote:Har en undran över WG:s. Vad ska man ha för storlek?
2.7L M20 HX50 Z45 kam ska bli ett pulssplitrör.
Blir det lättare att reglera med en större WG?
Kan vara en sak att lägga till i FAQ:en
Vad är det för avgashus på 50in? Stora hus gillar inte små trånga wg pipor och små ventiler.
Mvh
Posted: 12 Mar 2008, 07:53
by BaCCoN
Det är din gamla HX50 avgashus 16
Posted: 12 Mar 2008, 16:50
by peppe
Det var det jag misstänkte
Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.
Posted: 12 Mar 2008, 17:11
by pelko
peppe wrote:Det var det jag misstänkte
Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.
Om vi säger att en WG har ett grundtryck på 0.7 bar tex, för att komma lägre än detta, är det bara att byta fjäder som gäller eller kan man styra det med luft på något sett?
Mvh Mathias
Posted: 12 Mar 2008, 17:28
by BaCCoN
peppe wrote:Det var det jag misstänkte
Min WG hade 45mm ventil, och det gick att reglera ned till 0.2bar laddtryck. Så en 50mm klarar du dig fint på.
Ok. Då blir det till att jaga en 50mm WG då.
Finns det några beräkningar som man kan använda sig av vid val av WG?
Posted: 15 Apr 2008, 17:11
by ztuffsen
Hej!
jag undrar hur mycket man ska svarva ner m50 kolvarna, och hur? ska det vara förbrännings kammare etc. o det är 2.5l motorn
tack på förhand
Posted: 13 Jun 2008, 10:52
by E30 2.7Turbo
Hvordan ser da en ETA vev ut??? Har 2 forskjellige vev og begge skal ifølge selgere være diesel vev?? Blir veldig usikker på dette...
Posted: 19 Aug 2008, 22:54
by _jensa_
om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
Posted: 19 Aug 2008, 22:55
by _jensa_
om man ska välja mellan Kompsänkning med MLS packning eller svarva kolvarna vilket är mest prisvärt,för kör man med MLS så är man ju även försäkrad att inte den packningen sticker så småningom.
så vilketbär bäst om man inte har råd med båda varianterna?
Posted: 27 Nov 2008, 21:37
by suddis
skulle behöva hjälp med en sak, ska bygga crossflow kylning på en m20b25 men har fasnat lite på vart jag ska göra hålen i toppen. nån som kan hjälpa mig med det?
Posted: 27 Nov 2008, 22:08
by peppe
Av ren nyfikenhet, varför?
Gör en ny tråd i Turbo forumet, så folk kan börja bolla lite ideer
Posted: 27 Nov 2008, 22:10
by suddis
okej, ska göra det:P är mest för att den kommer köras väldigt hårt med, kommer inte vara en strippen bil precis:d
Posted: 11 Mar 2009, 17:58
by jgranath
Tja!
Jag skriver en fråga från polarens användare, eftersom jag är för ung för att bli medlem
(18 om fåtal månader)
Jag håller på och fixar på min första bil och första projekt, det är en Bmw 320 e30 utan katt. Jag ska göra mig en turbokonvertering(lite seriösare än sniik) och frågan är: Hur ska jag veta hur mycket jag ska svarva ner kolvarna? Har räknar jag ut vilket komp jag ska ha?
Sattsar väl på 1 bar i ladd, funderar också på att köpa mig värre kolvar, fast beggade.
MVH Tobbe