Page 48 of 80
Posted: 17 Nov 2008, 13:08
by ILiveToRide
Hur varm blev oljan med den du har?
Posted: 17 Nov 2008, 14:18
by M3JONAS
ILiveToRide wrote:Hur varm blev oljan med den du har?
Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.
Posted: 17 Nov 2008, 14:24
by Bäckis
Iof så är det väl annat med bankörning, men vid hård tuktning på gata så får jag sällan upp mer än 100 grader. Min kylare är inte stor alls.
Posted: 17 Nov 2008, 19:56
by ILiveToRide
M3JONAS wrote:Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.
Ok, ja det är ju rätt högt. Bra att veta.
Det är ju fint att du banar väg när det gäller allt sånt här
Låg konstant på 120-125 på bana med 3.0 M3an.
Och strax över 100 med min orginal S14, men då var det iofs kallt ute.
Posted: 17 Nov 2008, 23:31
by M3JONAS
Det blir andra påfrestningar och värme på bana. Man kan ju köra i 10-20 minuter med antingen full broms eller full gas hela tiden. Gör man det på vägen har man antingen en vääääldigt slö bil eller så har man krashat flera gånger om
Posted: 17 Nov 2008, 23:38
by bmw_fredde
Det är inte dina slitna lager som gjort att oljan blivit varm då?
Posted: 17 Nov 2008, 23:39
by M3JONAS
Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.
Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...
Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.
Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
Posted: 17 Nov 2008, 23:53
by Nisse Järnet
cats wrote:M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvart
Posted: 18 Nov 2008, 00:16
by _Johnny_
Nisse Järnet wrote:cats wrote:M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvart
Dom riktigt tuffa grabbarna låter det stå och mysa över natten.
Posted: 18 Nov 2008, 00:24
by pelko
Så det dunstar bort
Mvh Mathias
Posted: 18 Nov 2008, 10:44
by Pimplaren
Stod och hängde på din topp i söndags kväll ute hos lasse!
Mitt m30 skrot som står där ute nu....
Posted: 18 Nov 2008, 20:17
by ScratcH
M3JONAS wrote:Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.
Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...
Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.
Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
Men du ska väl fortsätta att köra med E85?
/Jonas
Posted: 27 Nov 2008, 22:30
by M3JONAS
Jag kommer att fortsätta med e85. Hade beställt fel ventilstyrning så nu väntar jag på nya.
Posted: 27 Nov 2008, 22:34
by M3JONAS
Posted: 30 Nov 2008, 23:38
by M3JONAS
Tack vare Martin Smejävel på Lantmännen competiton/Valtra racing så är nu oljekylare fixad.
Måtten blev perfekta. 55cm bred och 16cm hög. Det borde räcka till för att hålla oljetemperaturen på en vettig nivå!
Posted: 30 Nov 2008, 23:46
by Resgard
de va mig en redig oljekylare!
Posted: 07 Dec 2008, 00:50
by M3JONAS
Idag hände det lite saker i garaget för första gången på länge.
Hängde ner en motor så att man har nånting att utgå ifrån då det ska byggas tryckrör och downpipe.
Grenrör med turbo på plats, det är trångt men det går!