M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Hur varm blev oljan med den du har?
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

ILiveToRide wrote:Hur varm blev oljan med den du har?


Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Iof så är det väl annat med bankörning, men vid hård tuktning på gata så får jag sällan upp mer än 100 grader. Min kylare är inte stor alls.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

M3JONAS wrote:Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.


Ok, ja det är ju rätt högt. Bra att veta.
Det är ju fint att du banar väg när det gäller allt sånt här :wink:

Låg konstant på 120-125 på bana med 3.0 M3an.
Och strax över 100 med min orginal S14, men då var det iofs kallt ute.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det blir andra påfrestningar och värme på bana. Man kan ju köra i 10-20 minuter med antingen full broms eller full gas hela tiden. Gör man det på vägen har man antingen en vääääldigt slö bil eller så har man krashat flera gånger om ;)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det är inte dina slitna lager som gjort att oljan blivit varm då?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.

Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...

Image

Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.

Image

Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

cats wrote:
M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.


En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvart :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Nisse Järnet wrote:
cats wrote:
M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.


En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvart :)


Dom riktigt tuffa grabbarna låter det stå och mysa över natten. :wink:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Så det dunstar bort :oops:

;)

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Stod och hängde på din topp i söndags kväll ute hos lasse!

Mitt m30 skrot som står där ute nu.... 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

M3JONAS wrote:Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.

Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...

Image

Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.

Image

Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.


Men du ska väl fortsätta att köra med E85?

/Jonas
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag kommer att fortsätta med e85. Hade beställt fel ventilstyrning så nu väntar jag på nya.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu börjar det rulla in lite delar. Fick ett paket med wastegate och rördelar idag. Riktigt fin Synapse wastegate men den verkar avancerad med massa olika anslutningar och olika säten ;) Som tur var så var det med instruktioner till den så man kanske kan förstå hur det ska funka... ;)

Image
Image

Var även och hämtade vevaxeln och främre remskivan från Lasse Moab, tillverkaren av vevaxeln hade uppenbarligen gjort ett väldigt bra jobb med balanseringen då det endast var 1 gram som justerades.

Just nu ser bilen rätt frusen ut :(
Image
Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tack vare Martin Smejävel på Lantmännen competiton/Valtra racing så är nu oljekylare fixad.

Måtten blev perfekta. 55cm bred och 16cm hög. Det borde räcka till för att hålla oljetemperaturen på en vettig nivå!

Image
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

de va mig en redig oljekylare!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag hände det lite saker i garaget för första gången på länge.
Hängde ner en motor så att man har nånting att utgå ifrån då det ska byggas tryckrör och downpipe.

Image

Grenrör med turbo på plats, det är trångt men det går!

Image

Image
Post Reply