M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
ILiveToRide wrote:Hur varm blev oljan med den du har?
Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Iof så är det väl annat med bankörning, men vid hård tuktning på gata så får jag sällan upp mer än 100 grader. Min kylare är inte stor alls.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
M3JONAS wrote:Efter 3-4 håra varv på mantorp när det var riktigt varmt ute så låg oljetempen på ca 130-140 grader. Efter ett lugnt varv sen så sjönk tempen till ca 110 grader.
Ingen direkt fara så men det vore kul att kunna få ner tempen.
Ok, ja det är ju rätt högt. Bra att veta.
Det är ju fint att du banar väg när det gäller allt sånt här
Låg konstant på 120-125 på bana med 3.0 M3an.
Och strax över 100 med min orginal S14, men då var det iofs kallt ute.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
Det blir andra påfrestningar och värme på bana. Man kan ju köra i 10-20 minuter med antingen full broms eller full gas hela tiden. Gör man det på vägen har man antingen en vääääldigt slö bil eller så har man krashat flera gånger om
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Det är inte dina slitna lager som gjort att oljan blivit varm då?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.
Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...
Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.
Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...
Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.
Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvartcats wrote:M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Jag testade med T-röd när jag skruvade ihop min topp och den var 100% tät på alla ventiler. Lät det vara i en kvartcats wrote:M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Dom riktigt tuffa grabbarna låter det stå och mysa över natten.
Stod och hängde på din topp i söndags kväll ute hos lasse!
Mitt m30 skrot som står där ute nu....
Mitt m30 skrot som står där ute nu....
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
M3JONAS wrote:Idag var jag hos "min" motorgubbe Lasse. Han var inte så positiv till e85... Var tydligen ett helvete att tvätta rent ventiler och insugskanalerna.
Han hade sett att en styrning var spräckt så den får man byta innan man gör något annat...
Var och hämtade nya, sportiga veven imorse, värmde på kedjedrevet och nu ska det balanseras remskiva.
Är det någon som vet vilket moment bulten i veven ska dras med? På originalveven är det 440nm vet jag men på den här är det ju en bult istället för mutter.
Men du ska väl fortsätta att köra med E85?
/Jonas
Jag kommer att fortsätta med e85. Hade beställt fel ventilstyrning så nu väntar jag på nya.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu börjar det rulla in lite delar. Fick ett paket med wastegate och rördelar idag. Riktigt fin Synapse wastegate men den verkar avancerad med massa olika anslutningar och olika säten Som tur var så var det med instruktioner till den så man kanske kan förstå hur det ska funka...
Var även och hämtade vevaxeln och främre remskivan från Lasse Moab, tillverkaren av vevaxeln hade uppenbarligen gjort ett väldigt bra jobb med balanseringen då det endast var 1 gram som justerades.
Just nu ser bilen rätt frusen ut
Var även och hämtade vevaxeln och främre remskivan från Lasse Moab, tillverkaren av vevaxeln hade uppenbarligen gjort ett väldigt bra jobb med balanseringen då det endast var 1 gram som justerades.
Just nu ser bilen rätt frusen ut
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Tack vare Martin Smejävel på Lantmännen competiton/Valtra racing så är nu oljekylare fixad.
Måtten blev perfekta. 55cm bred och 16cm hög. Det borde räcka till för att hålla oljetemperaturen på en vettig nivå!
Måtten blev perfekta. 55cm bred och 16cm hög. Det borde räcka till för att hålla oljetemperaturen på en vettig nivå!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Idag hände det lite saker i garaget för första gången på länge.
Hängde ner en motor så att man har nånting att utgå ifrån då det ska byggas tryckrör och downpipe.
Grenrör med turbo på plats, det är trångt men det går!
Hängde ner en motor så att man har nånting att utgå ifrån då det ska byggas tryckrör och downpipe.
Grenrör med turbo på plats, det är trångt men det går!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290