M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Andreas K wrote:Evo2 är väl ett vanlig 2,3 block? Evo3/Se är 2,5 blocket. Tänkte så du beställt rätt.


Evo 2 är ett vanligt 2,3 block men med andra kolvar. 6000:- billigare i inköp.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:
Vision79 wrote:
M3JONAS wrote:Erkänn att du är rädd för att vi började knappa in ;)...därför måste du förlänga ytterligare..moohahaha!!!


Vilka är ni? Patte eller bruno banani? ;)


Både och ;)..Vi ska ju åka med fjunis turbos så...vore ju faan om du inte gjorde 8:or runt oss
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

M3JONAS wrote:
Andreas K wrote:Evo2 är väl ett vanlig 2,3 block? Evo3/Se är 2,5 blocket. Tänkte så du beställt rätt.


Evo 2 är ett vanligt 2,3 block men med andra kolvar. 6000:- billigare i inköp.


Då är jag med. Alla har ju sin kvot med otur i bilägandet och nu har du gjort åt din så säsongen 09 blir perfekt :)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag rev jag isär toppen. Det ser lite konstigt ut i insugskanalerna, nästan lite rödaktigt. Kan tänka mig att det kan ha nånting med e85 att göra!?

Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.

Image
Image
Image

Nu ska det bli nya ventilfjädrar till både insug och avgassidan så om någon är sugen på en uppsättning kralliga fjädrar till insugssidan så finns det till salu.

Image
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

de blir rött å kladdigt av e85, nån baksida måste de ju ha :evil:
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

har för mig bonje här på forumet visade nått liknande på en insugskanal i hans topp på hans 318. dock hade han kört med en rejält blåst toppackning.

Hör med honom om han klura ut vad det var.

mvh
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Stämmer.. det såg ut så där i min topp också! men bara på en cylinder... Jag har dock inte forskat vidare i ämnet.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag TROR att det blir så om ventilerna inte är helt täta. Ivars såg ut så på alla cylindrar och min S14 var helt torr och fin och den är tät.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
cats
Posts: 178
Joined: 22 Mar 2007, 09:56
Location: Borlänge

Post by cats »

M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.


En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Anders, 073-2520253
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Jag TROR att det blir så om ventilerna inte är helt täta. Ivars såg ut så på alla cylindrar och min S14 var helt torr och fin och den är tät.


Så kan det vara. Tyckte att min topp såg lite olika ut på olika insugskanalerna. kan isf innebära att din teori stämmer om ventilerna är olika täta...

Min topp har rullat några tusen mil sedan den var isär sist så sätena kan behöva lite massage.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

cats wrote:
M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.


En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.


Med vakuumsug så tror man ofta att det är perfekt. Har själv testat med det och tyckt det vara kanon, men t-röd rann rakt igenom.

Jag testar numera alltid med sprit och det ska bli tätt med det, annars är det inte 100%, även om det kanske duger ändå.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Påverkar inte värmen det också hurvida det håller tätt?

Inte så jäkla insatt men är inte sätena uppbyggda så att de har "full kontakt" när de har expanderat lite pga värmen?

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Grenrör nästan klart. Väntar på att kunna prova i bilen för att se om det får plats och sen väntar jag på en wastegate.

Image

Svetsade även ett par fästen till ic´n, måste åka och köpa popnuts så man kan fästa den i karossen utan att behöva muttrar.

Funderar på var man ska lyckas få in en ordentlig oljekylare. Var brukar dessa sättas? Har haft en kylare monterad bakom vänster "dimljus" nu men men annan tryckrörsdragning så blir det trångt där.

Image
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Framför kylaren och på IC'n ser lovande ut för oljekylaren.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

pelko wrote:Framför kylaren och på IC'n ser lovande ut för oljekylaren.

Mvh Mathias


Funderar på det. Måste hitta en kylare som är 500-600mm lång, maxhöjd 130mm och som ha anslutningarna på ena änden.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Hör med grapparna på PPF dom lär la kunna skaka fram något. Finns ju ett par i shopen men de passade inte dina mått tyvärr.

Måste den vara så bred då? Tror inte jag sett så breda förrut men sen är jag nybörjare också :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

pelko wrote:Hör med grapparna på PPF dom lär la kunna skaka fram något. Finns ju ett par i shopen men de passade inte dina mått tyvärr.

Måste den vara så bred då? Tror inte jag sett så breda förrut men sen är jag nybörjare också :D

Mvh Mathias


Nä exakt så bred behöver den inte vara men den nuvarande kylaren som jag hade var 100x300mm och den räckte inte till när man åkte bana.

Vad åker andra banåkare med för oljekylare?
Post Reply