Idag rev jag isär toppen. Det ser lite konstigt ut i insugskanalerna, nästan lite rödaktigt. Kan tänka mig att det kan ha nånting med e85 att göra!?
Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
Nu ska det bli nya ventilfjädrar till både insug och avgassidan så om någon är sugen på en uppsättning kralliga fjädrar till insugssidan så finns det till salu.
M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Bäckis wrote:Jag TROR att det blir så om ventilerna inte är helt täta. Ivars såg ut så på alla cylindrar och min S14 var helt torr och fin och den är tät.
Så kan det vara. Tyckte att min topp såg lite olika ut på olika insugskanalerna. kan isf innebära att din teori stämmer om ventilerna är olika täta...
Min topp har rullat några tusen mil sedan den var isär sist så sätena kan behöva lite massage.
M3JONAS wrote:Testade att hälla sprit i kanalerna och de ventilerna var inte helt täta så det får bli en tillfixning av sätena och en planing av toppen för att få bort lite spår av pyramidringarna.
En fråga angående testa med sprit.. Testade med samma metod på en nydonad topp och den läckte på 2-3 stycken av ventilerna (m50b25). När jag sedan snackade med en av motorrenoveringsfirmorna här i stan så sa den gubben att man absolut inte kunde lita på ett sådant test för det trängde igenom alldeles för lätt osv. Sen kopplade han på vaccum mot insug/utblås och testade och då läckte den inte igenom och han sa att tätare än såhär blir det inte. Dock tyckte jag hans resonemang var lite konstigt, har för mig att det t.o.m används som BMW's egna testmetod att kolla om den är tät m.h.a sprit.
Med vakuumsug så tror man ofta att det är perfekt. Har själv testat med det och tyckt det vara kanon, men t-röd rann rakt igenom.
Jag testar numera alltid med sprit och det ska bli tätt med det, annars är det inte 100%, även om det kanske duger ändå.
Grenrör nästan klart. Väntar på att kunna prova i bilen för att se om det får plats och sen väntar jag på en wastegate.
Svetsade även ett par fästen till ic´n, måste åka och köpa popnuts så man kan fästa den i karossen utan att behöva muttrar.
Funderar på var man ska lyckas få in en ordentlig oljekylare. Var brukar dessa sättas? Har haft en kylare monterad bakom vänster "dimljus" nu men men annan tryckrörsdragning så blir det trångt där.