Page 46 of 50

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 26 Sep 2016, 14:21
by Nisse Järnet
Härligt! :D Jag fick inte heller köra klart haha :)

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 26 Sep 2016, 14:47
by JockE28
Nisse Järnet wrote:Härligt! :D Jag fick inte heller köra klart haha :)

Hehe jao det var spännande.

Jag ställde mig först i kön denna gången. Såå himla sugen på att gasa. Men hamnade i klass 8 p.g.a mina slicks

Så när var annan bil rasade växellådor/kardan och sprutade drivknutar över hela banan så blev jag jävligt nervös :mrgreen:

Men den höll ju eftet första nackbrytar starten/boggen

Så andra repan klev jag av koppling precis när motorn hammrade varvstopp och for iväg helt okej. Tar det jävligt lugnt med växlingarna efter att jag missade sist jag körde på emmaboda.

Helt klart nöjd med dom reporna.

Lyckades tillockmed komma med i bilsport :)

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 13 Jan 2017, 11:28
by JockE28
Som ni kanske inte minns så började jag bygga en elmoppe förra året, nåväl tänkte dra igång med den lite smått nu :)

måste ju ha en frän moppe att dra med på event till sommarn

Bytt till större bromsskiva bak så det ser lite råare ut och strippat ner hojjen efter provkörningen ja hade i höstas.

nu skall det byggas klart med fästen till div prylar. byggas "tank", fotpinnar o.s.v
passar ju bra nu när jag köpt mig en egen AC/DC tig så jag lär mig den och svetsa alu över lag :)

slänger in nån bil här när det händer mer roligare saker

Image

Image

Image


vad det gäller den vita bmwn så har det inte gjorts mycket med den, ska väl slänga ur motorn och titta lite på den i samband med besiktning, då får man väl passa på att slänga in en bur så man får köra lite mera strip till sommern :P

Re: Jockes E28 M50 oljepumpsproblem...

Posted: 02 Mar 2017, 21:02
by JockE28
Tjena folket.

Jag har som vanligt problem med oljetrycket...

Min nya pump med vac motorsport axel har börjat slira.

Pressade om axeln med cylindrisk fastlåsning. Monterar ihop pumpen efter en dag. Blåser rent alla delar med en flaska bromsrens och monterar ihop med ny olja.

Broblemet som uppstår är att jag knappt orkar snurra pumphjulet med handen (förutom när man tar i så man blir röd i ansiktet)

Allt ser jätte fint ut.

Kollade på en gammal pump jag har liggandes från en m50b20 ser likadan ut inuti med "spelen" som är men den snurrar man jätte lätt runt med fingrarna på axeln utan drev..

Det som också förvånade mig var att det var 5 kugg på gamle pumpen och den nya jag har är det bara 4 kugg på.


Ideer?

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 06 Mar 2017, 08:06
by JockE28
problemet lokaliserat.

kuggen där axeln ligger pressad i är oval, därför går det trögt

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 06 Mar 2017, 09:10
by Nisse Järnet
Skönt att ha hittat felet!

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 06 Mar 2017, 09:25
by JockE28
jao, lär bli ny pump, misstänker att man inte kan köpa lösa delar till em pumparna :mrgreen:

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 07 Mar 2017, 07:28
by PlåtisDenton
Finfint som vanligt :D vad för svets köpte du? Letar efter en schysst TIG.

Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS

Posted: 07 Mar 2017, 07:56
by JockE28
PlåtisDenton wrote:Finfint som vanligt :D vad för svets köpte du? Letar efter en schysst TIG.
Tack!

https://butik.svetsmaskinservice.se/pro ... 200i-ac-dc" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta34 blev det, fungerar faktiskt riktigt bra :)

Re: Jockes E28 M50 Burbygge o.s.v

Posted: 14 Mar 2017, 13:54
by JockE28
Fått lite spons utav lite firmor här i stan, en skyddsbur men lite olika options och nya däck, samt sviktsålaxlar.

fick även byta oljepump som nämnts innan, packade om gördeln som läkt olja som ett såll sedan dag ett, även knåpat ihop nya coilovers för e36-framvagn byggde även om mina befintliga ok-adaptrar så oken passar spindeln och lite pulverlack här å där.

låter bilderna tala för sig själva

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Mvh Jocke

Re: Jockes E28 burbygge

Posted: 17 Mar 2017, 14:57
by JockE28
Någon som har testat detta?
http://www.bimmerworld.com/Engine/Engin ... ade_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

Re: Jockes E28 burbygge

Posted: 17 Mar 2017, 17:38
by E30Anders
Det är vanliga s50b32/s54b32 prylar.....
Passar på m50 så det är bara att handla, billigt var det ju också :wink:

Blir fint med buren!

Mvh/ Anders

Re: Jockes E28 burbygge

Posted: 17 Mar 2017, 19:43
by JockE28
E30Anders wrote:Det är vanliga s50b32/s54b32 prylar.....
Passar på m50 så det är bara att handla, billigt var det ju också :wink:

Blir fint med buren!

Mvh/ Anders

Jaha så enkelt. sån skulle man haft :D

Tackar :)

Re: Jockes E28 Dragrace hjälp

Posted: 20 Mar 2017, 09:45
by JockE28
La en tråd i chassie och kaross, men provar här också fall någon läser här oftare

Tjena alla kunniga dragrace folk'!

Tänkte jag skulle ändra lite på min bil för dragrace..

Har läst lite på nätet om hur man ska lyckas åka iväg fort av linjen.

Har just nu d2 coilovers för gata på min bil och ganska hårda fjädrar, vet inte riktigt hur hårda dom är, men det känns när man kör på ett löv i bilen.
När jag provat lite starter på gatan så har det vart väldigt dåligt grepp, typ spinner på alla växlar med 9" breda 26" höga mh slicks.

Bilen i fråga är en e28 med ca 800hk, funderar på att hålla det ganska låg budget då det är mycket annat just nu som kostar pengar, flytt o.s.v

när jag forskat lite så känns det som en enkel lösning är att byta fjädrar.

kollat på rallyshop.se och sett att dom har många olika fjädrar med valbar hårdhet och längd till vettigt pris.

bilen väger ca 1450 kilo och antagligen mycket mer fram än bak.

sen blev jag lite snurrig i huvudet när jag kom in på begreppet "bumbsteer" vad jag förstår det som är hur mycket TOE ändras i förhållande till fjädringsväg??

Då kanske det är osunt att sätta dit alldeles för mjuka och långa fjädrar fram för att behålla bilen på vägen :mrgreen:

man samtidigt så känns det som att det är där det gör mest nytta med "weight transfer"

jag har nyligen bytt framvagn till en e36 och behållt mina befintliga 5 serie bromsar, men ombyggda bellhouse och för att p-ändan skulle få plats så var jag tvungen att montera styrvinkeladatprar från t-parts, och då flyttas styrleden in mot bilen och närmre hjulets centrum samt längre ner mot marken, ca 15mm. det känns som att det blir en enorm ökning av bumpsteer då utväxlingen blir "snabbare" på det viset?

så ni som orkat läsa detta och har några användbara tips kanske kunde hjälpa mig med dessa funderingar

* Är det någon ide att bara byta fjädrar bak till mjukare och längre/ höja bilen fram och köra med de fjädrarna som sitter på
för att slippa oroa sig för att åka av vägen

* Ska man montera lite mjukare och längre fjädrar fram också men bara "lite"

* Hur farligt är det med "bumpsteer" och vad anses vara för mycket?

* ni kanske har en helt annan åsikt/erfarnhet som ni vill dela med er av?

MVH Jocke

Image

Bonusbild på en snabb audi med rätt regnr :)

Image

Re: Jockes E28 Dragrace hjälp

Posted: 20 Mar 2017, 19:51
by TheMan
De är bara o börja testa sig fram, jag hade börjat med mjukare fjädrar bak. hur är dämparna bak? testa o ändra hårdhet/rebound? Hur är hjulvinklarna? har du 0 camber eller hur ser det ut?

Re: Jockes E28 Dragrace hjälp

Posted: 21 Mar 2017, 07:07
by JockE28
Jag har väldigt nära noll i camber. Om inte det blir nog nör den fjädrar in lite.

Ska prova mjukare fjäder. Blir dock inte riktigt klok på hur dom räknar hårdheten.

På mina D2 fjädrar står det 11.5 och 12

Misstänker att det är i kilo per mm?

Och andra märken så som öhlins räknar i NM
snabbt räknat i huvudet så borde jag ha kring ~980 nm

Slår man om det till rallyshoppen så landar man kring

675lbs fjäder. På mina fjädrar som är 12kg/mm

675 * 0.1786 120.555 kg/cm = 12.0 kg/mm

Re: Jockes E28 Dragrace hjälp

Posted: 23 Mar 2017, 14:50
by JockE28
buren klar, motor monterad med ny framvagn.

skruva i allt i fronten och göra en service på motorn sen skall jag riva bakvagnen :)

Image

Image

Image

Image

Image