Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.
Ses på Streetweek! Vilken klass kör du?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.
Ja det lär vi göra, kommer att köra Street OutlawNisse Järnet wrote:Ses på Streetweek! Vilken klass kör du?
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.
vi ses också
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.
Haha skönt, då slipper man körs mot dig iafpro_mille wrote:Ja det lär vi göra, kommer att köra Street OutlawNisse Järnet wrote:Ses på Streetweek! Vilken klass kör du?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Turbo BelAir. Arosstreet #1
Var och testade bilen på Arosstreet #1 ikväll.
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.
Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.
Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Har tagit ner lådan, upptäckte convertern hade fått slitagemärken efter bussnigen i pumpen.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.
Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.
Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.
Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.
Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.
Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.
Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.
Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.
Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.
Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.
Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Vilket jobb
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Full fart i garaget inför Streetweek.
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.
Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
Pappmall för 3mm plåten.
Höger sida klar.
20mm frigång nu
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.
Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
Pappmall för 3mm plåten.
Höger sida klar.
20mm frigång nu
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Bättre sent än aldrig!
Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.
Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd
Framme i Björkvik.
Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex"
Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.
Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
Tajt men det går runt.
Fräste även bort lite gjutskägg.
Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester
Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.
Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd
Framme i Björkvik.
Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex"
Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.
Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
Tajt men det går runt.
Fräste även bort lite gjutskägg.
Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Surt med raset Men Street Week var nåt att minnas!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Turbo BelAir. Streetweek.
Säger som Nisse. Tråkigt med ras. Men du jommer väl igen till nästa år?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Liten uppdatering på nya motorbygget.
Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena
Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig Har lite planer på vad som ska göras med den
Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena
Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig Har lite planer på vad som ska göras med den
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Kommer att köra med Fel-Pro MLS topplockspackningar och ytkravet var max Ra 0.50, tänkte att det är nog bäst och mäta
upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket
så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.
upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket
så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir och Volvo 242.
Var tydligen länge sedan som jag uppdaterade här.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.
Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
Putsade till insugskanalerna med.
Viktjusterade kolvarna.
Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
13.5mm rörhylsor på plats.
Ihopmontering av bottendel.
Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
Provmontering av toppar och insug.
Bottendelen ihop.
Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
Topparna på plats.
Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.
Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
Putsade till insugskanalerna med.
Viktjusterade kolvarna.
Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
13.5mm rörhylsor på plats.
Ihopmontering av bottendel.
Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
Provmontering av toppar och insug.
Bottendelen ihop.
Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
Topparna på plats.
Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...
Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;