r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

Det är inte bänken som löser ut pga effekt/vrid då? som den gjorde för björck hos PBZ, de trodde med det var kopplingsslir.

Fast det kanske ses i graaferna eller på annat sätt?
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

vansinnig effekt! grattis :)
det är inte nån enkel grej som nån säkring till några av tändspolarna eller nåt som jäklas? så har jag haft ibland i samband med börn.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Thörn wrote:vansinnig effekt! grattis :)
det är inte nån enkel grej som nån säkring till några av tändspolarna eller nåt som jäklas? så har jag haft ibland i samband med börn.


Nja, känns som om den tänder men de e ju enkelt å lyfta spolarna å kika gnistan, går ju fort för å utesluta saker!
Som Rikard säger, låter som den står käpprätt med tändningen när den väl tänder till å stendör direkt, menmen, de visar sig snart va de e för fel, inge fel på mektempot på dåren.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

just ja dom har ju inbyggda tändsteg, isf kan ju vara några spolar som sagt upp sig snabbt kollat
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

det var kilen som befarat..

lyckligtvis är veven helt oskadad.

När jag lyfte motorn för att täta under bröstkåpan så tog jag fram 3klos av dragaren, la på en klo och skulle sätta dit dom andra, då juckade hubben ut..

tänkte inte så mycket mer på det, och behövde inte knacka mycke för att få skiten på plats igen när motorn skulle i, var väl det som krävdes för att jag skulle knacka ur krysskilen som jag faktiskt gjorde då ;)

Så, jag beställer hem en ny hubb och hoppas den är snorbillig sen monterar jag med nån apcool loctite..

För jag ska FAAAAAAAAAAAAAAN fortsätta burna pro-mod style :) bästa grejen med nya bilen ;) haha

bäckis: vi drog med mothåll och fint med loctite.. inte lika hårt kände jag när jag släppte som jag brukar dra så jag hänger på en meters förlängare nu när jag monterar tänkt ejag.. med mina styva 69 pannor :twisted:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Grattis till riktigt fina siffror! kommer att gå fort i sommar :twisted:
Erik Kihlgren, 070/6346837
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

youask wrote:Det är inte bänken som löser ut pga effekt/vrid då? som den gjorde för björck hos PBZ, de trodde med det var kopplingsslir.

Fast det kanske ses i graaferna eller på annat sätt?
Nej det ser man direkt. Efter liten forskning så är inte hans koppling specad mer än 1000nm och då började den slira.
youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

Bmwandreas wrote:
youask wrote:Det är inte bänken som löser ut pga effekt/vrid då? som den gjorde för björck hos PBZ, de trodde med det var kopplingsslir.

Fast det kanske ses i graaferna eller på annat sätt?
Nej det ser man direkt. Efter liten forskning så är inte hans koppling specad mer än 1000nm och då började den slira.
aa okay , antog att ni hade stenkoll på det, men var en hypotes bara :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

jo, kopplingen är guld att köra och jag tror på den som tusan...

Men effektmässigt hade jag aldrig i helvete ens funderat på att använda den då den specar lika mycket jag hade förra året... Var inte riktigt meningen med det hela (med tanke på alla vinterns upgrades)... Men nu sitter den där med ett customsvänghjul och det är 2 veckor till en hektisk säsong börjar... Så vi får helt enkelt gilla läget med 900 whp :) inte helt synd när man tänker efter :)

Hade däremot motorn floppat och fått ett tightare register låt säga kommit 400 varv senare än förra motorn istället för som nu 400rpm tidigare och jag sen haft gräns på 7500 rpm som är 500rpm tidigare än förra året hade jag varit rätt bitter endå... Eftersom jag valt en utväxling som kanske kommer kräva ett schysst register..

Har dock fått tips av tidigare ägaren med att shimsa in kopplingen, det följer ju med olika tjocka botten lägg i kopplingen som ändrar inspänningsförhållandet... Kanske kan vara något att fiska i? Känns dock inte som det kommer göra dom 1300nm jag hade behövt den stoppa till... :roll:

Visserligen kanske den går att sälja till någon som ska köra 900whp för schysst pengar... men just ja... då vill det ju till att han åker 26splinesar låda... dilemma....... Sen känns det ju lite fel att byta en titan/kolfiber mot vanlig tilton med "rallydiscar" som jag isåfall vill ha för att den kanske kan slira lite..

nattsudd... dags att sova :lol:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

jag tror nog faktsikt det räcker gott och väl med dina 900whp ett tag hehe :P
kan ju vara bra att få prova ut chassit lite innan du vräker på föör mycket effekt också=) även fall det nu är kul spräcka 1000whp hehe
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Kan vara mycket värt att provtrycka tryckplattan. Som ett ex. så på tre olika sachs 618 plattor tappade man mellan 150 och 250kg i inspänningstryck utan schimsning.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

timmarna i garaget går fort som fan.. :(

men det ser realtivt ljus ut.. har iallafall sett värre ut.. tidsmässigt.


specen på kopplingen, inget mystiskt varför det inte höll i bara..

Till salu för hyfsade pengar, kan ta starkare i inbyte.. Leveranstid diskuteras då jag måste lösa något nytt innan jag kan göra mig av med den.

Image

man kan inte annat än gilla gatdäcke-stilen...

Image

en kväll i norrköping ifrån helgen som var.. med lite skön streetracing på kvällen som avslutning.

Image

dagen efter började jag med att kolla ifall triggern skjutit sig, vilket den hade... krysskilen gått av och triggerhjulet flyttat sig.

Image

Image

sen har jag mätt och klurat som fan på hur jag ska lösa bromsbiten.. Efter många timmars letande och klurande kom jag fram till att jag skulle kapa av styrledsfästena och svetsa om dom.. precis som jag fick göra med kombin... Men senare den kvällen tipsade nån om m3 e30 skivor som verkade hålla dom måtten jag ville ha... dyr chansning då de beställdes utan möjlighet att skicka tillbaks..

Image

kopplade in launchen här tills jag känner mig sugen på att köpa ett nytt rattnav.. prioriteringarna ligger lite annorlunda just nu ;)

Image

leverans ifrån aros auto och bubbla garaget... ny hub 2st kilar och cylindrisk fastsättning

Image

monterat och klart igen

Image

Image

Image

sen vart dagen idag, och skivorna kom.. gick inte över naven men passade klockrent annars, enligt mått... Karel hjälpte mig dock svarva upp skivan 1mm så de gick över naven... thx

Image

sen kvällsprojekt 2 när bromsarna var lösta med ok...

elektrisk vattenpump till laddluftskylsystemet..

fästen gjorda.. nu vankas det bara att ett slangpaket kommer dit.. inte helt lätt så jag hoppas bästa billy på swedol kan lösa biffen åt mig imorn.... isåfall kan jag andas ut innan helgens första riktiga test av kärran ;)

Image

Image

Image

fick express leverans ifrån persson på fp engines.... beställde hand tänder så jag slapp åka dit och banka ut dom när han frågat om det gick bra med oljan i motorn ;) hade ju oljeläckage bromsningsveckan...

Image

däck är beställda och kommer hem vilken dag som helst...

spretans nya 31-10.5w-15 :twisted:

kanske kan bli en 9a på emmaboda :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
CrazyVikingsRacing
Posts: 942
Joined: 30 Aug 2007, 18:53
Location: Hallsberg

Post by CrazyVikingsRacing »

r.ivars wrote:kanske kan bli en 9a på emmaboda :)
Hoppars kan vi ju :wink:

MVH
Pain is just temporary, glory last forever.

Jens Abrahamsson
0708323221
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

r.ivars wrote:isåfall kan jag andas ut innan helgens första riktiga test av kärran ;)
Är det rejs i norrköping igen i helgen eller var blir testet?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

CrazyVikingsRacing wrote:
r.ivars wrote:kanske kan bli en 9a på emmaboda :)
9a? den får ju gå 7:50 så inget över 8:50 :O inga dåliga ursäkter om du nu inte lyckas så hoppas du tränar stenhårt ;)

nej men hoppas den funkar fint på emmaboda så man får se den in action=)
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

r.ivars wrote:
Image
Synd att ni stavat fel på klistermärket :roll: Lär stå "Too bad" ist för "To bad".. 8)
/M|cke F@.gner
User avatar
E24
Posts: 257
Joined: 05 Jun 2008, 18:00
Location: Åland / Gävle

Post by E24 »

Micke: Det är nog rätt stavat ;) Det "too" som du tänker på betyder "också".

Riktigt läcker och grym kärra Ivars! bra jobbat!!!
Gatdäcks stuken är bara så rätt! :D


/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91

Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply