I helgen fick jag hem nya växellådan. Planen är att få denna BMW 335 dkg växellåda att fungera i min bil. Växling ska ske helt manuellt med paddlar på ratten. Detta är hittills bara en dröm men med god hjälp.från kunniga vänner försöker vi att utveckla ett mappningsbart styrsystem till dessa växellådor. Lådan kan även återfinnas i M3 e9x.
Började med att titta igenom den för att lära sig lite mer om den. På första bilden är elektronikdelen av mekatroniken separerad från ventilhuset.
Här är baksidan, innehåller piezo givare för tryck till kopplingar samt varvtalsgivare för de två ingående axlarna samt växellägesgivare.
Ventilhuset med solenoider som sköter hela växellådan.
Notera de sofistikerade verktygen morakniv och skiftmejsel
Hydraulkolvarna på baksidan ventilhuset som sköter växlingarna
Växlingsmekaniken
Vi gjorde stora framsteg med lådan i helgen då vi klurade ut hur hydrauliken fungerar med hjälp av duktige Stig Åhlgren. I helgen ska solenoiderna testas i en rigg och diverse mätningar skall utföras innan vi kan beställs transistorer och processor till styrdonet. Hittills ser det ljust ut för vårt lilla projekt!
Tycker det e såååå ballt att nån ger sig på en sån operation, el delen är väl den jag skulle va aprädd för, men sen fattar jag ju inget av den heller....
Ska bli grymt ballt när ni får det å lira, de e jag säker på att ni fixar!
Har några frågetecken ang växellådan. Någon som har en bra kontakt på Getrag alternativt någon som kan få fram en verkstadshandbok på en BMW dkg låda? Det skulle underlätta arbetet oerhört får jag för mig