PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
Hells racing
Posts: 192
Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika

Post by Hells racing »

Bmwandreas wrote:Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo :lol:


Vilken tur att den sitter i min bil nu då :lol: :lol:
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kul att du redan fått snurr på maskinen.
Konstigt att den inte ger mer än förut.
Hur ser kurvan ut nu jämfört med förut? Tänkte på om den ökade cylindervolymen gör någon skillnad?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

Bmwandreas wrote:Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..


Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:

"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088

Laddtryck: 2,1 bar

Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm
Vridmoment: 884 @ 5800 rpm


Med 1,75 bar 730 på hjulen."


mvh johan
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

knäppte med min vanliga kamera

Image

Image

Image

Image

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

JohanH wrote:
Bmwandreas wrote:Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..


Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:

"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088

Laddtryck: 2,1 bar

Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm
Vridmoment: 884 @ 5800 rpm


Med 1,75 bar 730 på hjulen."


mvh johan


Fan, då var förra turbon effektivare. Konstigt då denna är större med mycket större avgashus :cry: Hoppas den vaknar med mer ladd då.

Testar man inte får man aldrig veta! Man kan tydligen inte lita på teorin jämt :lol:
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

Om det är samma inställningar i bil o mapp så borde väl samma laddtryck ge samma effekt som tidigare?

Eller är det någon övrig hårdvara som moddats?

Att ni bytt sprut påverkar inte i min värld i alla fall...

:? Johan
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också.

INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

Bmwandreas wrote:Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också.

INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.


Så laddtryck o luftmängd följs inte åt?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det beror på mottryck också.
En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

Bmwandreas wrote:Det beror på mottryck också.
En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.


Ahh - nu ramla poletten ner :oops:

Då är det ju än konstigare iom det större avgashuset...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Exakt. Vi får hoppas det ordnar upp sig med 2 bar +.
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Post by BmwFredrik »

Bmwandreas wrote:Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo :lol:
så ska det låta :D
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Kul att ni är igång!

Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller?

Mvh
User avatar
tjernell
Posts: 88
Joined: 12 Dec 2005, 21:01
Contact:

Post by tjernell »

i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll :lol:
25:1E is the shit.
Sponsorer : PPF - Aluline
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

peppe wrote:Kul att ni är igång!

Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller?

Mvh


Nej, orkar inte. Vi tar det någon dag i veckan.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

tjernell wrote:i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll :lol:



Kom just upp med kondens i hela påsen :) Nykter är jag dessutom ;)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked