Lägg upp info om ditt projekt.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Hells racing
Posts: 192 Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika
Post
by Hells racing » 15 Jan 2009, 20:46
Bmwandreas wrote: Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo
Vilken tur att den sitter i min bil nu då
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
M3JONAS
Posts: 2783 Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm
Post
by M3JONAS » 15 Jan 2009, 21:09
Kul att du redan fått snurr på maskinen.
Konstigt att den inte ger mer än förut.
Hur ser kurvan ut nu jämfört med förut? Tänkte på om den ökade cylindervolymen gör någon skillnad?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jan 2009, 21:12
Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.
Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..
JohanH
Posts: 213 Joined: 28 Jun 2008, 10:34
Post
by JohanH » 15 Jan 2009, 21:19
Bmwandreas wrote: Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den. Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..
Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:
"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088 Laddtryck: 2,1 bar Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen --------------------------------------------------------------- Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm Vridmoment: 884 @ 5800 rpm Med 1,75 bar 730 på hjulen."
mvh johan
r.ivars
Posts: 3550 Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:
Post
by r.ivars » 15 Jan 2009, 21:20
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jan 2009, 21:26
JohanH wrote: Bmwandreas wrote: Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den. Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..
Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:
"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088 Laddtryck: 2,1 bar Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen --------------------------------------------------------------- Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm Vridmoment: 884 @ 5800 rpm Med 1,75 bar 730 på hjulen." mvh johan
Fan, då var förra turbon effektivare. Konstigt då denna är större med mycket större avgashus
Hoppas den vaknar med mer ladd då.
Testar man inte får man aldrig veta! Man kan tydligen inte lita på teorin jämt
JohanH
Posts: 213 Joined: 28 Jun 2008, 10:34
Post
by JohanH » 15 Jan 2009, 21:35
Om det är samma inställningar i bil o mapp så borde väl samma laddtryck ge samma effekt som tidigare?
Eller är det någon övrig hårdvara som moddats?
Att ni bytt sprut påverkar inte i min värld i alla fall...
Johan
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jan 2009, 21:38
Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också.
INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.
JohanH
Posts: 213 Joined: 28 Jun 2008, 10:34
Post
by JohanH » 15 Jan 2009, 21:44
Bmwandreas wrote: Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också. INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.
Så laddtryck o luftmängd följs inte åt?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jan 2009, 21:47
Det beror på mottryck också.
En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.
JohanH
Posts: 213 Joined: 28 Jun 2008, 10:34
Post
by JohanH » 15 Jan 2009, 21:52
Bmwandreas wrote: Det beror på mottryck också. En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.
Ahh - nu ramla poletten ner
Då är det ju än konstigare iom det större avgashuset...
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 15 Jan 2009, 21:54
Exakt. Vi får hoppas det ordnar upp sig med 2 bar +.
BmwFredrik
Posts: 514 Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan
Post
by BmwFredrik » 16 Jan 2009, 18:22
Bmwandreas wrote: Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo
så ska det låta
Allt under 3liter är startmotorer!
0707133777
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 16 Jan 2009, 18:35
Kul att ni är igång!
Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller?
Mvh
tjernell
Posts: 88 Joined: 12 Dec 2005, 21:01
Contact:
Post
by tjernell » 16 Jan 2009, 19:51
i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll
25:1E is the shit.
Sponsorer : PPF - Aluline
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 16 Jan 2009, 23:08
peppe wrote: Kul att ni är igång! Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller? Mvh
Nej, orkar inte. Vi tar det någon dag i veckan.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 16 Jan 2009, 23:09
tjernell wrote: i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll
Kom just upp med kondens i hela påsen
Nykter är jag dessutom
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090