M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

M3JONAS

Post by M3JONAS »

struten wrote:jag har för mig att jag sparde en kant för lamellen på ca 1,5mm o jag har inte haft nå bekymmer alls med min koppl!

Menar du att tryckplattan var försänkt 1,5mm jämfört med lamellen?
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ny tryckplatta och lamell beställd!
Får mäta prylarna när man får dem imorrn.
Ronnie AVR

Post by Ronnie AVR »

M3JONAS wrote:Ny tryckplatta och lamell beställd!

3 skivig tilton? :D
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ronnie AVR wrote:
M3JONAS wrote:Ny tryckplatta och lamell beställd!

3 skivig tilton? :D

Nope, det har jag haft förut och då gick allting efter kopplingen sönder...

Blir en ny 765 platta med 6 puckad sinterlamell igen.
struten

Post by struten »

M3JONAS wrote:
struten wrote:jag har för mig att jag sparde en kant för lamellen på ca 1,5mm o jag har inte haft nå bekymmer alls med min koppl!

Menar du att tryckplattan var försänkt 1,5mm jämfört med lamellen?
ja så mena jag! män mät så är du säker
allt går för sakta
M3JONAS

Post by M3JONAS »

struten wrote:Menar du att tryckplattan var försänkt 1,5mm jämfört med lamellen?
ja så mena jag! män mät så är du säker[/quote]

det kommer att mätas både en och 2 ggr när man får nya prylarna. Tyvärr så har jag inte så att jag kan trycktesta plattan men man får iaf mäta så att man kan slita ner lamellen iaf halva tjockleken på puckarna innan tryckplattan tappar trycket helt.
Ola t

Post by Ola t »

Fick du dit någon ny koppling ikväll jonas?

Svänghjulet svarvade du hörde jag iaf :lol:
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Man kan lita på dalmasarna! Igår beställde jag tryckplatta och lamell av Bäckis och det dök upp med posten idag.
Image

Lämnade även in svänghjulet för planslipning till Adde och det var klart efter lunch idag.
Image

Tackar för bra och snabb service!

Nu ikväll har jag svarvat svänghjulet så att tryckplattan är försänkt ca 2,5mm och efter det lämnades svänghjul och tryckplatta på balansering. Imorrn ska det vara balanserat och klart och då är det dags att montera.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ola t wrote:Fick du dit någon ny koppling ikväll jonas?

Som sagt var så ska prylarna dit imorrn.

Hur går det själv då med bilen? När ska den lämna öland?
Ola t

Post by Ola t »

M3JONAS wrote:
Ola t wrote:Fick du dit någon ny koppling ikväll jonas?

Som sagt var så ska prylarna dit imorrn.

Hur går det själv då med bilen? När ska den lämna öland?

Har varit lugnt i 2 veckor pga utbildning men om 2v så lämnar den öland en sväng om allt funkar som det ska..

Har ganska mkt kvar men det ska nog gå!

Hoppas din koppling funkar bättre nu då!
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ola t wrote:
M3JONAS wrote:
Har varit lugnt i 2 veckor pga utbildning men om 2v så lämnar den öland en sväng om allt funkar som det ska..

Har ganska mkt kvar men det ska nog gå!

Hoppas din koppling funkar bättre nu då!

Perfekt!

Då blir det mappning på fredagen och sen direkt till kjula för att åka ifrån mig i strip premiären med nya motorn! ;)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu är bilen redo för banåkning på Sviesta imorrn.
Tyvärr så tog mina nya nymonterade R-däck i skärmarna bak så om någon har ett par r-däck i dimension 225/45-16 till salu så är jag intresserad. Eller om någon har en uppsättning fälgar i dimension ca 8*16 med et 30-40 så kan det också funka.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Sådärja, då var man hemma efter en kanontrevlig heldag på Sviesta tillsammans med GTI-klubben och Opel Sport Club.

Man kan ju helt klart säga att bilen har fått bekänna färg rejält idag. 40 mil transportsträcka och ca 10 mil på banan men det har bilen klarat med bravur!
Motor och transmission har funkat klockrent, enda lilla plumpen i protokollet är bromsarna som man skulle behöva uppgradera känns det som.
Men f*n vad det är kul att gasa och svänga! Fast jag bara körde med grundladd (444 bakhjulshästar) så kändes det iaf som om effekten räckte gott och väl för att kunna åka rätt fort på banan. Tyvärr var det delvis fuktigt vilket inte gjorde det lättare att köra men det har sin charm när man får anpassa sig efter väglaget.

Känns som om man har kommit ungefär dit man vill komma med bilen nu när man ena helgen åker dragracing och den går iaf skapligt på strippen å nästa helg byter man däck och åker bana. Å dessutom kan man åka till och från evenemangen utan att behöva lida alltför mycket.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vad har du för bromsar nu? Jag har vårat kit på och det biter skitbra. Priset är ju helrätt på de sista som är kvar....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Skivor och ok kommer från 330 e46, dvs 325mm skivor med enkolvsok. Beläggen är några halvraceiga från Performance Friction. Kör ni med sammalika skivor?

Bromsarna tar bra till en början men efter några varv skakar det som om skivorna är vrålkrokiga men om man sen låter bil och bromsar svalna av så känns bromsarna bra igen.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu är elektronisk laddtrycksreglering inkopplad. Har inte finjusterat men bara testat lite snabbt. Känns rätt bra att kunna ta bort vrimomentspuckeln som förut kom vid 4000-5000pm när det börjar mata på ordentligt.
En finjustering i bänk skulle sitta fint nu. Får se om man får möjlighet att fixa det innan säsongen är slut.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Guess who´s back!?

Murphy slår till igen... Nu hårdare å tuffare än på länge. :(

Bänkningen idag gick inget vidare, trots massa mer laddtryck än tidigare så hamnade vi inte på mer än 501hk på driven :(
Däremot så gav motorn samma effekt på grundladd men med mer ladd så strulade nånting.
På väg därifrån så märkte jag att oljetrycket var taskigt igen. Stannade till och konstaterade att det var väldigt oljigt på motorns vänstra sida. Redan när vi körde in i bänkrummet så såg jag att motorn läckte olja så felet måste ha kommit på vägen dit. Startar upp igen å jag hör inga missljud eller konstigheter. Däremot ser jag att det kryper ut olja från blocket.
Ridå ner, ännu ett s14 block har spruckit nere vid ramlageröverfallen :(
Får se om även veven fått stryk, kan ju ha varit därför effekten uteblev om det gick tungt.

Har inte orkat eller hunnit riva än men det kommer kanske i helgen.

Någon som har ett s14 block till övers?
Post Reply