Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Vi har gjort fixtur till pumplock och adapterringen.
Pumplock uppspänd
Samma fixtur till adapterringen, tre styck styrpinnar för inriktning av ringen.
Ca. 15-20minuters körning, två mätskär en för inre styrning mot pumplocket och en yttre för Reid huset.
Färdig adapterring.
bultas fast med M8 bult genom hålen, ett par styrpinnar i dom för uppriktning.
tar ca.4minuter och fräsa denna sida.
Mycket bättre passform än på "jänke-gjorda" adapterringen och pumplocket.
Har väckt Merca projektet, ja eller Andy ville lackera den åt mej.
Så jag fick sätta fart med den.
Körde in den i garaget, stått ute på parkeringen i över ett år.
Plockade bort lister, stötfångare, rutor mm.
Bytte sedan avgassystemet, gamla var helt ihjäl.
Blev även nya bromsslangar till bakbromsarna, dom hade det blivit stopp i.
Frambromsarna renoverade jag tidigare.
Andy rikta, spackla och slipade bilen nere i Nike gruvan.
Blåste sedan på original kulör på bilen
Blev kanon bra.
Mycket glitter
Pumplock uppspänd
Samma fixtur till adapterringen, tre styck styrpinnar för inriktning av ringen.
Ca. 15-20minuters körning, två mätskär en för inre styrning mot pumplocket och en yttre för Reid huset.
Färdig adapterring.
bultas fast med M8 bult genom hålen, ett par styrpinnar i dom för uppriktning.
tar ca.4minuter och fräsa denna sida.
Mycket bättre passform än på "jänke-gjorda" adapterringen och pumplocket.
Har väckt Merca projektet, ja eller Andy ville lackera den åt mej.
Så jag fick sätta fart med den.
Körde in den i garaget, stått ute på parkeringen i över ett år.
Plockade bort lister, stötfångare, rutor mm.
Bytte sedan avgassystemet, gamla var helt ihjäl.
Blev även nya bromsslangar till bakbromsarna, dom hade det blivit stopp i.
Frambromsarna renoverade jag tidigare.
Andy rikta, spackla och slipade bilen nere i Nike gruvan.
Blåste sedan på original kulör på bilen
Blev kanon bra.
Mycket glitter
Last edited by pro_mille on 23 Jun 2015, 02:06, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Barzan junior fixar vart bra !!!
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Japp Andy kan han
Har skruvat ihop Mercan rätt mycket i helgen
Mycket putsande på lister mm...
Blir en fin glidarvagn
Har skruvat ihop Mercan rätt mycket i helgen
Mycket putsande på lister mm...
Blir en fin glidarvagn
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Hur mycket tar du för en adapter och planat pumphus ? eller är det fel forum för frågan ?
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Kommer säljas som kit via Anders på AE Bil & Transmission.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Har du hunnit testa Circle D convertern ? bra / Dåligt resultat ?
/Mattias
/Mattias
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Har tyvärr inte haft tid och skruva ihop Chevan ännu.
Men nu börjar det se lite lugnare ut med kundjobben, så ska sätta fart med bygget igen.
Chris från Circle D mailade i Januari och undrade samma sak om jag har hunnit testa convertern
Men nu börjar det se lite lugnare ut med kundjobben, så ska sätta fart med bygget igen.
Chris från Circle D mailade i Januari och undrade samma sak om jag har hunnit testa convertern
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Nya galna äventyr med skutan nästa år.
Har beslutat för att delta i Drag Week 2016. Tävlingen körs i USA på fyra banor under fem dagar.
Bilen körs mellan banorna för egen maskin, ingen följebil får användas.
4x8fot stort släp får vara kopplat till bilen för att få med verktyg, reservdelar och bränsle mm. mellan banorna.
Blir drygt 160mil körsträcka under tävlingen, plus till och från Miami.
Man lämnar in bästa tidkortet vid varje bana och får då instruktioner vilken väg man ska åka, samt vart man ska ta "checkpoint" bilder mm.
Blir en sammanlagd snitt tid som man räknar på alla fem tillfällen.
Klassen som ska köras blir antigen SuperStreet eller StreetRace, är inte helt klart ännu.
Tanken är varjefall att bilen ska kunna komma ner på höga åtta sekunders tider på kvartsmilen.
Har beslutat för att delta i Drag Week 2016. Tävlingen körs i USA på fyra banor under fem dagar.
Bilen körs mellan banorna för egen maskin, ingen följebil får användas.
4x8fot stort släp får vara kopplat till bilen för att få med verktyg, reservdelar och bränsle mm. mellan banorna.
Blir drygt 160mil körsträcka under tävlingen, plus till och från Miami.
Man lämnar in bästa tidkortet vid varje bana och får då instruktioner vilken väg man ska åka, samt vart man ska ta "checkpoint" bilder mm.
Blir en sammanlagd snitt tid som man räknar på alla fem tillfällen.
Klassen som ska köras blir antigen SuperStreet eller StreetRace, är inte helt klart ännu.
Tanken är varjefall att bilen ska kunna komma ner på höga åtta sekunders tider på kvartsmilen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Så jäkla fett, fick insiderinfo i Lördags =)
Jag kommer att sponsra med en slant, bara för att jag gillar initiativet
Jag kommer att sponsra med en slant, bara för att jag gillar initiativet
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Riktigt häftigt!!
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Fyfan va fränt,du är så sjuk
Dra igång ett insamlingskonto man kan swisha till för spons,såna här galna upptåg måste uppmuntras
Dra igång ett insamlingskonto man kan swisha till för spons,såna här galna upptåg måste uppmuntras
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Har startat en grupp på Facebook om DragWeek.
https://www.facebook.com/groups/909784182435515/
Har fått två firmor som sponsrar, Copan i USA och ProRent i Sthlm.
Men så klart är fler välkomna.
Har en bankkonto knutet till swish som ska användas till DragWeek.
tel. 0705576039
https://www.facebook.com/groups/909784182435515/
Har fått två firmor som sponsrar, Copan i USA och ProRent i Sthlm.
Men så klart är fler välkomna.
Har en bankkonto knutet till swish som ska användas till DragWeek.
tel. 0705576039
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- c30seturbo
- Posts: 1
- Joined: 07 May 2015, 12:22
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Hvordan gjorde du strøm gjennomføringene?pro_mille wrote:Tack!
Svarvade till strömgenomföringar häromdagen, tänkte ev. testa och köra bara en pump så
länge motorn går på låglast, därav dubbla genomförningar.
Har även gjort pumphållare, men behöver lära mej tigsvetsa bättre.
Tur att Tjoa kan det bättre
Klämmer fast pumparna med slangklämmor, enkelt o bra.
"Catch-tanken" ligger lite förskjuten i tanken pga. filtersäckarna.
Gjorde hål för tankrör och avluftning, häftade ihop rören.
Tjoa tar och svetsar ihop tanken imorrn, fylls med rotgas så klart
84. Opel Rekord - 3.0l 24v turbo
700WHP & 800WNM @ 1.6bar
700WHP & 800WNM @ 1.6bar
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Jag svarvade nylonbussningar, två per hål.
M6 genomgående bult för strömmatningen.
M6 genomgående bult för strömmatningen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Fick besked från Richard angående klassreglerna häromdagen, bilen klassar "tyvärr" in i SuperStreet klassen, dvs får köra mot bilar som kör 7.70 tider.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket.
Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.
Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.
Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare
Plats för en finne i motorrummet
Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket.
Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.
Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.
Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare
Plats för en finne i motorrummet
Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Sågade bort nedre delen och ca.50mm på sidorna av "kylarbalken" för att få in nya laddluftkylaren så nära grillen som möjligt.
Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.
Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.
Får plats med 90mm höga tankar.
4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt
Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.
Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.
Får plats med 90mm höga tankar.
4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Borde du inte kunna platsa i STREET RACE small block power adder ?
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98