Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Angående WG:n som blåser rätt ner på hjulet så är de inga problem. Har kört så i flera år utan att ha märkt nån allvarlig varmgång, kört med samma däck i alla år också. Finns fler än jag som kör sådär.

Lek med tanken lite, hur länge är eg wg:n öppen? De är klart, kör man 0.5bar i ladd är den ju öppen mycket!

I dom farter man kör då wg:n är öppen så snurrar ju däcket fort fort och bildar ju en hel del vinddrag som kyler bort det där, för att inte prata om fartvinden! Jag har så att röret bara precis passerar hålet i karossen med en par centimeter.

Givetvis är man lite trött på ljudet efter typ 6-7 års åkande med öppen wg. Ska själv dra in den i dp i vinter hade ja tänkt.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

föresten vad var det som flänsen heter som kommer fast i turbon? är det T4?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

bmw_pelle wrote:Angående WG:n som blåser rätt ner på hjulet så är de inga problem. Har kört så i flera år utan att ha märkt nån allvarlig varmgång, kört med samma däck i alla år också. Finns fler än jag som kör sådär.

Lek med tanken lite, hur länge är eg wg:n öppen? De är klart, kör man 0.5bar i ladd är den ju öppen mycket!

I dom farter man kör då wg:n är öppen så snurrar ju däcket fort fort och bildar ju en hel del vinddrag som kyler bort det där, för att inte prata om fartvinden! Jag har så att röret bara precis passerar hålet i karossen med en par centimeter.

Givetvis är man lite trött på ljudet efter typ 6-7 års åkande med öppen wg. Ska själv dra in den i dp i vinter hade ja tänkt.

Håller med dig i det du säger faktist.
Enda gången det skulle vara problem är väl om man bromsar fast den och börjar ligga på höga varv/laddtryck så att vg'n öppnar och släpper konstant ut på samma ställe på däcket.

Men om man bromsar fast bilen för att elda däck så kan man ju lika gärna gröa det på 3st sammtidigt istället för bara de två bakre ;)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja ska man summera sommaren var ju målet att bilen skulle starta med M50-motorn och MS:et under min semester...
Det målet uppnåddes....


Det andra målet var att bilen skulle mappas och köras med det som var kvar av sommaren, det målet gick åt skogen på grund av vresigt fruntimmer med flytt som utgång.

Bilkontot tömdes till förmån för nya lägenheten och där är vi nu. Det är hela tiden nåt man behöver till lägenheten så bilen hamnar i skuggan.

Jag är ledsen för alla som jag "lurat" och lovat att den skall komma ut denna sommaren, jag kan nu konstatera att den inte gör det.
Bilen är körbar, men omappad. Det skall byggas nytt wg:rör, spridarna skall bytas och den skall mappas så målet är inte alls långt bort.

Ingen idé att hänga läpp. Jag räknar med att vara ute tidigt i höst och rita när ni andra ligger o skruvar i garagen, vi syns då! :)



Avslutar med en motivationshöjande nostalgibild.

Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ja man ska inte deppa för mycket. Kan tänka mig hur sjukt gött det är att ha den klar i tid till våren :D

Fin som fan!

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Blev som samma för mig, hann köra en gång på mittsverigebanan i år (: men nu är bilen klar och kommer få lite småjobb gjort under vintern, det blir du och jag som är ute och ritar tidigt 2009! (:
Image
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

en liten fråge till dej var köpte du avgas flänsen till turbon?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
cossie_demon
Posts: 48
Joined: 28 Jan 2009, 20:55
Location: Huskvarna

..

Post by cossie_demon »

Här är det väl nästan dax för en uppdatering?? lite har du ju gjort sen du skrev här sist.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja nu e de dags!



Lite film kanske :P

http://www.youtube.com/watch?v=cP_VFaKIo-Q


Som höres mår inte Vanosen bra alls (jag antar och hoppas det är den som låter)
Rasslar som fan över 2500 rpm

Även om det bara är ett skönthetsfel så vet jag inte om jag pallar ha det så där. Låter verkligen förjävligt.

På den positiva sidan är att den är knäpptyst om ventilerna.
630cc spridarna tickar dock en del :(



Vad tror ni om Vanosen? Bara byta skiten eller? Eller vad kan det annars vara som låter? :roll:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kedjorna är spända som de ska vara? Låter lite som kedjeskrammel.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ja det ska dom vara, Har satt ihop allt efter konstens alla regler.

Dock märkte jag nör jag hade orginalsprutet inkopplad att rassladet börjad redan vid 1200 rpm och inte förrens vid 2500 när man kopplade ur kontakten till Vanosen.

Detta tillsammans med denna filmen får mig ganska säker på att det är vanosen som spökar.

http://www.youtube.com/watch?v=yjYkx0gA ... re=related


Jag ska ju inte använda den liksom.. går det inte modda den på nåt sätt så den blir tyst.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ooops..


Jag har ju givetvis inte använt nån "Tensioner Tool" utan bara spänt kedjan men hjälp av spännaren.

Är det verkligen så känsligt som PelicanTech får det att låta.

Men även om kedjan skulle vara slak skulle ju inte varvtalet då ljudet börjar ändras om jag har vanosen i eller urkopplad eller?


Image

""Figure 32"" Now, tighten down the tensioner tool to 1.3 Nm. This is such an incredibly small amount, that you can simply use a hand-wheel ratchet to tighten the chain very tight. You want to remove all slack in the chain prior to tightening down the exhaust sprocket. Use of the regular spring-loaded tensioner does not place enough tension on the chain to correctly tighten the sprocket.""
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

Post by salle1001 »

var har du fått tag i spännverktyget?:) min m50 utan vanos låter likadant. blev de skillnad? nice för övrigt:)
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

Min vanos låt lik som din då jäg inte hadde den ikopplad.
Aktiverade den i haltech'en, och den ble tyst och fin..

Snyggt bygge btw :)
1995 BMW 328i 600whp/800nm
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

salle1001 wrote:var har du fått tag i spännverktyget?:) min m50 utan vanos låter likadant. blev de skillnad? nice för övrigt:)



Nänä, det där är inte min bild. Jag har inget spännverktyg...

Hmm.. Hur kan din vanos låta om du inte har nån ;)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
salle1001
Posts: 324
Joined: 08 May 2007, 18:46
Location: helsingborg

Post by salle1001 »

Chrille wrote:
salle1001 wrote:var har du fått tag i spännverktyget?:) min m50 utan vanos låter likadant. blev de skillnad? nice för övrigt:)



Nänä, det där är inte min bild. Jag har inget spännverktyg...

Hmm.. Hur kan din vanos låta om du inte har nån ;)


haha nej det var ju det jag menade?;) var det inte att din kedjan var slapp då?. 8) MVH Alexander
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Efter att ha trott att mitt original kyl inte räckte till har senaste tiden gått åt att greja med att byta kyl, lufta och svära.
Har prövat med ett helt gäng olika kyl men alla har varit sämre begagnade och läckt.

För skoj skull testade jag montera mitt original kyl igen men denna gång högre upp än mot förra gången då jag fimpat mina originalfästen.

Luftningen gjordes så noga det gick denna gången och se på jävlar... Nu är den stabil som Mike Tyson på tempen!
Vet inte om felet var att kylet satt för lågt förra gången eller om jag inte lyckades få ur all luft.

Nu funkar det i alla fall och jag tycker den låter som den börjar bli sugen på lite laddtryck snart!!!

FILM update så klart!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=m3vXGJ9wXpE
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply