Page 41 of 44

Posted: 30 Jun 2009, 09:26
by pelko
Nisse977 wrote:Fan vad tråkigt Mathias... lider verkligen med dig, men värre hade det varit om motorn sprängts i bitar osv ;)


Vänta bara :D

Mvh

Posted: 02 Jul 2009, 23:57
by pelko
Idag när jag åkte till garaget insåg jag en sak, såhär ska det inte vara...

Det senaste året har jag lagt nästan varje lediga minut på bilen. Alla pengar som jag någonsin kommit åt har gått till bil. Man har fått prioritera mycket för att ha haft råd med allt till bilen. All tid man har lagt ner går inte att räkna, allt man har fått stå över för att hålla på med bilen är inte kul.

När jag kom till garaget idag så tankade jag i lite mer sås för att starta och börja lufta kylsystemet ordentligt. Bilen startade inte. Den har alltid startat annars utan minsta problem.

Jag öppnade handsfacket och insåg då som jag tidigare sa, såhär ska det inte vara.

Kablarna låg intryckta och var i drivor, allt för att det skulle gå att dölja det genom att stänga handsfacket. Det var några kablar som var så lösa så att de lossade utav rörelsen av att öppna och stänga handsfacket. Det var det som orsakade att bilen inte startade, ett relä hade hoppat loss...

De senaste veckorna har mekandet enbart varit för att få ut bilen. De flesta lösningar som har skett har varit halvdana och hade inte varit långvariga innan något lossat eller gått sönder. Så blir det när man inte uppskattar det man håller på med. Jag vill att allt ska vara bra och se seriöst ut, men när man längre inte orkar och måste skruva vidare, det är då charmen med en hobby försvinner.

Imorgon kommer jag putta in bilen i sitt hörne igen och inte göra någonting på den förrän lusten verkligen faller på. Tror dörrskadan orsakade mycket då det är en del pengar som krävs för att lacka en ny dörr. Det tillsammans med miljoner andra småsaker gör att jag måste fortsätta leva som en eremit.

Jag vill leva, festa, umgås med polare och känna en dag då jag vaknar "idag behöver jag inte göra något alls". Tyvärr har jag inte upplevt det sedan ett par år tillbaka.

Vi får se när bilen blir klar och hur framtiden ser ut men nu blir det en paus från detta. Ska nog köpa mig en kamera och bara glida runt och känna lite livsglädje.

Tack för alla kommentarer, det är dom som gjort att jag orkat det sista, det har inte varit minsta kul att skruva.

Låter som en dödsannons men ville bara förklara läget, lätta mina tankar från det havrerade bilhjärtat ;)

Mvh

Posted: 03 Jul 2009, 00:07
by FugitivE
Då vet du hur jag känner mig :lol:

Snart blire åka fetaste bmw 740 och sen hålla på med röda bilen när semestern kommer och fortsätta mer i höst :D

Posted: 03 Jul 2009, 00:43
by balobas
förhoppningsvis kommer du om några dagar när du får se bilen efter ett litet uppehåll inse hur jävla fin den är kom kommer bli när den är klar! keep it up

Posted: 03 Jul 2009, 06:16
by FoX
Fy faaan vad tråkit med dörren. :?

Men en ska är bara att inse, man kan inte bygga race bil med bra finish på ingen tid alls. Det tar massor av tid.

Sätt sig ner och skriv ner allt du ska göra samt allt du vill göra om, så du får lite bättre överblick på det hela.

Kul prokjekt, mycket fina bilder.

Posted: 04 Jul 2009, 17:11
by Thörn
för fan Mattias upp me hakan :wink:
Riktigt synd att du inte fick kört på Säve idag, kände själv att man behövde köra lite för att ta tag i saker som måste göras med bilen.
Blir det bara grejande och inget körande blir man less.
Sjukt kul var det idag iallafall även om allt inte lirade så bra.

mvh Thörn

Posted: 05 Jul 2009, 12:52
by Chrille
Få bilen bara mappad o rullandes nu så kommer motivationen komma tillbaka.
Skit i dörren, lister o skit så länge. Fixa allt småpillet efter mappningen.

Jag har under ett par år känt precis som du känner nu fram tills förra veckan då den fick smaka på sitt första laddtryck, visserligen bara 0.4 bar men jäklar vilken motivationshöjare det var när WG-öppnade med ett vrål och vid gasuppsläpp lyses hela gårdsplanen upp av den 2 meter långa eldskvasten som sköts ur en av de fyra 3" rören :)

Posted: 06 Jul 2009, 00:43
by pelko
Tack för alla pushande ord men bilen står tills lusten faller på mer och jag hittar det riktiga suget så det blir bra till slut och inte något halvdant.

Om jag mappar nu så kommer inga lister eller dylikt åka dit för det är kul att bara svina, och jag vill verkligen ha ihop allt innan det mappas :)

Mvh

Posted: 02 Aug 2009, 12:34
by pelko
Här har det varit tyst. Har inte rört något alls med bilen, har däremot skruvat med andras bilar och nu är det snart slut med det. Skruvar på jobbet, på fritiden med andras bilar och sen tror man samtidigt att man ska orka med sin egna bil.

Det funkar som sagt inte. Nu blir det bara E30-skruvande på fritiden.

Mitt Haltech är sålt då jag ska köpa ett ViPEC utav PPF istället. Jag kommer nu först och främst ta ur den gamla motorhärvan för att sedan dra allt nytt. Miljoner småsaker ska fixas under vintern så jag blir nöjd, inga större saker kommer väl ske mer än att bilen förhoppningsvis blir komplett.

Mvh

Posted: 02 Aug 2009, 16:49
by mbma
håller med jag har saknat dina inlägg kul sitta läsa oh kolla alla dina bra bilder. lycka till hoppas allt löser sig under vintern för dig pelko..
mvh

Posted: 09 Aug 2009, 20:31
by pelko
Idag fick jag hjälp utav Martin att storstäda garaget. Blev rent och gött med plats. Martin ska köra sin S2 till mitt garage inom ett par veckor. S2an ska få helt ny maskin och inget verkar det snålas på...

I övrigt är jag jäkligt sugen på att sätta igång igen. Det kanske beror på att säsongen snart är över och alla ni som fått köra i år inte får köra mer, hehe ;)

Skämt och sido, har handlat saker till nytt bränslesystem som ska fixas i skuffen. Har även fått hem härvan till det nya sprutet, ViPEC V44. Stort tack till Bäckis för kanonservice. Ska bli kul som tusan att få dra allt, el är det roligaste i bilbyggandet :)

I skuffen kommer jag ha en 12mm MDF skiva som grund. På MDF`en kommer en alu-skiva ligga och där på tankarna, pumpar, Y-kors m.m.

Är ledig kommande vecka och hoppas få lite gjort.

Bilder:

Städat.
Image

Image

Härvan.
Image

Tanken.
Image

Catchtanken.
Image

Kommer klä själva härvan i riktig kabeltejp sedan. Sitter riktigt bra och ser städat ut.
Image

Mvh

Posted: 10 Aug 2009, 00:34
by johankihl
Kul att se att det händer något! Måste dock avråda dig från att tejpa härvan med "hockeytejp" eller kabeltejp som du skriver. Problemet är inte att få det att se snyggt ut men så fort tejpen blir blöt av vatten eller i sämsta fall bränsle så kommer härvan inte se lika rolig ut eller vara lika rolig att handskas med. Efter att ha gjort något 20 tal olika i stallationer så kan jag bara rekommendera att använda krympslang och tvinna ihop kablarna för bästa/snyggaste resultat!

Hoppas att jag fått dig på rätt spår :)

Posted: 10 Aug 2009, 00:58
by Pimplaren
Får rysningar från tidigare efterenheter när jag ser dendär tejpen....

Posted: 10 Aug 2009, 01:05
by jocke_e30
Trevligt att du får tillbaks suget igen Pelko.
Angående kablarna kanske du ska ha flätad kabelstrumpa
Finns på elfa

Image

Posted: 10 Aug 2009, 09:48
by pelko
Vi har den inuti Volvo-bilarna på jobbet men trodde det inte skulle bli några problem med vatten faktiskt. Jag tycker det blir snyggt med den men om det blir katastrof efter lite vatten så lär den inte användas.

Jag har metervis med kabelstrumpa i olika dimensioner sedan tidigare då jag brukar dra i sån men tejpen tyckte jag såg bra ut också och var 10x lättare att montera.

Men tack för tipsen, då vet jag! :)

Mvh

Posted: 10 Aug 2009, 11:18
by _Johnny_
Kör sån tygtejp från Elfa på kablage som hänger på armen på grävmaskinen, hänger alltså ute i regn och rusk, inga bekymmer, suger inte åt sig vatten utan snarare stöter ifrån sig. Jag kanske fick ett par bra rullar. :roll:

Posted: 10 Aug 2009, 11:21
by pelko
Har även fått reda på att just denna tejpen sitter i utsatta delar för vatten och liknande på Volvos. Ska prova blöta ner en del av tejpen runt lite kablar och se. Kanske är annorlunda mot vad ni andra använt?

Mvh