Page 5 of 23
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 03 Sep 2014, 21:13
by niclasmann
Nu var det några dagar sen man uppdaterade här... Det är väl inte så konstigt när man inte gjort nånting på bilen förra veckan då jag legat sjuk och inte haft ork och hålla på
Menmen, denna vecka har har jag monterat tanken och gjort klart allt med bränslet, det som är kvar är att byta ut pumpen och koppla in + och - till pumpen samt +, - och signal till nivågivaren då jag har löst det problemet också
Allting är också klart på sugsidan tyckrör,dump, och spjällhuset nu väntas bara på lite hjälp ang. grenröret och svetshjälp som BusE ska få hjälpa mig med lite senare
Tyvärr så väntar jag fortfarande på min kylare som har tagit snart 2 månader för... Riktigt tråkigt att den inte har kommit än då jag mailade de och frågade när den skulle dyka upp och då sa han att den skulle skickas i måndags förra veckan men har fortfarande inte fått den, kommer från och med när jag fått den att aldrig beställa därifrån igen
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 11 Sep 2014, 22:54
by niclasmann
Både igår och idag har det hänt lite med bilen. Bränslesystemet klart, de som fattas är bara att montera spridarna och fuelrailen. Bromssystemet är också klart med allting helt nytt såsom, handbroms backar, justerbara skruvar, fjädrar, vajrar i stort sett allting. Monterade också helt nya bromsskivor, broms OK, bromsbelägg och stålomspunna slangar, de som är kvar med bromsarna innan det är helt klart är race bromsvätska och lufta bromsarna.
Jag har också löst det med nivågivaren till tanken som jag nämnt tidigare och hoppas på att det kommer funka hyfsat istället för att inte ha någonting. Bytte även pumpen som tog en hel kväll då det var första gången... Det var inte det lättaste att löda om kablarna heller när jag bytte pumpen. Men hoppas att det löste sig ändå.
Original pumpen
DW200 pumpen
Nya handbromsbackar, fjädrar tja allting är nytt som sagt
Brembo skivor från mekonomen
Slutresultat av nya bromsar bak
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Sep 2014, 00:10
by TreLingon
Skulle du inte köra dubbla pumpar ?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Sep 2014, 10:21
by niclasmann
TreLingon wrote:Skulle du inte köra dubbla pumpar ?
Nae, inte vad jag vet haha. Ska köra med denna till en början och sedan under tiden fixa en catchtank med dubbla 044:or
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 24 Sep 2014, 21:36
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 25 Sep 2014, 11:25
by sajhmon
Var har du köpt batterilådan?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 25 Sep 2014, 17:10
by niclasmann
sajhmon wrote:Var har du köpt batterilådan?
Batterilådan och strömkablarna kommer ifrån Biltema
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 04 Oct 2014, 13:22
by niclasmann
Det har väl inte hänt speciellt mycket sen senaste uppdateringen.
Köpte mig en starkare koppling förstärkt 618 tryckplatta, 4-puckad sinter och M20svänghjul + startmotor
Köpte lite bromsvätska från Mekonomen ATE super blue racing och luftade de i onsdags så att nu har jag bromsar också, känns riktigt skönt faktiskt!
Ställde också ned den på däcken i torsdags för första gången på några månader. Hyrde släp och trailade upp bilen till Erikjakan idag som ska hjälpa mig och modifera om M52 grenröret till ett turbogrenrör.
När bilen är klar hos Erik så ska:
Kopplingen bytas
Downpipe göras
Avgassystem
Tryckrör för turbosidan
Bygga fästen för kylaren
Montera ihop insuget
Ringa VEMS Emil om sprutet, inkoppling och mappning
Kopplingskitet
Oljeretursfläns
Nere på backen första gången på några månader
Äntligen får hon se verkligheten
Lastad o klar för avgång mot Erik
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Oct 2014, 21:14
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Oct 2014, 21:22
by erikjakan
Vart ju kalas =)!
Läste igenom hela tråden, bra kämpat!
Nu är det bara resten kvar
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Oct 2014, 21:39
by niclasmann
erikjakan wrote:Vart ju kalas =)!
Läste igenom hela tråden, bra kämpat!
Nu är det bara resten kvar
Ja, jag tycker det blev toppen!
Tack som fan för hjälpen!
Ja, nu är det tillräckligt nära uppstart för att de ska börja klia i fingrarna
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Oct 2014, 21:49
by Nitro
Fan snart e de bara o vrida om nyckeln
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 06 Oct 2014, 21:54
by niclasmann
Nitro wrote:Fan snart e de bara o vrida om nyckeln
Ja, nu närmar de sig med stormsteg
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Oct 2014, 20:33
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 19 Oct 2014, 20:39
by niclasmann
Någon söder om Stockholm som ska förbi/till PPF inom 2 veckor som kan ta med mitt grenrör för coating? Vore toppen isf istället för att skicka det med posten eller sitta och åka tur o retur för endast det.
Tack på förhand!
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 22 Oct 2014, 22:20
by niclasmann
Efter några dagars uppehåll här på tråden så har det iallafall närmat sig uppstart
Demonterade original tryckplattan och lamellen förra veckan och fick se detta.. Haha kanske va tur att jag bytte kopplingen till 618 tryckplatta istället
Under tiden som jag har lämnat iväg mitt svänghjul på svarvning hos DLI så har jag lackerat intercoolern mattsvart för ett diskretare utseende. Har också grundat och lackerat framskärmen där jag har bankat för o få plats med turbon
Före
Efter
Monterade också upp oljetråget som Erik har svetsat en AN12 nippel i. Blev riktigt bra med svetsningen, får tacka som fan för den hjälpen jag har fått/får av honom!
Var ju tvungen och kapa originalbultarna då de är anpassade för dubbelmassigt svänghjul och de ska på ett enkelmassigt
Svänghjulet uppe och åtdragna bultar som blev perfekt längd på
M20 svänghjulet, 4 puckad sinter centrerad och 618 tryckplatta monterad
Värmematta och en E28 M535 kylare var beställt ja
100x80cm värmematta så jag kunde klä in framskärmen och fjäderbenstornet, torpedväggen och huven
Ingen värmematta
Värmemattan monterad
Ska också försöka få iväg mitt grenrör i veckan eller i början av nästa vecka till PPF så att de kan coata det istället för och använda avgasbandage.
Så nästa veckas sysselsättning som jag ska försöka hinna med är:
* Upp med lådan och sätta dit startmotorn
* Skicka iväg grenröret om jag ej hinner tidigare
* Montera kardan
* Sätta fast kylaren
* Bygga tryckrör på avgassidan
* Montera resten som är kvar
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 28 Oct 2014, 12:57
by niclasmann
I torsdags då lådan skulle upp så fick vi upp den och in den i splinsen men det var ca 1 cm runt hela lådan som inte gick in... Så vi var tvungna och ta ned den igen för o se vad de kan vara som gjorde att lådan inte ville in även fast jag bokstavligen sparkade i bakkant... På fredagen så drog jag och pappa upp till Erik och lånade en avkapad axel från en låda och de visade sig att lamellen inte varit centrerad... Jä*la biltema skit
Lossade på tryckplattan och centrerade om lamellen och drog åt tryckplattan igen och sedan upp med lådan för ett nytt försök, det gick som på räls rakt in så de var bara bulta fast den
Skickade även mitt grenrör i går till PPF för coating som jag hoppas att jag får tillbaka i veckan för då blir de och skruva upp allting så att jag kan ringa till VEMS Emil så han kan koppla in sprutet.
Det är inte mycket kvar nu