Page 5 of 42
Posted: 13 Mar 2007, 15:41
by egnesund
vad är de för gasspjäll du använder dig utav?
ser riktigt bra ut.. keep up the good work!

Posted: 14 Mar 2007, 18:58
by AndreasT
Tackar!
Det är org spjällhus, som jag moddat lite.
Posted: 19 Mar 2007, 11:36
by AndreasT
Nu har det börja hända lite igen efter lite frånvaro i garage.
Suget att få den körklar är ganska stort då det börjar bli bättre väder.
Satte ihop motorn i helgen.
Arp pinnskruvar, nya ramlager och veven på plats:
Kolvar, vevstakar och nya vevlager.
Kolvarna är viktade inom 0.1g och vevstakar är viktjusterade inom +-0.2g i stor resp lillända.
Botten klar
Toppen, planad och inslipade ventiler.
Toppen på plats.
Sedan har jag lyckats på tag på en kille som tycker polering är kul så han har fått den stora äran polera alla saker åt mig, om jag svetsar en grej på hans moped
Tryckrören färdigpolerade:

Posted: 19 Mar 2007, 15:12
by birro
hahah, låter ju som en ruskigt bra deal

. Fan du har ett jävla flås när du gör grejjer
Posted: 19 Mar 2007, 20:17
by bumper
Ser riktigt bra ut.

Posted: 19 Mar 2007, 20:27
by AndreasT
Tackar, ja för fan grymt bra deal
Nu väntar jag bara på ventilkåpan samt plattan under skall bli färdig polerade, sedan är motorn så gott som ihopsatt.
Monterade dit dom dubbla insugskammarna samt ställde in dem idag. Gjorde även klart fuelrailen.

Posted: 20 Mar 2007, 15:12
by Bonje
Vad är det för pryl som sitter på soppaledningen innan fuelrailen?
Hoppas du förstärker upp insuget med pinnar innan du anser att det är klart.. Även om det höll tätt för 3 bar så kommer det garanterat att spricka förr eller senare pga av utmattning i materialet när det flexar vid laddtryck, baktändningar mm mm.
Posted: 20 Mar 2007, 18:51
by AndreasT
Prylen är ett bensinfilter från Earls's.
Insuget är förstärkt med 5st 10mm rundstavar. Jag svetsade dem från insidan därav man kanske inte ser det är förstärkt.
Jo det blir rätt stora variationer i spänningar vid undertryck/övertryck som förr eller senare leder till spricka annars.
Posted: 22 Mar 2007, 20:25
by AndreasT
Nu närmar det sig motorn hamnar i bilen.
Lindade klart grenröret och monterade detta, samt övrigt krimskrams.
Sedan var min ventilkåpa färdig polerade så lade på den och blev hel nöjd.
Så nu har han påbörjat kompressorhuset samt downpipen och sist kommer insuget.

Posted: 22 Mar 2007, 20:46
by Overcharged
jäklar vad det blänker

vlev helt klart najs!
Posted: 24 Mar 2007, 23:03
by AndreasT
Spenderade dagen i garaget, men tyvärr hann jag inte med så mycket

Monterade kopplingen idag, men stötte på problem, var tvungen att kapa i tråget så svänghjulet gick fritt. Lite surt när allt var nylackat å fint.
Monterade därefter 765 tryckplattan och 4-pucks lamellen.
Hinkade därefter i maskinen samt växellådan. Första jag gjorde var att testa kopplingen, får väl börja köra extra mycket benpress på gymmet nu

.
Poleringssnubben var även klar med turbon så monterade den.
Som synes blir det bökigt med oljereturen. Vet inte riktigt hur jag skall lösa den ännu för hur jag än gör blir det jävulskt trångt

Posted: 26 Mar 2007, 18:34
by AndreasT
Idag byggde oljereturen. Tog ett hydraulrör jag svarvade av så man slipper den fula gula färgen, och svetsade ihop det ikväll.
Anledning att jag går bakom kedjespännaren är p.g.a kompressorhuset utlopp går precis framför.
Tight? Svar : Ja
Fick även fuelrailen polerad

¨
Börjar även bli lite smånervös inför uppstarten också, fast jag vet att jag dragit alla skruvar med rätt moment etc,
funderar jag om o om igen har jag verkligen gjort det hehe

Posted: 26 Mar 2007, 18:42
by Aleex
Ser skit bra ut!
Posted: 26 Mar 2007, 18:48
by Fido85
ser skitnajs ut...du måst väl ta bort motorn om du ska ha bort grenröret? vad har du använt för slutpoleringsmedel?
Posted: 26 Mar 2007, 19:07
by AndreasT
Tackar!!
Det är inte jag som polerar men kan fråga han nästa gång vad han polerar med.
Posted: 26 Mar 2007, 19:52
by Fido85
AndreasT wrote:Tackar!!
Det är inte jag som polerar men kan fråga han nästa gång vad han polerar med.
det vore najs om du kunde ta reda på det

och ang grenröret...visst måste motor bort om du ska ha bort turbon?
Posted: 26 Mar 2007, 20:23
by AndreasT
Nope, går att få ut endå efter lite trixande
