Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 20/9

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB uppstarts film

Post by Lofqvist »

Då var bilen mappad ! efter en lång dag i södra sandby med förvånansvärt lite strul så fick jag med mig 960RSHP och 1008RSNM hem :) Bilen gick kanon så när som på att vi fick köra WGn öppen ist för in i downpipen och att den tryckte upp olja vid stickan.
Känns lite som att vi snubblade på mållinjen då vårt mål var att få 1000 häst. men som matte skrev här innan, maskin tvärvägrade lämna mer. Vi testade allt vi kunde komma på. gissningen ligger på att intercoolern inte flödade tillräckligt då insugstempen stack ordentligt.maxeffekten lämnade den på 1,6-1,7 bar och när vi höjde fick den snarare mindre.. så nästa mappning som blir någon gång efter emmaboda ska där sitta ny ic på plats !
Men jag är iaf toknöjd ! fan vilket jävla monster till att gå !

någon dag innan så kom jag fram till att jag inte hann få alla grejer till soppasystemet...Så fick bli en nödlösning, dit med en fuelrail med 4st 044 från den lokala handlaren koenigsegg så ska den nog få sås så att det räcker ! :)
Image
Image

WGn byggdes in.. och öppnades sedan upp igen :(
Image

Dynotajm !!
Image
Image

Bilen hade en tendens till att vilja spinna i rullarna hur mkt vi än spände ner den, det löste vi med ett par liftare ! :D
Image


Det blev 3st olika laddtryck att välja mellan när man kör.
0,8 bar och 666hk ??nm
1,3 bar och 795hk ??nm
1,7 bar och 960hk/1008nm
perfekta bruksegenskaper på den sista.... :)

S50n får sjunga ut ! 8)
Image

det var dem bilderna jag hann ta under tiden... Vill passa på att tacka grabbarna som var med nere vid mappningen, ni är grymma !

nu väntar vi på att jespersson ska lägga brazzers surfandet åt sidan och göra en film från dagen :)
Image
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
User avatar
Spiralkinder
Posts: 88
Joined: 11 May 2013, 21:56
Location: Mellerud

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Spiralkinder »

Grattis till en grymt fet bil och finfin effekt! :)
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279

Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by bmw_fredde »

Härlig effekt å så jävla grym bild med "Flamman" :twisted:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by JonasH88 »

Grattis till finfin effekt!
Hur stor är ic:n som du använder idag??
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Lofqvist »

Tack så mycket !! :)


Jag har en 76x300x600 för tillfället... 3 tums anslutningar, vet inte hur jag ska få plats med en större men det löser väl sig.. :)
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Moker »

Ni nämner att IC:n inte flödade tillräckligt och att ni misstänkte att det va problemet, IC i sig är ett flödesstörande objekt då det sker en hel del friktion i kanalerna, Hade jag varit i ditt fall med ont om plats hade jag möjligtvis satsat på en tjockare IC och kanske inte lika lång, ju längre desto mer friktion, luften ska från ena sidan till andra! Man glömmer ofta tänka på att friktion i sig skapar värme, det vill säga när trycket för gasen ändras och ökas!

Ni mätte aldrig mottryck?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by johankihl »

Kul att det funkar! Körde ni utan luftfilter någon gång? Min ville inte en hk över 999 med luftfiltret på plats.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by cerveza »

Moker wrote:Ni nämner att IC:n inte flödade tillräckligt och att ni misstänkte att det va problemet, IC i sig är ett flödesstörande objekt då det sker en hel del friktion i kanalerna, Hade jag varit i ditt fall med ont om plats hade jag möjligtvis satsat på en tjockare IC och kanske inte lika lång, ju längre desto mer friktion, luften ska från ena sidan till andra! Man glömmer ofta tänka på att friktion i sig skapar värme, det vill säga när trycket för gasen ändras och ökas!

Ni mätte aldrig mottryck?
Körde utan avgassystem :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by cerveza »

johankihl wrote:Kul att det funkar! Körde ni utan luftfilter någon gång? Min ville inte en hk över 999 med luftfiltret på plats.
Körde utan, hjälpte inte :/
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Lofqvist »

ja precis, får se vad man kan hitta för lämplig ic som samtidigt får plats.

ja riktigt kul johan, vilka motorer s50 är alltså! :)
körde utan luftfilter :(

Men som sagt, jag är tok-nöjd som det är så ny mappning kommer när det passar.

Idag har det blivit lite födelsedags-meck, är en del som behöver förberedas inför emmaboda !
Ny drivaxel är på (lyckades snyta av den på kvällen efter dynon) efter krängdes slicksen på fälg och skärmarna har masserats så att dem ska gå in :)

kom ett fint paket med posten!
Image

värmer upp plåten med Pnuttes lackskydds-härdare innan valsningen börjar :)
Image

skärmarna valsade och slicksen på.
Image

receready, emmaboda here we come!! så jävla taggad inför nästa helg :mrgreen:
Image

förresten har någon ett par baklysen att sälja är jag intresserad! han som tonade original lamporna lär ju ha pundat bra....
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Dajb »

Den här "gtr" intercoolern som ppf säljer passar perfekt mellan balkarna på e30

Den kanske vore något?
3" anslutningar som lätt görs om till 4"

Jag har en sådan variant fast inte tube & fin då en klåpare lurade mig här på forumet men ja ;)

Lycka till i emmaboda. Lär slira något jävulskt hehe :P
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Ripper »

Jag har original baklysen liggandes!

Grattis till effekten och bilden med flamman är ju oslagbar :twisted:
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Pnutte
Posts: 168
Joined: 07 Jun 2011, 17:23
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Pnutte »

Blev ju fin fint! Hoppas tim är hemma sen, glömde hämta nycklarna på lunchen :/ Se om vädret tillåter att du provar dom idag, ser lovande ut :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
BMW E34 M50 2.8L @ 550hp+ 800nm+ 1.7bar
Körd hos PSI Motor @ pangad uf matte cerveza jönsson blackbeard
ahberg
Posts: 103
Joined: 23 Sep 2012, 22:14

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by ahberg »

Häftigt ;) syns på emmaboda o hoppas allt lirar :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Bromsad !

Post by Lofqvist »

LYCKA !!!

igår kväll kom vi hem ifrån Emmaboda, fy fan vilken helg vi haft !!
Alla bilar presterade sjukt bra och ingen behövde ens röra ett verktyg ! allt bara funkade :D

det började redan på fredagen då vi samlades för att lasta transporten och snacka lite skit.
Sedan for jag hem för att lasta bilen full med delar och verktyg.. var beredd på att drivlinan skulle ge vika så hade med både kardan, låda och axlar. men som tur var hade jag ju allt med mig hem igen :D

Man får ju säga att där finns en del potenta bilar i gänget, Emmabodas fetaste transport !! ;)
Image
Image

Besiktigade och redo för race 8)
Image

Efter första repan i väntan på återline. körde på 1,3 bar hela dagen = 795hk.
Image
Image

Trots 402m hjulspinn så blev det hyfsade tider, tog hem 3;e plats med en tid på 10.73 :D
Image
Image

Helsingborg levererade ! Patrik tog förstapris på 10.46 och jag tredje. Så sjukt nöjda :D
Image

hemkommen och toknöjd med en hel bil som levererade som aldrig förr !! nu ska allt snyggas till och bakvagnen byggas om ! nästa gång är det klistrad bana och då ska vi fan närma oss 9orna !!! :D

Tack för en grymt skön helg allihop !!!
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Emmaboda 2014 !

Post by tlantz »

Det var inte liiiiiide gott!
Kul hade vi! du var duktig Max :D
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: Lofqvists E30 S50B33 PT 7675 BB Emmaboda 2014 !

Post by Ronnie AVR »

Vad hade du för sluthastighet samt vad väger bilen? =)
Post Reply