Page 5 of 12

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 14 Jan 2014, 17:20
by Andy_b
kungen12321 wrote:Hahaha, undrade precis vem som hade glömt spacerna!!!!!!!!

Där fick vi förklaringen:)
dessa byggde mycket mer en orginal på diametern
va tvungen att ta mej hem från garaget :)

tog dock inte i såååååå mycket
var när det fjädrade och fälgarna fläxa

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 14 Jan 2014, 17:39
by kungen12321
Andy_b wrote:
kungen12321 wrote:Hahaha, undrade precis vem som hade glömt spacerna!!!!!!!!

Där fick vi förklaringen:)
dessa byggde mycket mer en orginal på diametern
va tvungen att ta mej hem från garaget :)

tog dock inte i såååååå mycket
var när det fjädrade och fälgarna fläxa

Nöden har ingen lag, hade gjort detsamma , orka gå liksom:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 14 Jan 2014, 18:35
by kungen12321
r.ivars wrote:Skills :) keep on rocking
Only action brings ideas to life:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 14 Jan 2014, 19:34
by Evinrude
Kommer bli riktigt fränt det här :)
Instegslisterna råkar inte vara till salu? :)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 14 Jan 2014, 21:48
by kungen12321
Evinrude wrote:Kommer bli riktigt fränt det här :)
Instegslisterna råkar inte vara till salu? :)
Tyvärr, dom behåller jag själv.

Ingen äkta bimmer räcer utan M-loggan:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 15 Jan 2014, 18:00
by r.ivars
Är inte dina gamla coils, det där är driftspec och har bara suttit på m5an

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 15 Jan 2014, 19:42
by Andy_b
r.ivars wrote:Är inte dina gamla coils, det där är driftspec och har bara suttit på m5an
Hahaha ja nu när jag kollade en gång till så ser jag ju att det är ju fan i te ens samma märke :)
där får man för att man har sån brådis
(men hade dock k-sport på gamla bilen)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 15 Jan 2014, 22:26
by kungen12321
Så det kan bli, tur att någon har koll på specen av den gamle grissen:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 19 Jan 2014, 09:27
by sk8koffe
Jävlar vilket fet projekt. Det luktar dyrt hela vägen hit :D Och riktigt kul med fler bmw åttor :)

Angående låda, passar lådan från e60 530d?

Kommer följas

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 19 Jan 2014, 13:19
by kungen12321
Tackar, lider av någon typ av perfektionism, svårt att göra något halvdant:)

530i/530d e60 lådor får man svetsa om. Inte bolt on.

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 25 Jan 2014, 23:09
by kungen12321
Då var det dags igen för en liten update:)

Eftersom bakvagnen är riktig stabil med m5 e60 kardan, 210 nyrenoverad diff med 3.23 utväxling istället för 3.91, samt sviktstålsdrivaxlar så
kände jag att det var dags att fräscha upp framvagnen.

Skickade efter en beställning av nya stag till framvagnen ifrån Tyskland. 3 dagar senare ringde det på dörren:)

Image

Fram med gasolbrännaren och elda upp dom nya bussningarna:)
3000 celsius uppskattas verkligen efter några timmars krållandes på det iskalla betonggolvet.

Image

I med nya powerflex bussningar, stumt och bra:)
Image

Image

Fick för mig att styrvinkel samt parallellstyrning kunde man allt få till lite bättre. Var bara att börja
mäta och kapa. Blev 3st prototyper som denna innan det blev 100.

Image

Image

Image

Wildwodds bromstrycksbegränsare tillsammans med robotslang smälte in så fint i cockpit:)

Image

Image

Blue power is the shit!!!!!!
Image


Ändrade framvagns setupen till E32.

Tack till E30lars för tipset:)

Vilket innebär:

Flytta ut nedre bärarm ett hål ut.

Använda E32 övre bärarm, länge än E34 bärarm.


Detta resulterade i en våldsam neagtiv camber, lite väl mycket:)

Försökte kompensera genom att flytta fjäderbenet utåt. Det räckte dock inte riktigt till.
Hade väl tänkt mig 2-3 grader negativ camber för att motverka understyrning.

Image

Image

Med fälgar som mäter 8,5, et 15 samt 10mm spacer så var det dags att valsa grisen:)

Image

Köpte detta fina verktyg. Vart inte konstruerat för riktigt "komprimerade" k-sport coilovers. Fick börja att
kapa och svetsa skiten. Sedan var det bara att valsa på:)

Image

Image

Image

Resultatet av styrningen:

1 1/4 rattvarv åt bådadera håll:)

Var tvungen att förlänga original styrstoppen pga av dom feta 8,5 tums fälgarna:)
Annars kunde man fått ännu mer styrvinkel.

Image

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 25 Jan 2014, 23:55
by sk8koffe
Bromstrycksbegränsare? Varför vill man begränsa trycket? :)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 26 Jan 2014, 01:00
by kungen12321
Bromsreduceringsventil blir väl mer rätt.

Trycket är alltid samma i en krets, pascal princip:)

Är flödet man begränsar. Perfekt om man får för sig att svarva däck:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 26 Jan 2014, 06:23
by TreLingon
Grym uppdatering !

Snyggt bygge !

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 26 Jan 2014, 09:58
by kungen12321
TreLingon wrote:Grym uppdatering !

Snyggt bygge !

Tack, peter's e36 turbo är ju helt klart en favorit:)

Kommer bli klockrent med den vita buren:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 27 Jan 2014, 00:54
by TreLingon
kungen12321 wrote:
TreLingon wrote:Grym uppdatering !

Snyggt bygge !

Tack, peter's e36 turbo är ju helt klart en favorit:)

Kommer bli klockrent med den vita buren:)
Tack jag hoppas det :)

Fortsätt i samma takt :)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK

Posted: 30 Jan 2014, 22:02
by kungen12321
Hittade några till bilder från förra veckans bravader:)

Aluminium Platta för insugstemp och vaccum - check

Image

Värmepaket storlek Xl på plats. Kommer bli riktigt varmt och skönt:)

Image

Image

Image