Page 5 of 13

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 17 Jun 2013, 01:04
by DSK08
Riktigt fint och seriöst bygge du har där, och en väldans massa duktiga polare som hjälpreda! Väldigt fint avgassystem han byggde också, gör han jobb åt andra också samt vad var det för ljuddämpare?
Kika gärna in min tråd också! Ha det :D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 17 Jun 2013, 06:04
by Fredro
Hej! Jodå det blir fint! Avgassystemet vi byggde blev klockrent. Ingen hängkuk som släpar där inte. Vet inte riktigt men fråga honom här. Han heter FoX. Ljuddämparen är en simonsburk. 1000-1100 på bds har jag för mig.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 17 Jun 2013, 19:12
by Sarja88
fet som fan :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 17 Jun 2013, 19:24
by Fredro
Sarja88 wrote:fet som fan :)
Tack!

I helgen kopplades 95% av sprutet och började kolla över funktioner. Så det närmar sig!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 04 Jul 2013, 18:23
by Fredro
Dags för en liten uppdate. Tyvärr jobbar jag 10 timmar per dag i Västerås medan bilen står i Eskilstuna

Här är iafl mitt fina grenrör som nu är färdigt och inlämnat på coatning tillsammans med avgashus och downpipe.

Image

Image

Image


Dragslicksen M&H Racemaster 26*8,5" påkrängt och redo för action

Image

Luftar bilen lite

Image

Centrummärken till RC 090

Image

Soppa systemet klart

Image

Image

Sen lite eldragning på det

Image
Kaos

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

På med strömen så får Lasse koppla ihop datorn med boxen och ställa in lite startvärden.
Image

Motorn går runt på starten så inte långt från Start.

Fuelab regulator tillsammans med Soppatrycksgivare kopplat till boxen.
Även en vakumstation till allt som nu ska kopplas dit.

Image

Att göra lista:

Beställa kortare pinnbult till grenrör alt. korta alla 24 med 10mm.
Montera grenrör, turbo, dp, tryckrör
Koppla BredbandsLambda
Koppla in elfläkt
Olja till och från turbo
Slangar till Servon
Dra rör från WG till avgas
Tanka
Mappa

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 04 Jul 2013, 20:17
by TreLingon
Ser skit fint ut :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 05 Jul 2013, 05:15
by Fredro
TreLingon wrote:Ser skit fint ut :)
Tack! Det är riktigt skönt när man får på locken på härvorna. Genast ser allt så mycket trevligare ut!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 25 Jul 2013, 17:09
by JonasH88
Hur går det här då?!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 25 Jul 2013, 17:50
by Fredro
Avgashus, grenrör och DP är hämtat från coating (rallymusstaaa/mattsvart)
Tryckrör och kompressorhus är pulverlackat även det matt/satin-svart
nya pinnbultar till grenröret beställt från M-bilar (S54 hade M7*30mm)
väntar på pinnbultarna och har fått ledigt av tanten som jobbar hela helgen, så siktar på en låååång garagehelg.

saknas fortfarande olja till och från turbo.
servoslangar
samt att bb-lambdan ska kopplas in.
lite vacuumslangar


får ta att återkoppla efter helgen... det börjar rycka i gasfoten... :twisted:

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 26 Jul 2013, 09:11
by blidd
Jävlar va fin bil! :D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 26 Jul 2013, 16:19
by Fredro
blidd wrote:Jävlar va fin bil! :D
Tackar!

Nu bär det av mot Eskilstuna för att först kika på lite olagligt på gatan och sen en lång meckkväll...

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 05 Aug 2013, 18:03
by Fredro
Image
Innan montage

Image
Allt hämtat från pulverlack och coating

Image
Bonjegrenrör

Image
Hatar dessa men nu är det ordentligt gjort!

Image
Grenrör på plats

Image
Image
Avgashus och DP monterat

Image
Det mesta på plats för inpassning/bygge av oljeretur

Image
Gissa bilen bakom!

Image
Så blev returen

Image
Allt monterat och börjar närma sig.


Även fått låna en multirem av Ivars så jag kan köra utan servopumpen i uppstartsläget så jag får köra nått i år med bilen.
Så bort med kylaren och dit med den remmen.

Image
Nya kylaren från E30 324TD och SPAL-fläkt från PPF

Sen fylldes allt upp och laddad som fan inför att börja snurra runt maskin.

Men se på fan! Vattenpumpen har torkat ihop. Bara riva igen och beställa ny!
Image

Idag kom den nya så garaget imorgon och ta med dator och strobba tändning och kolla vevsync, sen är det nära!!! :D


Rätt svar på bilen där uppe:
Image

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 05 Aug 2013, 20:54
by Sarja88
fan va fint det blir :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 05 Aug 2013, 21:17
by Bonje
Det blev riktigt bra med svart coating och pulverlack. Cleant! :)

PS. Du glömde väl inte att borra ur tryck och temp uttagen på grenröret? DS. :?

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 06 Aug 2013, 00:26
by Palesjo
Ser väldigt lovande ut! Kul att bilen ser ut som om den precis har rullat av banden i Tyskland! Riktigt kul och detta ska följas!

Btw, bor du också här i Eskilstuna eller är det Västerås du bor i? :)

Mvh
Tobias

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 06 Aug 2013, 05:12
by Fredro
Bonje wrote:Det blev riktigt bra med svart coating och pulverlack. Cleant! :)

PS. Du glömde väl inte att borra ur tryck och temp uttagen på grenröret? DS. :?

Haha dom där givaruttagen parade sig med mina knogar och tjocka korvfingrar :evil: :P

Emil tyckte inte vi skulle köra med dessa så jag får ta det om/när det rivs.

Det är tillräckligt hål så man kan koppla på sig och mäta mottryck i vilket fall!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 06 Aug 2013, 05:15
by Fredro
Palesjo wrote:Ser väldigt lovande ut! Kul att bilen ser ut som om den precis har rullat av banden i Tyskland! Riktigt kul och detta ska följas!

Btw, bor du också här i Eskilstuna eller är det Västerås du bor i? :)

Mvh
Tobias
Tackar!! Det är det som vart tanken hela tiden!
Är från E-tuna från början och har garaget där, men bor i Västerås så det är lite halvdrygt att pendla 4-5 mil till garaget.