Page 5 of 6

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 06 Oct 2013, 22:14
by HellMek
sk8koffe wrote:
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:Låter förövrigt klokt med m42 bygge. Har själv bestämt mig för samma. Ska slänga i nya lager, packningar, arp bultar och m50b25 kolvar och stakar (eftersom du tipsa mig om det). Vet dock inte var jag ska köpa det för ppf verkar inte ha det jag söker. Importera från staterna?
Tror bland annat motornord har arp osv.
Knappt lönt med M50-stakar, smidda kostar ju knappt en veckopeng :)
http://www.ebay.com/itm/GSP-4pc-Forged- ... 44&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom skickar inte till Sverige :-(
"Contact seller" står det. Många kan skicka fastän det inte står på sidan. Sen finns det flera som säljer samma eller likvärdiga stakar :)
http://www.ebay.com/itm/GSP-BMW-e30-e36 ... ee&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/sch/6000/i.html?_nk ... ies&_rdc=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 11 Oct 2013, 14:48
by sk8koffe
Vad kör du med för soppa pump?

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 12 Oct 2013, 16:28
by HellMek
sk8koffe wrote:Vad kör du med för soppa pump?
Jag har bara en billig kina-walbro faktiskt.

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 12 Oct 2013, 20:47
by sk8koffe
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:Vad kör du med för soppa pump?
Jag har bara en billig kina-walbro faktiskt.
Nice, men man måste byta? Hur långt tror du originalpumpen orkar?

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 12 Oct 2013, 20:54
by sk8koffe
Du kör m20 svänghjul? Vad behövs för att få det att funka? Måste man svarva något som jag hört man behöver till m50in? Eller den passar rakt på? Sen lilla e30 starten?

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 13 Oct 2013, 12:46
by HellMek
sk8koffe wrote:
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:Vad kör du med för soppa pump?
Jag har bara en billig kina-walbro faktiskt.
Nice, men man måste byta? Hur långt tror du originalpumpen orkar?
Tror en NY originalpump klarar den effekten jag kört mer eller mindre, men min originalpump dog ganska omgående när den fick smaka etanol. Har varit med om det flera gånger innan att gamla pumpar lägger av när man byter från bensin till etanol. Därför rekommenderar jag en ny pump alltid.

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 13 Oct 2013, 12:51
by HellMek
sk8koffe wrote:Du kör m20 svänghjul? Vad behövs för att få det att funka? Måste man svarva något som jag hört man behöver till m50in? Eller den passar rakt på? Sen lilla e30 starten?
Nej jag kör original med Sachs 716 tryckplatta som är bolt on, samt KEP sinterlamell. Körde 500Nm i dynon på det. Sista tiden körde jag en ny originallamell och den höll också, dock lugnat ner vridet sen första dynokörningen.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 43&lang=sv" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 14 Oct 2013, 06:43
by sk8koffe
Det är tur jag har dig till hjälp :D Får forska lite kring m20 svänghjul i m42. Kör hellre med lättare svänghjul :-) Sen var priset lite saftigt på den tryckplattan

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 14 Oct 2013, 14:23
by HellMek
sk8koffe wrote:Det är tur jag har dig till hjälp :D Får forska lite kring m20 svänghjul i m42. Kör hellre med lättare svänghjul :-) Sen var priset lite saftigt på den tryckplattan
På en sugis är det intressantare med lätt svänghjul, för min del så försöker jag hålla mig till så lite speciallösningar som möjligt, är lättare att underhålla i längden. Obs att mitt svänghjul inte är ett dubbelmasse.
Finns det nån billigare tryckplatta som klarar samma moment?

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 14 Oct 2013, 20:05
by sk8koffe
Har inte alla m42 dubbelmasse?

Kör du med m20 svänghjul kan man komma billigare undan. Dock så läste jag att det är ett jävla projekt med m20 svänghjul på m42. Typ distansring från m50, urtrampningslager från någon e28 osv. Så blir original för mig med och även samma tryckplatta. Här är billigt alternativ om man kör m20 hjul

http://shop.dumpkopieraren.se/sv/artiklar/dri ... -618-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 14 Oct 2013, 20:08
by HellMek
sk8koffe wrote:Har inte alla m42 dubbelmasse?
Ska tydligen bara va dubbelmasse på de som har AC. Annars har 318 8v samma svänghjul.

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 15 Oct 2013, 05:52
by Bonje
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:Har inte alla m42 dubbelmasse?
Ska tydligen bara va dubbelmasse på de som har AC. Annars har 318 8v samma svänghjul.
Min 318is -90 hade fabriksmonterad AC men inget dubbelmassesvänghjul när jag tog bort det..

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 15 Oct 2013, 15:49
by HellMek
Bonje wrote:
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:Har inte alla m42 dubbelmasse?
Ska tydligen bara va dubbelmasse på de som har AC. Annars har 318 8v samma svänghjul.
Min 318is -90 hade fabriksmonterad AC men inget dubbelmassesvänghjul när jag tog bort det..
Tror det kan vara så att det med AC bara gäller E36 :)

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 02 Nov 2013, 11:20
by HellMek
Har bestämt att det blir en td05 från mitsu evo med twinscroll samt billiga H-profil i vinter. Mer register, mer respons samt kanske 50hk till kan man ju hoppas :)

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 05 Nov 2013, 10:47
by johankihl
HellMek wrote:Har bestämt att det blir en td05 från mitsu evo med twinscroll samt billiga H-profil i vinter. Mer register, mer respons samt kanske 50hk till kan man ju hoppas :)
Jag har en td05 från en evo 9 liggande. Den behöver en lagersats annars helt ok skulle jag tro. Om du är sugen kostar den 1000:-

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 05 Nov 2013, 15:30
by HellMek
johankihl wrote:
HellMek wrote:Har bestämt att det blir en td05 från mitsu evo med twinscroll samt billiga H-profil i vinter. Mer register, mer respons samt kanske 50hk till kan man ju hoppas :)
Jag har en td05 från en evo 9 liggande. Den behöver en lagersats annars helt ok skulle jag tro. Om du är sugen kostar den 1000:-
Har redan fixat, men tack ändå :)

Re: HellMek´s 318is (327hk)

Posted: 16 Dec 2013, 13:55
by HellMek
Nu har det pga slumpen blivit dags att gå vidare! Ramlade över en Mitsubishi Galant Dynamic-4 i gott skick för 1500 spänn! Killen som sålde hade inte nån koll alls, han visste nog inte ens att den var 4wd och hade den trevliga 4G63-motorn.

BMW´n ska bara sättas ihop till nåt körbart och säljas nu, alternativt mottages bud på hela bilarna eller delar. Tänker dock inte skänka bort det som är värt nåt.