Page 5 of 7

Posted: 26 Jul 2007, 19:56
by Phobban
Nisse japp. köpte en av ppf. den ligger på posten, hann inte hämta den idag.

Tackar bjorasen :)

Posted: 01 Aug 2007, 17:12
by Phobban
Igår rev jag ner oljereturen för att byta packning, men kom på att jag inte hade någon slang.

Fixade även bromsarna permanent, wastegate utblås, avgassystemet helsvetsat och dumpfläns på tryckröret. Wastegaten monterades också. Servoslangar och burk sattes dit och även lite vattenslangar. Försöker få så mkt som möjligt klart under insuget innan det ska på.

Så här ska en wastegate-retur se ut. Den ska inte dras tillbaka i avgassystemet :)
Image

Dumpfläns svetsad på tryckröret.
Image

Greddyn ska klara trycket
Image

Nu börjar det bli färdigt under insuget. Slangar kors och tvärs. Nytt fäste för oljestickan har gjorts också.
Image

Och slutligen. Bromsarna monterade med belägg och slangar inkopplade. Hoppas dom fungerar nu också.
Image

Posted: 17 Aug 2007, 14:18
by robber
Hurru du din sömntuta! Vakna och kirra ihop bilfan nu!

Posted: 05 Sep 2007, 20:48
by Phobban
Har inte orkat meka på länge nu. Men snart byter jag garage till ett som ligger 1km hemifrån istället för 4,5mil. Då kanske man orkar sig dit på veckodagar också.

Idag beställde jag KW Variant 2 Coilovers från Tyskland också. Ska bli intressant och se om dom håller måttet.
Image
Det är alltså inte coilover bak, men justerbar höjd och hårdhet. Bilden tagen från annan bilmodell, men det är variant 2 hur som.

Någon som har främre topplagringar över? Ställbara eller vanliga till 92-> ?

Letar också efter billiga 18" om någon har. Behöver en 328/M3 låda och kardan också. Behöver man byta medbringaren på diffen när man köra 328 kardan? Har inte riktigt satt mig in i ämnet.

Edit: Kom på att jag köpt en stoooor Griffin-kylare också. Hoppas den får plats utan allt för mycket kapning!
Någon som har skön elfläkt till salu? Hehe.

Posted: 05 Sep 2007, 21:16
by T39m
Tjena Peter!
kul och se att det kommer börja röra på sig igen :)
Jag har för mig att jag har orginal topplagringar över om det kan vara intressant, hoppas du blir nöjd med KWv2. ser ut som jag kommer åka på samma längre fram

/ Mvh Jimmy

Posted: 05 Sep 2007, 21:20
by AndreasT
phobie wrote:Behöver en 328/M3 låda och kardan också. Behöver man byta medbringaren på diffen när man köra 328 kardan? Har inte riktigt satt mig in i ämnet.


ZF låda - 328 kardan - 325diff passar direkt med varandra

Posted: 08 Sep 2007, 23:34
by Phobban
Jimmy jag får se. Kanske blir millways toplagringar både fram och bak. Men osäker på om plånboken gillar det just nu.

Perfekt Andreas. Då är det bara att köpa nu då.

Fick över bilen till nya garaget idag. Bultade upp avgassystemet och tryckrören också. Ingen idé att köra med tryckröret från turbon, det går alldels för lågt. Ca 5cm frigång från marken. Så bilen kommer köras till fräsarn, så får han göra sina underverk med Tigen och göra nya i alu.

Image
Sköööönt att ha den på hjulen igen.

Posted: 21 Sep 2007, 20:20
by moonzhine
detta är ett riktigt intressant projekt tycker ja :D
har de blive nå mer gjort på sista tiden eller..?

Posted: 22 Sep 2007, 10:34
by Phobban
Enda jag har gjort är monterat stötdämparna. Blev lite ballare stuk på den.

Har köpt en cross, så nu går tiden till det istället.

Blir till 99% säkerhet ingen körning i år. Och det är jag nöjd med :)

Posted: 22 Sep 2007, 14:06
by moonzhine
okej..jo de går ju i perioder mek humöret :) men de vore väl skönt med en uppstart så du vet att allt funkar och ev en bromsning :D :D

Posted: 28 Oct 2007, 19:04
by Phobban
Inte hänt så mycket mer än att jag köpt ett Autronic SM4 av ppf. Känns som det är bättre att köra ett stabilt sprut som klarar det mesta och har garantier och service.



Image

Tanken är att koppla in det så fort som möjligt. Får se om meksuget är på min sida. hehe.

Posted: 03 Dec 2007, 19:54
by Moker
PhobiE , länge sen man hörde av dig :wink: hur gåre?

Posted: 24 Feb 2008, 17:43
by Phobban
Har haft lite annat för mig hela vintern. Men nu när våren närmar sig så har jag ökat takten.

Kört ner bilen till farsans verkstad och ska påbörja slutjobbet.

Tryckröret från turbon blev skit, så det ska byggas om. Kommer (om allt lirar) att ligga över framvagnsbalken.
Har vridit på turbon 180grader nu.
Image
Förhoppningsvis blir det inte för varmt om jag har några värmeplåter och eventuellt lite avgasbandage eller liknande på tryckröret. Det här är enda lösningen om bilen ska vara så låg som jag vill.

Sen så har kylaren hamnat på plats med hjälp av Fräsarn bakom Tig-svetsen.
Image

Så har jag skaffat nya fälgar också. Fick bli dessa då dom var förbannat billiga. Köpte dom av en kompis.
Image

Förhoppningsvis ska jag lyckas vara i verkstan hela veckan som kommer. Kanske tom. kan ta ledigt nån dag för extra mektid :)

Posted: 24 Feb 2008, 18:50
by moonzhine
Kul att du kommit igång igen..
ser mkt clean och fin ut denna bil..

Posted: 24 Feb 2008, 21:50
by Nisse Järnet
Skynda skynda! Vill se denna på vägarna i sommar :)

Posted: 25 Feb 2008, 13:08
by ippe
ni har ju förfan sommar redan! Ska bli roligt och se hur detta slutar

Posted: 25 Feb 2008, 15:19
by Nisse Järnet
ippe wrote:ni har ju förfan sommar redan! Ska bli roligt och se hur detta slutar
9,2 plusgrader och klarblå himmel just nu i norra Sthlm :lol: