Page 5 of 22
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 28 Nov 2012, 19:50
by Casy
Jao kanske de, men kanske e lite väl mörka för min smak
Är det nån som har koll på om en S50B30 kommer bli för tungt för denna typ av kaross? Jag har sett att flertalet 02or kör runt med S14B23.. men viktskillnaden mellan dessa 2 motorer är ca 55kg (googlade fram S50 till 185kg och S14 130kg). Det låter ju onekligen jäääkligt mycket, eller?
Projektet om att lacka om bilen börjar iaf närma sig sitt slut. Har tyvärr inte kunnat starta upp maskin än, för tändspolen verkar ha gått sönder. Så jag får nog vänta till nästa år med att provköra som det ser ut. Men är det nån av er som har en fungerande tändspole till en gammal M10-motor så ere bara hojta. Däremot ska det byggas coilovers i vinter, så helt avstannat lär det aldrig bli. Men nu i december ska jag fan i mig ta det lugnt och SLAPPA!
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 28 Nov 2012, 20:00
by jorgen
Viktfördelningen lär inte direkt bli optimal. En 02 väger väl ca 940kg original. Har lite 02 literatur liggandes om det skulle vara intressant
Sv: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 28 Nov 2012, 20:04
by johankihl
Har sett flera 02'or med m20 så det är nog inga problem med s50.
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 28 Nov 2012, 22:54
by Bmw*Alex
m20:n väger mer eller mindre lika mkt som s50 som johankihl skrev
mvh
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 29 Nov 2012, 07:45
by Casy
Fördelen med s14 är att den passar i stort sett rakt av. Nackdelen är effekten men framförallt priset!
S50 är däremot billigare, ca 10 papp billigare, och lättare att få tag på. Och effekten går inte heller klaga på, ett stort plus där! Men skiten är ju stor, och det kommer säkerligen behövas kapas och svetsas för att det ska fungera och passa.
Det är så själva tänket går. Så man har ju lite att fundera på i vinter
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 09 Dec 2012, 17:17
by Casy
Köpte på mig en fränare ratt. Har letat efter en lämplig träratt, men hittade ingen för under 1000-lappen. Så det blev en i läder istället
Tror nog det ska funka med mitt tema. Storleken är 14" ala 35cm
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 10 Dec 2012, 08:45
by Micke
Enl ETK så väger en S50 ca 30 kg mer än en M20 (long block)
Varför inte bara turbokonvertera motorn du redan har?
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 10 Dec 2012, 14:25
by Casy
Micke wrote:Enl ETK så väger en S50 ca 30 kg mer än en M20 (long block)
Varför inte bara turbokonvertera motorn du redan har?
Tanken var att köra med sugmotor.. Men sticker priset iväg alldeles åt helvete, så kanske jag turbokonverterar en 2l m10 istället ala 250whp ungefär
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 10 Dec 2012, 14:33
by BmWkrille
Jag tycker en bmw åtta hade varit tokfränt i 02an
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 10 Dec 2012, 19:07
by Casy
Haha, jo tjena
Första skarpa kurvan man tar, och bilen slår en frontflip! Finns det nån dåre som provat? :p
Förresten, vilken storlek på turbo är lämplig på en 4cyl 2L?
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 10 Dec 2012, 22:32
by Fredriksson84
16t alt 19t ?
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 17 Dec 2012, 17:36
by Andy_b
m60 är ju hel alu och inte så mycket tyngre en vad en s50 är
sen är den mycket kortare så den bör inte va så överdrivet framtung
fins minst en i sverige som bygger m60 i 02 i sverige iaf
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 18 Dec 2012, 22:02
by Casy
Jaså, det visste jag inte. Kollade upp vikten lite snabbt, och det verkar som en M60 väger ca 200kg. Ganska skaplig pjäs de
Förövrigt starta jag upp bilen ikväll! Fixade fram en ny tändspole så small den igång på direkten. Som det ser ut ska jag få åka 02a en stund i vinter, för min bruksbil har gått sönder.. Men inte hänga läpp. Köra 02a varje dag måste ju va en dröm
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 22 Dec 2012, 22:27
by Casy
Fick tag i vinterdäck till ganska förmånligt pris. Så nu är man ute på vägarna och finåker
Säger bara.. FAN vad kul det är
Sjukt lätt bil att svänga runt med. Man känner att det inte är nån vikt i dessa bilar. Jag vet inte exakt vad den väger, men det kan inte vara mycket över ton'et.
Har ingen riktig systemkamera att ta bilder med, så det känns lite skamligt. Ska tjata på en polare!
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 22 Dec 2012, 22:39
by jorgen
Har för mej att min förra 02a vägde 940kg enligt intruktionsboken
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 13 Jan 2013, 16:27
by Casy
jorgen wrote:Har för mej att min förra 02a vägde 940kg enligt intruktionsboken
Inte mer? haha ja det var inte mycket!
Annars har det inte hänt mycket. Fick läckage längst ner på kylarn där slangen är påträdd. Men det gick att löda den sprickan. Sen bytte jag alla tänddelar såsom tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor i förebyggande syfte. Har även fixat motor- och kupévärmare nu när det är ner mot -20 igen
Angående bränsleförbrukningen så drar den skapligt över litern
vettefan vad det beror på, eller så är dessa små gamla 1,6L-motorerna så törstiga! Nästa på listan är att koppla in det fjärrstyrda c-låset som jag inte fått tummen ur att fixa än. En polare kom förbi med små gummipluppar som man kan sätta mellan dörr och kaross. Kanske smider ihop det under nästa helg
I övrigt väntar jag på att bli rik så jag kan beställa fälgar och lite annat krimskrams..
Re: BMW 1602 operation stukad - Fälgval??
Posted: 08 Feb 2013, 13:58
by kaxxen
Hur gåre för dej casy? sitter du bara å käkar kebab så de inte blir någe gjort?