E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
Gjort ett litet självtest på toppen och konstaterarläckage i 6:ans avgasport från kylvätske kanalen, trist med en sådan påkostad topp men sopan som portat har orsakat detta.
Ska flytta över z45an nuke vipporna och fjädrar med crmo retainersarna till min hela topp, fast först måste den svetsas och fräsa i raceventilerna. måste "bara" lösa pengar biten
Ska flytta över z45an nuke vipporna och fjädrar med crmo retainersarna till min hela topp, fast först måste den svetsas och fräsa i raceventilerna. måste "bara" lösa pengar biten
E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
Fan vad trist att det strular för dig. Hoppas det går bra med nya toppen.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
Ja just.. Men blir nog jävligt bra när de väl håller tätt hoppas du kommer över lite pengar lite fort då, få tillbaka på skatten kanske..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
funderar på att mäta toppen jag har och är den plan så kastar ja över kamm fjädrar o vippor från andra toppen och bilen kan gå i helgen:-) vänta på att jag ska kunna lägga pengar på en ordning gjord topp kan ta hela sommaren:(
bilen är ju besiktad hela sommar så hellre att den går och man riskerar att skrota en topp då den är osvetsad, annars kanske det inte blir någon åka alls, eller vad tycker ni?
btw trasiga toppen går troligtvis att laga så när pånkan tillåter så kan man fixa den o sedan byta:-)
bilen är ju besiktad hela sommar så hellre att den går och man riskerar att skrota en topp då den är osvetsad, annars kanske det inte blir någon åka alls, eller vad tycker ni?
btw trasiga toppen går troligtvis att laga så när pånkan tillåter så kan man fixa den o sedan byta:-)
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
hur mycket mos pallar en osvetsad topp? men jag tycker nog du ska bygga ihop med dom delar du har.. segt om bilen ska stå still hela sommarn!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
jonas linder bromsa 640whp med osvetsad, ja tror det får bli så:-)
standard topp o mild gatmapp, sen när andra toppen är fixad så blir det bänken.
standard topp o mild gatmapp, sen när andra toppen är fixad så blir det bänken.
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, läckage i cyl
nu är bilen ihop skruvad med standard topp och orginal kamm, limmad orginal packning med arp bultar. starta upp den idag
ska varmköra o byta olja till veckan sen gatmappa till 1bar, det får räcka tills andra toppen kan fixas.
ska varmköra o byta olja till veckan sen gatmappa till 1bar, det får räcka tills andra toppen kan fixas.
Sv: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Kul att det fortfarande finns m20 byggare
Är nyfiken på din blivande respons och effekt. Byggde nämligen själv en nära identisk motor under 2008/2009, men då med en singleport T3 SC6162 ar 0,63 för bästa respons (kör bana) Blev mycket nöjd med resultatet!
Har lätt portad svetsad topp, radiefrästa ventilsäten, standardventiler, ventilfjäderkit steg 2, Z45 kam, hd-vippor, 3tums downpipe och avgassystem med en dämpare på slutet. Fördelare och en Msd 8245 spole, 846cc spridare, 2x Bosch 044 + 4L catchtank. 84,5mm borr, dieselvev, smidda stakar å Cp-kolvar. planat block och 8,5 i komp.
Körde med ett gammalt DTA E48 som tyvärr inte riktigt räcker till för att ha full kontroll på motorn.. (går inte att kalibrera givare, har ingen spänningskompensering, har ingen barometerkompensering osv) Fick i alla fall 541whp och 731wNm vilket kändes bra med fin respons. Turbon börjar hjälpa till vid 2000rpm, och ger fullt ladd mellan 2500-3000rpm. Kanske hade den blivit ännu rappare med kullager.
Nu bygger jag 3,5 tums downpipe och ska montera Vipec V88 + separata VAG spolar + Bosch fina ev14 1000cc spridare. Hoppas man kommer kunna lita på den nu, och även nån hästkraft eller två extra pga den större downpipen och de andra förbättringarna.
3,5" rör har 50% större röryta än 3", så man tycker det borde göra lite nytta
Du får mappa snart så vi får höra resultatet!!
Ang topplockspackningen, så kör jag samma som du, oringad topp, 0,3mm uppstick, inget limm, bara dragit ARP bultarna kall och sen en gång till efter varmkörning. Har funkat för mig utan läckage vad jag vet.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Är nyfiken på din blivande respons och effekt. Byggde nämligen själv en nära identisk motor under 2008/2009, men då med en singleport T3 SC6162 ar 0,63 för bästa respons (kör bana) Blev mycket nöjd med resultatet!
Har lätt portad svetsad topp, radiefrästa ventilsäten, standardventiler, ventilfjäderkit steg 2, Z45 kam, hd-vippor, 3tums downpipe och avgassystem med en dämpare på slutet. Fördelare och en Msd 8245 spole, 846cc spridare, 2x Bosch 044 + 4L catchtank. 84,5mm borr, dieselvev, smidda stakar å Cp-kolvar. planat block och 8,5 i komp.
Körde med ett gammalt DTA E48 som tyvärr inte riktigt räcker till för att ha full kontroll på motorn.. (går inte att kalibrera givare, har ingen spänningskompensering, har ingen barometerkompensering osv) Fick i alla fall 541whp och 731wNm vilket kändes bra med fin respons. Turbon börjar hjälpa till vid 2000rpm, och ger fullt ladd mellan 2500-3000rpm. Kanske hade den blivit ännu rappare med kullager.
Nu bygger jag 3,5 tums downpipe och ska montera Vipec V88 + separata VAG spolar + Bosch fina ev14 1000cc spridare. Hoppas man kommer kunna lita på den nu, och även nån hästkraft eller två extra pga den större downpipen och de andra förbättringarna.
3,5" rör har 50% större röryta än 3", så man tycker det borde göra lite nytta
Du får mappa snart så vi får höra resultatet!!
Ang topplockspackningen, så kör jag samma som du, oringad topp, 0,3mm uppstick, inget limm, bara dragit ARP bultarna kall och sen en gång till efter varmkörning. Har funkat för mig utan läckage vad jag vet.
Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Nu är motorn såld! karossen ligger under "säljes". hann köra 1 helg på gatmapp iaf
Vart plötsligt husägare så bilar får ligga på sidan ett tag nu.
Länk till annons:
viewtopic.php?f=4&t=67402
Vart plötsligt husägare så bilar får ligga på sidan ett tag nu.
Länk till annons:
viewtopic.php?f=4&t=67402
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
här va de snabba ryck , trodde man skulle hinna med en provåkning i sommar iaf
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
ja vart tyvärr så:-( hade vart kul o kört mer och budit på en åktur:-) kommer sakna bilen o motorn, älskar vassa m20is. får du nå snurr på 21an?:-)
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
jo m20 är med tryck är speciellt
den hamnar på blocket nu då ja inte har plats/tid för den tyvär
den hamnar på blocket nu då ja inte har plats/tid för den tyvär
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
ja gött är det:-) aa trist:-( e21 som är så himmla rätt! du trillar väl tillbaka till nån gammal beemer sen:-)
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
ja de blir garanterat nått nytt senare
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
nu är karossen också såld:-)
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Då mannen som ägdr denna bilen är för lat så tänkte jag lägga upp lite bilder på bilen i dagens läge vid intresse!
Re: E30 smidd M20B27/sc6265, startad
Det är samma kaross och motor fast med större spridare och värre soppa system.
502 whp 670 wnm 1,3 bar. - 2013
630 whp 830 wnm 2.0 bar. - 2014
502whp i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=HszYXxy_0O8" onclick="window.open(this.href);return false;
Får se om ägaren vågar komma ut ur garderoben eller inte!