Page 5 of 7
Posted: 16 Mar 2007, 23:56
by Zwofurti
Hmm, jag tror då inte det går utan ventilurtag!
Posted: 17 Mar 2007, 10:03
by BMWkimmpan
Affe här på forumet har själv M52 kolvar i sin E30 325 turbo och säjer att det går.. Visst det kanske inte går men då har man ju ändå kollat..
Posted: 17 Mar 2007, 15:46
by affe
jag körde med m50 vanoskolvar utan att göra ventilurtag. funkade trots att blocket var lite planat. detta med std kam
Posted: 17 Mar 2007, 15:56
by BMWkimmpan
Nu men den nya svetsen och mer tålamod bestämde jag mej för att göra om grenröret helt.
Lättare att få till kollektorn denna gången känns det som..
Turbon hamnar lite högre vilket gör att grenröret blir betydligt mycket enklare att göra..
Posted: 05 Dec 2007, 21:49
by BMWkimmpan
Fått lite gjort som är värt att visa nu efter rostlagning osv. Sen att man har tagit sitt förnuft till fånga och insett att ett bygge ska göras med omsorg är en annan sak
Nu är iaf grenröret ihoppungtat och ser inte så illa ut som det gjorde i början. Det är som sagt den långa och hårda vägen som är den ända rätta.
Posted: 05 Dec 2007, 21:51
by BMWkimmpan
Funderar dock på att göra röret till cylinder sex lite snyggare..
Posted: 05 Dec 2007, 21:59
by BMWkimmpan
Kom just på att jag kan passa på att berätta att jag har köpt ett Megasquirt 1 v3,0 till denna bilen med som jag tänkte använda som sprut och tändning. Har inte det klart för mig om jag ska göra Wastefire eller med orginal fördelare men det lär visa sig
Posted: 05 Dec 2007, 22:10
by BMWkimmpan
Intercoolern är numera efter inlämning rak och den har samtidigt försetts med 2,5" anslutningar. Nytt sedan sist är: Flänsar till grenrör, sprutet, annat spjällhus (2,5") och Dumpventil av okänt slag.
Posted: 17 Dec 2007, 13:24
by BMWkimmpan
Nu är grenröret helt färdigsvetsat och jag lyckades utan att flänsen slog sig det minsta vad jag har märkt än iaf.
Till Sprutet blir det orginalhärvan som blir ombyggd och den är nästan klar att lödas på MS härvan..
Posted: 22 Dec 2007, 22:39
by BMWkimmpan
Påbörjat bygge av avgasrör, gjort undre fästen till kylare/Intercooler.. Fick även hem min nya fläns till grenröret så jag kunde svetsa fast den. Fick hem min lufttempgivare och TPS:en..
Posted: 23 Dec 2007, 15:57
by BMWkimmpan
Posted: 24 Dec 2007, 19:55
by BMWkimmpan
Nu är som till sytes på bilderna tryckrören nästan klara. Uttag för diverse vacumslangar ska svetsas dit och dessutom skall ett rör för anslutningen till dumpventilen svetsas på. Grenröret ska jag ta till jobbet och bärnna upp ett hål för röret till Wastegaten. Det som kvarstår efter det är att göra oljereturen klar och köpa en riktigt slang som skall va till oljetrycket till turbon. Sedan skall spruets kabelhärva lödas på den moddade orginalhärvan. Kommentera gärna..
Mvh
Posted: 24 Dec 2007, 19:57
by BMWkimmpan
En MDS tändspole med inbyggt tändsteg är även beställt från PPF och tändningen kommer att styras med orginal fördelare till en början.
Posted: 28 Dec 2007, 17:56
by BMWkimmpan
Idag har jag brännt upp ett hål för anslutning till wastegaten i grenröret och sedan portat det lite för att få bort dom vassa kanterna i grenrörets inlopp.
Posted: 07 Jan 2008, 01:09
by BMWkimmpan
Idag har kablarna som skall gå till batteriet bak dragits och den kablen som ska gå från batteriet och till startmotorn är klippt i rätt längd. Jordkablen är kortad och försedd med nytt kontaktstycke. Idag har även den nya fina MSD spolen kommit hem. Det som kvarstår att köpa innan uppstart är: Oljeslangar till och från turbon.
Vad som kvarstår att göra är: Svetsa anslutning på tryckrör till dumpventil och lufttemperaturgivare. Fiixa två uttag till vacumslangar till dump och wastegate. Mappa boxen för provstart. Löda m20 orginalhärvan på Megasquirt 3.0 härvan. Svetsa dit röret till Wastegaten på grenröret. Efter detta är det "bara" avgasrörer från downpipen kvar.
Posted: 07 Jan 2008, 01:52
by P.Herrdahl
Filma uppstarten nu då Kim.
Ska bli kul att se.
Lycka till!
Posted: 20 Jan 2008, 15:41
by BMWkimmpan
Ja det ska jag göra. Antar att det blir uppstart ungefär samtidigt som lönen kommer in på kontot. Svar ja. Stunden ska förevigas när den startas.