Page 5 of 9
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 31 May 2011, 20:24
by Bmwandreas
Det blir nog lite lågt det där
Vi byggde röret uppåt på M3 turbon, borde gå fint med det där grenröret?
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 31 May 2011, 23:24
by Davajn
ylindgren wrote:Gromt bygge
Skal du kjøre med org bankesensorer? Da slår de inn med stumme motor/ gir kasse fester.
Hva er den pumpa på gir kassa der ?
Bankesensorer ?
Det är en sugpump för turbon sitter så lågt monterad att man måste suga ut oljereturen.
Ang tryckröret så ser det VÄLDIGT mycket värre ut än vad det är. Dels har jag inte justerat till huset allt som går för jag vet inte riktigt till 100% hur bärarmen ska vara då jag inte fått bussningarna än.
Grenröret bygger ut väldigt mycket. Har mätt att jag har spelrum för ett 2" rör och det är lite för klent. Ska dock prova nu när man svetsat böjen direkt på turbon. Kan hända den slickar motorbalken och på så vis hamna mellan motorbalken och grenröret. Men det är nog mest önsketänkande
Fick lite paket idag så då fick man helt plötsligt mer att göra på arbetslistan
Ett stycke kolfiber csl lucka
Fick trattarna(50-80mm) från PPF idag. Insåg direkt att jag inte hade 50mm runners utan 56. Får bli en tattar lösning iår och köra trattarna invändigt i rören. Sedan tar insuget som det är nu i huven så den måste tiltas ner lite. Skall beställa nya 90 graders böjar och kapa upp så man får kanske 20-30 graders lutning på insuget.
Bra å ha slang!
Nu blir det arbetsvecka så då tar man en pause från bilbyggandet. Återkommer om en vecka
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 01 Jun 2011, 06:33
by moonzhine
Han menar Knacksensorer,har du motor och låda stumt så kommer de ge utslag..
vart köpte du Csl luckan?
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 01 Jun 2011, 11:17
by Davajn
Aha. Nä de är proefi't som sköter hand om knacksensorerna. Sensorerna är dock orginal.
Seibon luckan köpte jag på engelska ebay. Med tanke på priset var det rätt bra kvalité och passform!
Jo fick reda på igår att dom som ska göra avgassystemet inte har backar för att bocka 3.5". Endast 3" och 4". Tror ni 3" blir lite för litet?
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 01 Jun 2011, 13:46
by ippe
Jag hade tänkt bygga 3.5" nu. Rymms det med 4 så kör det annars smider du 3.5" själv. Tigen verkar du ju kunna hantera.
Ring ang träff
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 02 Jun 2011, 00:43
by Davajn
4" känns nästan lite väl stort. Lär väl låta som en traktor
Samt tror jag det kan bli tight på vissa ställen att klämma in 4"
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 08 Jun 2011, 20:18
by Davajn
Blir en spännande vecka det här. Får hem bilstein racedämparna med lite tur på fredag och samuel(millway) skickar nog också iväg fjäderbens lagrerna imorgon också. Så målet är att ha den ståendes på hjulen vid tisdag.
Samt får man besök av lite överladdade bmw's på fredag så man får lite blodad tand!
Var bara en snabbis till garaget idag och då vart detta gjort:
Min hjälpreda Eric
Och en liten bild på mig så det syns att man gör något iaf
Blir tight!
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 14 Jun 2011, 21:45
by Davajn
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 15 Jun 2011, 08:07
by OKANT
Blir ju bara bättre och bättre det här, är riktigt imponerad!
Kan konstatera att suget efter att göra något liknande på min inte blev direkt mindre efter besöket i ditt garage...
Jobba på!
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 06 Jul 2011, 21:37
by Davajn
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 06 Jul 2011, 21:41
by Bmwandreas
Ser bra ut. Mycket el såg jag
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 06 Jul 2011, 21:45
by Davajn
Jo och mer är det. Fick inte rätt kabelhärva egentligen då min skulle haft utgångar/kablar för allting jag beställt men så vart inte fallet. Så jag har fått kopplat in allting själv...
Passformen på Nuke fuelrailen är ju bättre än OEM, det är lite roligt
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 10 Jul 2011, 18:08
by Davajn
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 22 Jul 2011, 07:02
by Davajn
Efter många om och men samt en underbar flickvän som haft lite överseende på sistone så har bilen börjat röra på sig!
Och vad kan man säga om registret.... BÄTTRE än med kompressorn jag hade tidigare!!!!! Fy faaaaaaaaan vad perfekt val av turbo man gjort när det kommer till respons vs effektkurva.
Är ändå kvar lite problem som typ att den går in i felsäkert läge och det är org sprutet som stänger spjällen. Ska in på Bmw idag och läsa av felkoder och se vad tusan det är som gör det.
Samt är det lite fortsatt mappning kvar för att få till accel enrichment å lite sånna saker.
Men bilen rör iaf på sig och riktigt jävla bra med tanke på att det är 0.6bar ladd!
Video: Ses bäst i 720p då den är filmad från en HTC
http://www.garaget.org/video/107624
Attackstance 2011
Re: Ökänd - Bmw M3 E46 Turbo
Posted: 19 Mar 2012, 17:20
by Davajn
Update 2012
Har arbetat lite på sistone men inte gjort någon uppdatering. Men nu känner jag att det är "dags" för en bump.
Det blir nämligen en ändring av projektet och jag skall bygga en kompromisslös timeattack bil.
Och det kommer innebära att det blir väldigt HÅRD fokus på
lättning,
aerodynamik och
väghållning.
Steg är ett lätta bilen. Och en(flera) bilder säger mer än tusen ord så här kommer det lite bilder:
Dags att bita i!
Motor och växellåda fattas?
Potentiell breddning av framskärmarna + valsning.
Dörrarna väger BLY. Här kommer det kapas kilon med CF dörrar och plastrutor
Hur tar man ur denna då..? *HMM*
Så var det visst!
Inte lätt nog
Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen!
Nu börjar det likna något.
Det skall också bli mer effekt. Dock blir det inget ProEFI utan det lutar åt Vipec. Samt blir det en mindre turbo, kanske en PTE 6466 lr 6766.
Men det här är en början iaf!
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Posted: 19 Mar 2012, 19:59
by HenrikF
va i helvete.
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Posted: 19 Mar 2012, 22:42
by M-techer
Det här blir nog jävligt fint