E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
lika imponerad var gång synd man inte har kunskapen och maskinerna man hadde ju vatt kung kämpa på
320 2,5 24v Kic-88
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
325 turbo -89 (såld)12,53@402
325-88 m-tech II
320is-89
318-99
540T-99
M535-86
520-00
525 turbo m20 12,32 @402 192km/h(såld)
525 turbo m50 438hk 520nm 24500 mil oöppnad
http://www.fartverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dgyldmark wrote:Det här blir lysande mange. Du har rätt nivå på byggandet. Jäkligt schysst med bilder hur allt gått tillväga för de som inte har den tillgången.
Tackar =] Bilder är guld om man tänkt bygga nått liknande.
Har jag haft stor hjälp med på detta forumet så varför bryta en fin tradition =]
jimm_y wrote:lika imponerad var gång synd man inte har kunskapen och maskinerna man hadde ju vatt kung kämpa på
Kung vet jag inte, men man kan ju tillverka jävligt mycket =D
Blev några timmar till i garaget igår. Fortsätter med blocket och rengöra det ordentligt och få väck all gammal färg. Nu ska baljan få visa vad den går för!
Har kletat in hela blocket i bromsvätska för att få det att äta upp färgen.
Mycket hade det ätit sig igenom men inte allt.
Fram med diverse rengöringsmedel och bara att dränka hela blocket.
Sen fick diskborsten jobba och en gammal stålborste.
En polare fixade en pump som var dränkbar och med ställbart tryck så
jag moddade dit en gammal duschslang och ställde den i en hink.
Sen är det bara att dra igång strömmen och vips så har man en kalasbra motortvätt/växellådstvätt eller vad man nu vill tvätta.
Baljan tar upp det mesta av vattnet. Visst lite stänker det ju alltid, men 99% hamnar i baljan och stannar kvar!
Så här blev det efter några ggr så det är bara att fortsätta med lite andra verktyg och skrapa på.
Har kletat in hela blocket i bromsvätska för att få det att äta upp färgen.
Mycket hade det ätit sig igenom men inte allt.
Fram med diverse rengöringsmedel och bara att dränka hela blocket.
Sen fick diskborsten jobba och en gammal stålborste.
En polare fixade en pump som var dränkbar och med ställbart tryck så
jag moddade dit en gammal duschslang och ställde den i en hink.
Sen är det bara att dra igång strömmen och vips så har man en kalasbra motortvätt/växellådstvätt eller vad man nu vill tvätta.
Baljan tar upp det mesta av vattnet. Visst lite stänker det ju alltid, men 99% hamnar i baljan och stannar kvar!
Så här blev det efter några ggr så det är bara att fortsätta med lite andra verktyg och skrapa på.
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Grooverhound wrote:ett tips är nått borttagningsmedel från biltema.funkar riktigt bra faktist.gå gärna in på hemsidan å kika lite så hittar du de.
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/St ... ingsmedel/ ?
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
ZAK wrote:Grooverhound wrote:ett tips är nått borttagningsmedel från biltema.funkar riktigt bra faktist.gå gärna in på hemsidan å kika lite så hittar du de.
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/St ... ingsmedel/ ?
precis ta på den å väntar en stund så e de typ bara skölja bort sen
Rasmus Olofsson||
Igår fortsatte jag med blocket.
Fick tag i en tryckluftsdriven slagghacka så gick bra mycket lättare att rengöra blocket.
Mycket skit satt det på den sidan!
Fortsatte även att kapa lite till insuget.
Idag då så höll allt på att gå åt helvete.
Först gick det bra som vanligt och fick till allt som jag ville ha det.. nästan..
La till 5 graders vinkel i inloppet och putsade till kanten så den blev rund och slät..
Så här ser den ut nu på baksidan..
Dags att köra ner baksidan till rätt mått..
Då kör vi!..
So far so good som dom säger på andra sidan pölen
Konan och inloppet igen..
Det var här det gick åt helvete =/ Skulle lägga spåret till o-ringen. Ett 3.5mm brett och 2mm djupt. Kom till 1.90 och så skulle jag bara göra det sista touchen.. Då släppte bitfan och allt for loss. Lyckades stanna maskinen, men det hade blivit skador på baksidan och utsidan på inloppet. Så jävla typiskt!! När jag hade lyckats lugna ner mig och räknat till 1000 så kollade jag mer noggrant. Det gick att rädda och lagrena som ska hålla spjällaxeln hade gott mått så kunde svarva ner baksidan 2mm utan att det skulle påverka. Likaså inloppet. Det kunde jag ta ner 1mm. Men idag har jag nog svurit alla fula ord jag kan.
Testade mot spjället och det passar kalas! Skönt det iaf.
Fick tag i en tryckluftsdriven slagghacka så gick bra mycket lättare att rengöra blocket.
Mycket skit satt det på den sidan!
Fortsatte även att kapa lite till insuget.
Idag då så höll allt på att gå åt helvete.
Först gick det bra som vanligt och fick till allt som jag ville ha det.. nästan..
La till 5 graders vinkel i inloppet och putsade till kanten så den blev rund och slät..
Så här ser den ut nu på baksidan..
Dags att köra ner baksidan till rätt mått..
Då kör vi!..
So far so good som dom säger på andra sidan pölen
Konan och inloppet igen..
Det var här det gick åt helvete =/ Skulle lägga spåret till o-ringen. Ett 3.5mm brett och 2mm djupt. Kom till 1.90 och så skulle jag bara göra det sista touchen.. Då släppte bitfan och allt for loss. Lyckades stanna maskinen, men det hade blivit skador på baksidan och utsidan på inloppet. Så jävla typiskt!! När jag hade lyckats lugna ner mig och räknat till 1000 så kollade jag mer noggrant. Det gick att rädda och lagrena som ska hålla spjällaxeln hade gott mått så kunde svarva ner baksidan 2mm utan att det skulle påverka. Likaså inloppet. Det kunde jag ta ner 1mm. Men idag har jag nog svurit alla fula ord jag kan.
Testade mot spjället och det passar kalas! Skönt det iaf.
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Vilka graymma grejjer du svarvar och bygger, ser bra ut!
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag gick det bättre i verkstaden.
Är i stort sett färdig med spjället.
Är bara lite smågrejer kvar som att göra någon gänga och nått fäste till gasvajern.
Nu ska vi göra hålen till lagrena som ska hålla spjällaxeln och vi börjar med att markera upp centrum där lagret ska vara.
Då borrar jag ett lagom stort hål.
Sen tar jag en pinnfräs och fräser ner en bit.
Iom att lagret är 24mm så vill jag ha så att lagret går ner, men ändå att man får pressa ner det. Så svarvar upp hålet.
Jag kontrollmäter med invändig mikrometer noggrant..
..och stannar på 23.985.
Det går ner! Wooho!
Sen vänder på på spjällhuset och gör samma procedur igen..
Här var det färdigt och 2 kapslade lager som ska ner i varsitt hål för att provkollas.
Ja det ser ut till att funka..
En annan vinkel och axeln snurrar fint.
Kollar med spjället i med..
..å det öppnar utan problemas! Då vart man nöjd!
Sen la jag till lite former på spjället så som jag tycker att det ska se ut.
Passade även på att göra hål och försänka dom så att 4 stycken M8 passar.
Spjällhus med gasrulle
Bakifrån! Till höger kommer TPS'en sitta sen.
Liknar nästan gapet på en styck gädda om man har lite fantasi =D
Är i stort sett färdig med spjället.
Är bara lite smågrejer kvar som att göra någon gänga och nått fäste till gasvajern.
Nu ska vi göra hålen till lagrena som ska hålla spjällaxeln och vi börjar med att markera upp centrum där lagret ska vara.
Då borrar jag ett lagom stort hål.
Sen tar jag en pinnfräs och fräser ner en bit.
Iom att lagret är 24mm så vill jag ha så att lagret går ner, men ändå att man får pressa ner det. Så svarvar upp hålet.
Jag kontrollmäter med invändig mikrometer noggrant..
..och stannar på 23.985.
Det går ner! Wooho!
Sen vänder på på spjällhuset och gör samma procedur igen..
Här var det färdigt och 2 kapslade lager som ska ner i varsitt hål för att provkollas.
Ja det ser ut till att funka..
En annan vinkel och axeln snurrar fint.
Kollar med spjället i med..
..å det öppnar utan problemas! Då vart man nöjd!
Sen la jag till lite former på spjället så som jag tycker att det ska se ut.
Passade även på att göra hål och försänka dom så att 4 stycken M8 passar.
Spjällhus med gasrulle
Bakifrån! Till höger kommer TPS'en sitta sen.
Liknar nästan gapet på en styck gädda om man har lite fantasi =D
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Ser riktigt bra ut! Du ska ha creds för jobbet du lägger ner! Blir säkert riktigt bra det där!
Spjället ser ju ut som "pingu" på sista bilden
Spjället ser ju ut som "pingu" på sista bilden
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
riktigt kanon jobb du lakt ner
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;