Crossfrågor

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Oscarr wrote:Min första hoj var en trimmad 125cc kx. Jävlar vad det gick tyckte man när man var 16 och precis lämnat moppe stadiet 8).

Skulle jag köpa en ny cross idag hade det blivit en 250 2t runt 06-07.
Är lite för rädd för de dyra rasen på en 4t, men är man noga och utför service som man ska så _bör_ en 4t hålla.

Dock är en 450 jävligt mysig med allt vrid som erbjuds!
Hur många 4t vet du som rasat? Orsak till rasen isf?

Enligt vissa låter det som att det kommer rasa, mer en fråga om NÄR än OM. Är det så? :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

piddan wrote:
pelko wrote:En prisvärd hoj enligt mig. Vad säger ni?

http://www.blocket.se/kristianstad/Hond ... ?ca=15&w=3
Han bor ett par km från mitt så kan åka o titta på den på söndag, filma o fota åt dig! Tror du kan få ner han ännu mer i pris oxå! Hör av dig på pm om du vill ha mer info om den!
Grymt! Du har PM.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
piddan
Posts: 754
Joined: 26 Jul 2008, 20:07
Location: bridgemill

Post by piddan »

pelko wrote:
Oscarr wrote:Min första hoj var en trimmad 125cc kx. Jävlar vad det gick tyckte man när man var 16 och precis lämnat moppe stadiet 8).

Skulle jag köpa en ny cross idag hade det blivit en 250 2t runt 06-07.
Är lite för rädd för de dyra rasen på en 4t, men är man noga och utför service som man ska så _bör_ en 4t hålla.

Dock är en 450 jävligt mysig med allt vrid som erbjuds!
Hur många 4t vet du som rasat? Orsak till rasen isf?

Enligt vissa låter det som att det kommer rasa, mer en fråga om NÄR än OM. Är det så? :)


En crossmotor är jävligt känslig på många sätt.. Krav på täta oljebyten, Alltid rengjort filter, inte övervarva, och inte ligga på jämn fart mer än jätte korta sträckor.. Dvs , dra fullgas på grusvägar o ligga o tävla mot polarens maskin o se vilken som e snabbast är till o skippa. Har haft en handfull 4taktare och dem är inte lika smidiga o skruva på som en 2.takt helt klart. Och det är mer som kan rasa då de finns ventiler osv på 4takt. Senast för 2 mån sen rasade jag min 250 4 takt. Som enligt tidigare ägare var hel renoverad. Men det var den inte..den hade gått 17 tim efter den renoveringen oavsett om den var hel eller halv renoverad .. Ett bronslager mellan vevstaken och veven gav upp ( sånt kan hända hur bra man än sköter grejorna) och det nöp o ja stog där som ett fån me rasad motor...Detta äckliga lager orsakade en massa små små flisor som tuggat runt o motorn en tid innan raset och pga dem fick jag renovera ALLT i motorn. bytt rubbet för att inte behöva va orolig om det finns flisor kvar i nått lager eller så. och nu står jag där o har lagt en jävla massa pengar som man aldrig får tillbaka igen. De är surt ;) men grattis till han som köper maskinen av mig och får en "ny" hoj. Alla kan ha otur och alla kan ha tur. Sköter man en 4takt så håller den säkert minst lika bra som en 2takt men NÄR det rasar blir det inte bara dubbelt så dyrt utan ofta 5-6-7ggr så dyrt då det inte bara är en kolv som går utan o dra med sig mer i spelet...Lycka till i valet och köpet av en fin maskin iaf...



Långt inlägg men matnyttigt.
// P
Projekt: E46 m3 s65
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Låter ju som ett lotteri. För sekunden lutar det åt 2t men finns det inget större än 250cc och hyffsat nytt?

Det vissa skriver om 250 får ju en att köpa moppe ist :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

pelko wrote:Låter ju som ett lotteri. För sekunden lutar det åt 2t men finns det inget större än 250cc och hyffsat nytt?

Det vissa skriver om 250 får ju en att köpa moppe ist :)
KTM 380

Image


Dock finns dom väl bara upp till 03-04? Kanske svårt att hitta en fräsching.
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

Tycker diskussionen om en 250 2t räcker till är löjlig.

Om du är ny och grön på crossbanan så är hojens effekt det minsta
du kommer oroa dig för.

Om jag vore dig skulle jag köpa en bra frisk 250 2takt o köra 1-2år
på o sen köpa en så ny som möjligt 450.

Det är en mkt bra start! Många som tycker det är tufft o ballt med 450
osv. En 250 2takt ligger inte så många hk efter en 450 och det kommer
garanterat räcka.

Orkar inte sitta o rabbla alla ras jag och mina polare haft på 4t både nya
och gamla. Men jag skulle aldrig köpa en "gammal" 4T.

Så nytt som möjligt me 4t. Antalet rörliga delar i en 2T som pajar vid ev ras kan man räkna på en hand.

Mvh Pierre
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
piddan
Posts: 754
Joined: 26 Jul 2008, 20:07
Location: bridgemill

Post by piddan »

pelko wrote:Låter ju som ett lotteri. För sekunden lutar det åt 2t men finns det inget större än 250cc och hyffsat nytt?

Det vissa skriver om 250 får ju en att köpa moppe ist :)


De låter som om du nu söker en Maico 700cc 2takt? ;) Riktigt manliga maskiner. Men vem faaan vill köra runt på en sån på banan? nästan 100hk har ja för mig den ska ge ifrån sig me..

http://www.mxreview.se/maico-700cc/
// P
Projekt: E46 m3 s65
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tänker på saker som "slira sönder kopplingen för att komma igång" och "gångfart i sand" osv :)

Men som du säger, jag får nog en skev bild av allt här bakom skärmen.

Tycker det är tråkigt att det typ är samma pengar för en "nyare" 2t som 4t.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

piddan wrote:
pelko wrote:Låter ju som ett lotteri. För sekunden lutar det åt 2t men finns det inget större än 250cc och hyffsat nytt?

Det vissa skriver om 250 får ju en att köpa moppe ist :)


De låter som om du nu söker en Maico 700cc 2takt? ;) Riktigt manliga maskiner. Men vem faaan vill köra runt på en sån på banan? nästan 100hk har ja för mig den ska ge ifrån sig me..

http://www.mxreview.se/maico-700cc/
Nu börjar det här bara bli löjligt.

En 250 2takt har över 50hk på 100kg. Blir ganska bra vikt effekt förhållande.

Dom flesta förare och banor i sverige klarar inte av en större maskin än
250/450.

Titta på nåt annat eller större än det när man är grön är bara störtlöjligt.

Som o köra formel 1 på gocart bana..

Åk o provkör. Ge dig ut till en bana o titta. Ta me dig en polare och provkör hans eller fråga nån på banan om det är ok att testa en snabbis.

Folk e vettiga i den här sporten.
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

pelko wrote:Tänker på saker som "slira sönder kopplingen för att komma igång" och "gångfart i sand" osv :)

Men som du säger, jag får nog en skev bild av allt här bakom skärmen.

Tycker det är tråkigt att det typ är samma pengar för en "nyare" 2t som 4t.
2taktarna har sett likadana ut sen 2005. Vissa ännu äldre.

4taktarnas utveckling går framåt hela tiden. Gamla 4t utan timräknare eller servicehistorik är som att köpa en skruvad M3 utan servicebok.
Bra välbyggda grejer. Men rasar det är det bara ringa banken.

Åk o kolla på några olika kubiker. Se till skicket i första hand.

Ta med nån som kan grejerna. Det springer iväg fort i kostnad om alla lager, länkage, sving, styrlager, drivpaket är slut.

Så här gamla grejer är det bara skicket som styr.
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_c ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Kawa ... ?ca=15&w=3

Finns ju inte lika stort utbud tycker jag och priserna är de samma för en nyare än -03.

Hur stor är skillnaden på en -00 och en -05?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Han jag ska börja köra med är duktig på 2t men har aldrig skruvat 4t, vi åker tillsammans när det blir köp. Är mek själv så ögon för fel borde jag ha även för hojar.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

pelko wrote:http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_c ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Kawa ... ?ca=15&w=3

Finns ju inte lika stort utbud tycker jag och priserna är de samma för en nyare än -03.

Hur stor är skillnaden på en -00 och en -05?

Hojmässigt skiljer det väldigt lite.

Kawa kom med nytt chassi -01 på sina 2t. Det chassit gick till 2007 när dom tog bort 2t ur sortiment.

Honda kom med nytt chassi -01 och en lite uppdatering 03. Rullade till 2007 när 2t togs ur sortiment.

Yamaha. Nytt chassi med aluram 2005 som rullar fortfarande.

Suzuki kom med nytt 2003 som är i princip samma till idag.

Mitt tips är Honda eller Yamaha. Honda 2001 är en grym favorit.Den bästa 250 2t honda gjort just 2001. Men alla till 2007 är mkt bra.

Yamaha 2005- framåt är mkt bra.

Sukka är grymt lättkörd och lättsvängd hoj. Inte roligaste karaktär på motor men absolut en bra hoj.

Pierre
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

http://www.blocket.se/jamtland/Suzuki_R ... ?ca=15&w=3

Där är en som kunde suttit fint. När man snackar modellnamn, är det Z'at i RMZ som säger om det är en 4t eller inte?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

pelko wrote:http://www.blocket.se/jamtland/Suzuki_RM_250_31219335.htm?ca=15&w=3

Där är en som kunde suttit fint. När man snackar modellnamn, är det Z'at i RMZ som säger om det är en 4t eller inte?
Den där ser ut som ett bra köp. Att man får en manual med är ett plus. Väldigt få som har kvar.

RMZ är sukkas 4t. Det lämnar lite pengar över till ev. krascher i början och lite småpill och renoveringar.

Pierre
Pierre Gissberg 0709 583 621
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tusen tack för all bra hjälp, guld värd nu innan jag köper.

Slipper lägga upp film på premiären sen, någon har redan kopierat hur det kommer se ut:

http://www.youtube.com/watch?v=_5b4AihUMAo
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PierreG
Posts: 55
Joined: 20 Nov 2005, 16:55
Location: Stockholm

Post by PierreG »

pelko wrote:Han jag ska börja köra med är duktig på 2t men har aldrig skruvat 4t, vi åker tillsammans när det blir köp. Är mek själv så ögon för fel borde jag ha även för hojar.

Det där låter som en kanon lösning. Ta me din polare och gå igenom
hojen. Vore ju inte helt fel o köpa samma märke så kan ni byta delar
emellan varandra.

Va inte rädd för o klämma o känna och lyfta svinge o känna på hjullager osv.

Kolla slitage på fotpinnar och kick. Brukar avslöja mkt om antal timmar.

Pierre
Pierre Gissberg 0709 583 621
Post Reply