Page 5 of 10
Posted: 21 Dec 2010, 15:22
by jorgen
Allt är ju en avvägning men jag tycker det är värt det iaf så jag ska göra det! Tror att nyckeln till att det ska gå så smidigt som möjligt att att köra med så mycket bmw som möjligt. Att det för mej nu blev en mycket mindre turbo än det var tänkt är ju bara positivt:-)
Posted: 21 Dec 2010, 15:57
by Grefven
jorgen wrote:Allt är ju en avvägning men jag tycker det är värt det iaf så jag ska göra det! Tror att nyckeln till att det ska gå så smidigt som möjligt att att köra med så mycket bmw som möjligt. Att det för mej nu blev en mycket mindre turbo än det var tänkt är ju bara positivt:-)
hur ska du gå tillväga då?
Posted: 21 Dec 2010, 16:24
by jorgen
Uppfylla kraven för ombyggt. Fixa intyg på soppaslangar sedan sfro besikta. Om man sedan får anmärkningar så har man ju något att utgå ifrån. Jag ska ju inte ha något effekt monster utan en trevlig bruksbil. Hade e36 touring funnits som m3 3.2 så hade jag haft en sådan i stället
Posted: 21 Dec 2010, 16:48
by Grefven
jorgen wrote:Uppfylla kraven för ombyggt. Fixa intyg på soppaslangar sedan sfro besikta. Om man sedan får anmärkningar så har man ju något att utgå ifrån. Jag ska ju inte ha något effekt monster utan en trevlig bruksbil. Hade e36 touring funnits som m3 3.2 så hade jag haft en sådan i stället
alpina b8 finns ju 24st touring... synd att det inte var lika vanligt förekommande som vanliga m3or. den gröna på rejsa vill ägaren ha 200k för. det svider lite. speciellt om man tänkt att bruksköra den 3k mil om året och samla på sig rost osv under vintern. då skriker ju alla potentiella köpare rakt ut och bilen blir iskall. det är nackdelen med bmw. ägarna/köparna är dumma i huvudet.
jag gjorde förövrigt misstaget att läsa på autopowers forum igår när jag sökte lite info. jag blev så arg att jag fick få och lägga mig. vilka nötter som sitter där och bedömmer och spekulerar i varenda bmw som är på annons. de vill helst att man ska filmat varenda gång man kört med bilen sen ny för att de ska vara nöjda med historiken.
Posted: 21 Dec 2010, 17:02
by Thörn
Bättre köpa någon av dessa lagliga BMW törbo då
från runt 225' med dagens eurokurs
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... =&zipcode=
Posted: 21 Dec 2010, 17:26
by Grefven
Jag kommer aldrig att köpa en nyare 2hjulsdriven turbobil för 250k.
ska jag ha en bil för en kvarting så ska den brukas varje dag och den ska utföra jobbet galant. man hade fastnat direkt med en 135 denna vintern. och t.o.m volvo skitet jag har spinner på 6:an om man ger fullt från 90km/h i detta vädret.
4wd är det som gäller i min bok nästa köp. kommer att sälja av audin så fort jag orkar skruva i alla mätarna i panelen nu efter flockningen. sen blir det en nyare 4wd med pulver som bruksbil. om jag hittar någon kandidat vill säga =)
Posted: 21 Dec 2010, 17:42
by Grefven
jag får iaf tacka för alla svar. speciellt "therealpinto" som tog sig tid att svara utförligt.
eftersom det inte blir lagligt att åka mer effekt än vad man kan köpa en e36 som har det från början så avstår jag iaf. det finns ju 321hk e36 coupe. jag vill ju ha närmare 500hk. och det funkar ju inte bara med en laddtrycksskillnad mot vad jag får köra med för grejor.
jag funderar vidare i min tråd om tänkbara uppdateringar.
Posted: 21 Dec 2010, 18:12
by jorgen
För mej är det att jag kommer mycket billigare undan med att bygga turbo än att satsa på en s50b32+ att det blir en ovanligare bil
Posted: 22 Dec 2010, 10:05
by JMK Racing
En kompis köpte en evo 8 nu o det är en grymt trevlig vinterbil..
1M dröjer nog några år innan den kommer ner i rätt prisklass,men den ser ju trevlig ut..
Om man ska ha en besiknings turbo blir det nog att få den godkänd o byta till större turbo o krana på effekt,men det kommer väl bli som när man körd trimmad moped att polisen provkörde o så fick man plocka av trimmet o visa upp den laglig,om polis misstänker massa hk så kommer dom kanske provköra bilen o ge ombesiktning,?
Posted: 22 Dec 2010, 10:10
by Grefven
jag har iofs aldrig varit med om att en polis tittat på bilen mer än att lysa med ficklampan på däckmönstret när det var mörkt ute en gång. men så har vi bara en polis oxå. ibland kommer det från stan och har någon blåskontroll. men fordonskontroll tror jag bara är en skröna precis som det där med sommarkatter.
Posted: 22 Dec 2010, 13:32
by erikjakan
man kan ju ha en switch med låg och högladd....
Posted: 22 Dec 2010, 13:47
by Grefven
erikjakan wrote:man kan ju ha en switch med låg och högladd....
hela iden med turken är ju att man inte ska behöva stanna utan ha prestanda att lätt kunna åka ostört därifrån.
Posted: 22 Dec 2010, 13:52
by jorgen
Att polisen skulle "prov köra" o utifrån det kräva omreggning är nog inte direkt troligt!
Posted: 22 Dec 2010, 15:28
by nicke.t
ska ju va väldigt kunniga poliser på många bilar för å märka att just en bil har 100-200hk extra om de är en snabb turbo bil. eller?
Posted: 22 Dec 2010, 15:31
by Thörn
nicke.t wrote:ska ju va väldigt kunniga poliser på många bilar för å märka att just en bil har 100-200hk extra om de är en snabb turbo bil. eller?
Eller polis med känslig sjärt
Posted: 22 Dec 2010, 23:09
by Ludde_
Grefven wrote:jag har iofs aldrig varit med om att en polis tittat på bilen mer än att lysa med ficklampan på däckmönstret när det var mörkt ute en gång. men så har vi bara en polis oxå. ibland kommer det från stan och har någon blåskontroll. men fordonskontroll tror jag bara är en skröna precis som det där med sommarkatter.
Vi har en riktigt dryg trafikpolis/besiktningsman i karlskrona.
Drygaste snutjäveln jag varit med om, han pallade upp eporna ute på gatan och räknade motorvarv/bakhjulsvarv för att kunna sätta dit dem för att det sitter fel utväxling i diffen.
Finns även tillfällen då han letat efter saker att sätta dit någon för och inte hittat något. då har han åkt ner på bilprovningen och läst deras regelbok för att sedan kunna leta upp föraren och sätta dit honom för någotnting annat löjligt. För hög vinge, för tight mellan skärmkant och däck, för lite ljusgenomsläpp på tonade rutor m.m.
Posted: 22 Dec 2010, 23:55
by Grefven
Det du beskriver är en helt vanlig idiot. Som olyckligtvis råkar arbeta som polis så man därför inte kan berätta för honom "på skarpen" att han ska sluta upp led sånt trams.
Jag har förövrigt tänkt över detta med reggning lite till och ska leja bort det till streetpower som det ser ut nu. Det är dock 2 kundbilar som ska bli klara före jag ens får visa mig där med turken men som jag tänkt nu så ska det försöka reggas iaf. Det får bli enligt boken isf. Med e85 och nya bränsleledningar osv.
För det e ju inte lönt med en volvo motor om jag ändå inte kan öka effekten sen. Men jag kan ju leva med den effekten jag får ha i bilen om jag reggar med e85 och turbo på m50 maskinen.