Page 5 of 6
Posted: 02 Dec 2010, 18:57
by pelko
Bödvar wrote:Grefven wrote:Är motorras verkligen vanligt?
Varför rasar dom? Utebliven service eller någon annan misskötsel?
Är det de svensksålda som servats enligt serviceplanen som rasar på löpande band eller är det nyimporterade bilen som är "nye särvad kompis"?
Vet inte om man ska säga vanligt, men har iaf lyckats googla fram två killar vars cylinderväggar smält och blivit ett litet hål i. och det var bilar som vara servade ordentligt, enligt dom..
Finns mycket teorier om vad som kan ha hänt, själv har jag svårt att tro att en motor som gått 10.000mil innan utan problem, är servad som den ska, bara rasar.
Visserligen är inte två så många, men det är ju inga små ras, och verkar inte gå att förebygga på något sätt häller?
Skit.
´
Du svarar ju på din egna fråga.
Posted: 02 Dec 2010, 19:57
by Bödvar
pelko wrote:Bödvar wrote:Grefven wrote:Är motorras verkligen vanligt?
Varför rasar dom? Utebliven service eller någon annan misskötsel?
Är det de svensksålda som servats enligt serviceplanen som rasar på löpande band eller är det nyimporterade bilen som är "nye särvad kompis"?
Vet inte om man ska säga vanligt, men har iaf lyckats googla fram två killar vars cylinderväggar smält och blivit ett litet hål i. och det var bilar som vara servade ordentligt, enligt dom..
Finns mycket teorier om vad som kan ha hänt, själv har jag svårt att tro att en motor som gått 10.000mil innan utan problem, är servad som den ska, bara rasar.
Visserligen är inte två så många, men det är ju inga små ras, och verkar inte gå att förebygga på något sätt häller?
Skit.
´
Du svarar ju på din egna fråga.
Men det faktum att motorerna faktiskt rasar kvarstår ju.
Även om det slarvats lite med oljebyten, bilen har gått hårt osv, så ska ju skiten hålla. Det är ju trotsallt en sån bil man inte ska vara rädd för att gasa med, jämfört med en hemmasmidd M20 med liknande effekt..
Om jag har lust, ska jag kunna åka i 250km/h till jobbet varje dag i en månad, utan att vara rädd för ras. Självklart finns ju den risken med alla bilar..
Posted: 02 Dec 2010, 20:11
by pelko
Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
Posted: 02 Dec 2010, 20:17
by Magnaten
pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
antagande eller fakta? kan vara intressant att veta då jag funderade på en sån tidigare
Posted: 02 Dec 2010, 20:24
by pelko
Magnaten wrote:pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
antagande eller fakta? kan vara intressant att veta då jag funderade på en sån tidigare
Vad vill du ha förtydligat?
Posted: 02 Dec 2010, 20:35
by Bödvar
pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
Jovars, kanske inte just en V8, men tro mig, jag vet...
Här har vi en kille vars M5:a rasat, historiken på bilen är väl i det luddigaste laget, men den va nyservad och något Företag hade kollat igenom och godkänt bilen osv, han låg på hög växel i motorvägsfart, Påstår han iaf..
http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 089&sida=2
Nu vet jag ju inte sanningshalten bakom att han körde lugnt och fint när det hände, men men..
Posted: 02 Dec 2010, 20:46
by Magnaten
pelko wrote:Magnaten wrote:pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
antagande eller fakta? kan vara intressant att veta då jag funderade på en sån tidigare
Vad vill du ha förtydligat?
ok den nivån..
jo men det du skriver gäller väl i princip alla motorer.. tänkte på det som nån skrev om att cylinderväggana smältit, jag har aldrig hört att det hänt pga att man slarvar lite med olja eller varvar en kall motor.
låter ju lite som materialfel i fodren tycker jag, därför jag undra om du visste nåt mer än oss andra, typ nåt dokument från BMW sheriffen eller nåt
det var mitt förtydligande... i all välmening
Posted: 02 Dec 2010, 21:01
by pelko
Jag menade inte att vara spydig om du trodde det
Det enda jag syftade på var att man inte, enligt mig, kan säga "bara slarvat lite med oljebytena" då det är en enormt stor anledning till att en motor kan rasa. Exakt som vi både antydde.
Ang smälta cylinderväggar och liknande så har jag aldrig hört det tidigare...
Posted: 02 Dec 2010, 21:16
by Grefven
"bara slarvat lite"
har man inte gjort EXAKT som bruksanvisningen säger så kan man inte skylla på något annat än sig själv. de har ju t.o.m utskrivna rekomendationer i bruksanvisningen vid kallstart om att ha lite gas vid acceleration innan full oljetemp och lampor som ändrar rödmarkeringen osv osv.
om man läst lite materiallära om hur metaller ändrar mått vid olika temperaturer så förstår man att det är bättre att låta allt uppnå arbetstemp innan man börjar utnyttja grejorna. om man inte har läst det så räcker det att lyssna på bmw´s ingenjörer och deras rekomendation som de släpper med vid köpet av bilen.
jag trodde att alla med minsta lilla bilintresse begriper att man inte ska kallrusa en bil. det är ju grundkurs 1a. jag har aldrig gjort det. inte ens med moppen. (hade dock inga tempmätare på den men körde alltid det varmt och fint innan man fläskade på i stöddiga 50km/h =)
Posted: 02 Dec 2010, 21:26
by pelko
Jag bryr mig inte på 90% av mina bilar och det är för att 90% av mina bilar är skitbilar. Gamla volvos spelar ingen roll hur man kör och min nya V70 har garantier till allt
En bil vars halva värde ligger i motorn, tex gamla ///M bilar, så är det idiotiskt att inte tänka på kallstarter. Det är idiotiskt att inte tänka på det i alla bilar egentligen som man bryr sig om.
70% av motorns slitage kommer från kallstarter.
Posted: 02 Dec 2010, 22:02
by Bödvar
Äh, nån gång ska jag ha en M5:a. Om det blir nu i vår, eller nästa har jag inte bestämt, när jag hittar någon efter -01 som tilltalar mig helt enkelt.
Får utöka mitt "Till-oförutsedda-händelser-konto" från 10k till 100k, och hoppas på det bästa
Posted: 02 Dec 2010, 22:21
by Grefven
Bödvar wrote:Får utöka mitt "Till-oförutsedda-händelser-konto" från 10k till 100k, och hoppas på det bästa
Ett motorras minskar inte värdet mer än om man köper en v70 på 5000mil och kör den i 1-1,5 år.
Jag har loosat över 100k på de 2 senaste nya bilarna då jag bytt var 12:e månad. Och nuvarande v70 är snart oxå värd så mycket mindre.
Så om du tänker så då känns ett m5 köp tryggt i jämförelse
sälja en motorrasad v70 i delar attraherar nog inte som att sälja allt gotte som sitter på en m5 e39.
Man får iaf tänka så för då sover man bättre
Posted: 02 Dec 2010, 22:25
by Dawe_A
Att inte köpa en bil för att några har rasat... kan man verkligen tänka så?
Tänk hur många 100.000 som inte rasat, vilken bilmodell som helst idag av årsmodell 02 har nog minst 5 i produktionen helt plötsligt fått motorhaveri..
(Obs jag menar massproducerade bilar, inte ferarri enzos osv)
Fast visst blir man avskräckt och vill gärna ha reda på varför.
Posted: 03 Dec 2010, 00:02
by STRANGLED
Jag kör 500mils intervaller på oljebytet på min m5a med castrol 10w 60 olja, det mår dom fint utav
.
Ang smälta cyllinderväggar så sker det när topppackningen ger med sig på s62 motorn, blir som en svetslåga mellan cyllindrarna som orsakar det.
Posted: 03 Dec 2010, 08:40
by Grefven
STRANGLED wrote:Jag kör 500mils intervaller på oljebytet på min m5a med castrol 10w 60 olja, det mår dom fint utav
.
Ang smälta cyllinderväggar så sker det när topppackningen ger med sig på s62 motorn, blir som en svetslåga mellan cyllindrarna som orsakar det.
Och så kan det bli på vilken motor som hellst när toppackningen går.
Men visst. Ett m5 block e ju dyrare när olyckan är framme.
Posted: 03 Dec 2010, 09:58
by STRANGLED
Och så kan det bli på vilken motor som hellst när toppackningen går.
Men visst. Ett m5 block e ju dyrare när olyckan är framme.[/quote]
Ja precis, ville bara förklara att det inte var mer magiskt än en trasig toppackning som orsakade det hela
Ja inte är dom billiga! Just det där hände en kollega till mig för några år sedan, kollade lite priser på ett nytt block hos bmw och dom låg runt 60 tusen då, och för dom pengarna kan man få en "schysst" bil för . Men som tur var gick det att svetsa blocket, lite honing och toppdeckning så var det bara att gasa igen.
Re: M5 E39 -Hur dyr att äga?
Posted: 11 Apr 2011, 10:41
by Bödvar
Jag är numera M5 E39 ägare, en svensksåld 00:a med 9000mil på mätaren.
Helt jävla underbar bil!
Försäkrad på min far, ikryssat att någon under 25 kommer att köra bilen. 900/månaden helförsäkrad.
Inte ångrat köpet en sekund, går att åka på litern/milen på landsväg i 100km/h om man tycker det är kul, har väl snittat närmare 2 liter/milen senaste dagarna, hängde av en Rs4:a igår