Posted: 14 May 2010, 21:15
Sant santPitbull wrote:Även om Dan vet så kanske de är bytt kam då det är 2st ägare efter Dan.Tjottirotti wrote:Gyldmark lär väl veta? grattis till gott mos
Sant santPitbull wrote:Även om Dan vet så kanske de är bytt kam då det är 2st ägare efter Dan.Tjottirotti wrote:Gyldmark lär väl veta? grattis till gott mos
Helt sant! Grattis Grattis M30 wtf!!jorgen wrote:det är troligvis inte originalkam med de siffrorna med so what, det är leendet som är värt mest så grattis Antar att du inte är så sugen på att sälja den nu
Kammen togs från en e34 runt 90 om det är samma som jag körde. Hittade aldrig någon redig stämpling på den. Toppen är portad in / ut. säterna mirade, (b34 topp märkt med "Dan.G") fjädertrycket högdes 5-7 kilo. Motorn M30b34 svarade alltid bra på ladd. jag kan inte 100% bekräfta att det var en standardkam, kan mycket väl tänka mig att den var omslipad då den svarade lite väl bra. toppen är planad 1.515mm totalt vad jag kan se här i papperna.BusE wrote:Det var nån som köpte toppen av Dan, jag köpte den sen och han sa att det var orginal kam. Dan vet nog bäst om det e orginal kam eller inte men tyckte när toppen var i bitar att det såg ut som en orginal kam.
mvh.
BusE wrote:Hej hej..
Tyckte det var dax och lägga upp en tråd om vad jag har byggt på dom senaste 3 åren. bilen är klar för mappning men efter det ska det fortsättas att puttsas/fixas lite här och där, om inte mappningen skulle vara total fail.
Lite kort hur bilen hittade till mig: runt februari 07 hittade jag bilen på blocket, bytte den mot en halvrisig gammal cross. Bilen rostlagades,lackades och besiktades till sommarn 07 och åkte hela sommarn med orginal maskin.
vintern 07 flyttade vi (familjen) till ett hus, men huset behövde total renoveras så bilen fick stå hela vintern och sommarn 08.
Och här är jag just nu idagens läge.
Vi börjar med lite specc på bilen följt av bilder.
Topp:
M30b34 Topp, ny renoverad.
Mirad,inslipade ventiler med en extra 30graders vinkel.
Org kam.
Vipparmslås.
Portad topp med bearbetade förbränningsrum.
Alu plenum.
Accufab 70mm spjäll.
Precision 1260cc spridare.
PPF kitt 1 hårdare yttre ventilfjädrar och m30b35 innre fjädrar
Uppschimsat fjädertryck (55kg).
Ny vattenpump, termostat mm...
Bottendel:
m30b34 block från 635.
m30b28 80mm slag vev.
m5 s38 3.8l 142.5mm stakar.
O-ringat,plandäckat och honat.
ARP bultar i hela botten.
Stödgördel.
Smidda Mahle med andra special kolvbultar.
Nya lager, glid och kedjespännare mm...
PPF vevaxelhubb.
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar & packningar.
S38b38 oljefilterhus.
S38 oljepump
Allt balanserat.
Soppa:
Walbro gss341 intank pump.
1.5L catchtank.
PPF y-kors.
2st 044.
2st Summit filter.
AN8 matning & AN6 retur.
Aeromotive btr.
PPF fuelrail.
e85 i tanken.
Turbo:
Ny Garrett GT42.
Hemma tigat grenrör med 60mm wastegate.
3" Tryckrör i alu.
PPF 50mm dump.
19 raders oljekylare med stålomsbunna slangar och AN kopplingar.
600x300x76mm intercooler.
Styrsystem/Tändning:
MS1 v3
Edis/Motorcraft spole.
PPF laddtryckstyrning.
Launch.
2 Mapps.
Shiftlight.
Vxllåda & koppling:
Org 535 vxllåda med delring bussningar till vxllänkaget och shortshift.
Enkelmasse svänghjul från m30b28.
Sachs 765 tryckplatta med 4 puckad sinter.
Allt balanserat.
Ny hardy & stödlager.
Bakvagn:
Ställbart bakvagnskitt.
Delring bussningar i bärarmarna
Powerflex i övriga.
Org 535 bakaxel med 25% diffbroms med ny olja & packningar.
Allt blästrat & målat.
Övriga stag/bussningar nya.
Nya hjullager.
Renoverade org dämpare.
Okänd sänkning.
Framvagn:
Blästrat & målat.
Powerflex bussningar.
Övriga stag/bussningar nya.
Bromsar:
Renoverade e34 540 ok blästrade,målade och om packade.
Hålborrade Zimmermann skivor bak: 300x20mm fram: 302x28mm.
Stålomspunna slangar.
Nya bromsrör.
Borttagen ABS.
Mätare:
Autometer turbotryck,oljetryck,oljetemp,avgastemp.
Innovate bredbandslambda.
Shiftlight.
Inredning / Övrigt:
Alu pedaler i durkplåt.
Alu vxl knopp.
Sportratt.
Alu dörrsidor.
Flockad instrumenpanel,mittenkonsol,delar av dörrar mm..
Batteriet flyttad bak.
2st sportstolar.
Fälgar:
17" MK-Motorsport by Borbet 10"bak och 8½" fram.
och så några bilder:
sommarn 07
Början på motorn
bakvagn på semester
Motordelar på väg till engson och inredningsdelar till flockning
ombyggd org armatur
renoverade dämpare
Broms bak
broms fram
Här var det många bollar i luften
Det var en del av bilderna mer bilder kommer då domligger på andra datorn.
Enjoy så länge..
mvh.
kör med b28 vev för att jag kör bubbla kolvar som har låga komphöjdenRickardP wrote:Kul projekt du hade En fråga. Varför kör du med b28 vev?
mvh