Page 5 of 18

Posted: 14 May 2010, 21:15
by Tjottirotti
Pitbull wrote:
Tjottirotti wrote:Gyldmark lär väl veta? grattis till gott mos
Även om Dan vet så kanske de är bytt kam då det är 2st ägare efter Dan.
Sant sant

Posted: 14 May 2010, 21:18
by jorgen
det är troligvis inte originalkam med de siffrorna med so what, det är leendet som är värt mest så grattis :) Antar att du inte är så sugen på att sälja den nu :lol:

Posted: 14 May 2010, 21:22
by ///Peter
jorgen wrote:det är troligvis inte originalkam med de siffrorna med so what, det är leendet som är värt mest så grattis :) Antar att du inte är så sugen på att sälja den nu :lol:
Helt sant! Grattis Grattis M30 wtf!!

Posted: 14 May 2010, 23:24
by BusE
Tackar alla..

Nee spelar inte så stor roll om det sitter org kam eller trim, men bara för alla speckulationer så ska jag lyfta på ventilkåpan och kolla upp allt med bilder o så men det blir inte nu på nån vecka då jag ska njuta litet tag innan jag skruvar isär något.

Bilen går helt otroligt men tycker när man drar på 4:an med max laddet så runt 5000varv så början den tappa lite ork/tveckar lite/vill inte varva ut som på 1-3:an.

Imorn ska bilen tvättas utvändigt/invändigt och ska kolla avgaset lite då en gummi upphängning har blivit lite trött så den ska bytas och översyn av alla andra delar under bilen som bakvagn,kardan,framvagn osv...

Är inte minsta sugen o bli av med bilen som läget e just nu :D

Brossan fick sig en åktur, först med grund ladd och han sa att den rör på sig och då skickade jag i max laddet och efter en repa på 2:an o 3:an så började han spänna på bilbältet och sa du e inte helt frisk :D

mvh.

Posted: 15 May 2010, 18:28
by BusE
idag har jag kört runt 200km med bilen, allt från lugn stadkörning och full snyt körning och bilen går kanon. 235 greppar helt otroligt bra, släpper lite i dom högre varven med 1-3:an o sen greppar det på.

FYFAAAN va kul det kan vara!!

obs! munngiporna e uppe i öronen fortvarande :D

Posted: 17 May 2010, 22:52
by Clew
Här kommer lite film från mappningen:
http://www.youtube.com/watch?v=kRzZnm1VjfM

Posted: 18 May 2010, 16:12
by BusE
Mycket fint Lars!

Posted: 18 May 2010, 16:27
by JWSE30
Grattis till effekten!

En kompis till mig bromsade 568whp,771wnm vid 1.6bar och 5000rpm hos ppf med originalkam så dom verkar hänga med länge.

Posted: 18 May 2010, 21:50
by dgyldmark
BusE wrote:Det var nån som köpte toppen av Dan, jag köpte den sen och han sa att det var orginal kam. Dan vet nog bäst om det e orginal kam eller inte men tyckte när toppen var i bitar att det såg ut som en orginal kam.

mvh.
Kammen togs från en e34 runt 90 om det är samma som jag körde. Hittade aldrig någon redig stämpling på den. Toppen är portad in / ut. säterna mirade, (b34 topp märkt med "Dan.G") fjädertrycket högdes 5-7 kilo. Motorn M30b34 svarade alltid bra på ladd. jag kan inte 100% bekräfta att det var en standardkam, kan mycket väl tänka mig att den var omslipad då den svarade lite väl bra. toppen är planad 1.515mm totalt vad jag kan se här i papperna.

OBS! om ni har denna märkta topp så är ALLA vipporna röntgade inkl toppen.

Posted: 10 Jul 2010, 12:12
by BusE
Ett tag sen jag skrev något här då jag har haft problem med bilen,den har gått fruktansvärt snålt och har man hållt jämn varv så har den slutat o gå på alla cylindrar och börjat gå ännu snålare.

Pumpar,filter och el-biten kollades upp och allt där var ok. Boven var spridarna, Bäckis testade spridarna och dom flödade hälften av vad en ny gjorde,flödet vart även sämre ju mer man testade dom :S

Så nu idag åkte jag upp till Avesta och hämta 6st nya precision 1260cc spridare och en turbomössa, så idag ska det ut och snytas ordentligt!

Måste tacka Bäckis som hade tid och lust att sälja sakerna idag! och övrig support!

och

bmw545tic som var snäll och lånade ut en pump då jag trodde felet var i min.

mvh.

Posted: 30 Sep 2010, 23:06
by BusE
En pump är troligen paj, låter som en vinkelslip. Lossade summit filterna jag har o ser massor med sand :S.. ne nu räcker det med lekandet med orginal tank och catch tank. Spridarna ska även tvättas då märkte att bilen börjar gå snålt när laddet kommer o börjar gå dåligt,fast det e nya stift och kablar i.

Beställde en skiva 3mm alu plåt så en fuelcell på 55-57l ska byggas och nuke filter ska monteras. Ska även hinka ur maskin i vinter för lite inspektion/ ombyggnad och visa delar ska putsas mer på, en vassare kam är med på listan och en precision snurra om ekonomin tilllåter det.

annars e det lite smått här o där som ska göras.

mvh.

Re: BusE´s m535 Turbo

Posted: 01 Oct 2010, 08:08
by JockE28
BusE wrote:Hej hej..

Tyckte det var dax och lägga upp en tråd om vad jag har byggt på dom senaste 3 åren. bilen är klar för mappning men efter det ska det fortsättas att puttsas/fixas lite här och där, om inte mappningen skulle vara total fail.

Lite kort hur bilen hittade till mig: runt februari 07 hittade jag bilen på blocket, bytte den mot en halvrisig gammal cross. Bilen rostlagades,lackades och besiktades till sommarn 07 och åkte hela sommarn med orginal maskin.

vintern 07 flyttade vi (familjen) till ett hus, men huset behövde total renoveras så bilen fick stå hela vintern och sommarn 08.

Och här är jag just nu idagens läge.

Vi börjar med lite specc på bilen följt av bilder.

Topp:

M30b34 Topp, ny renoverad.
Mirad,inslipade ventiler med en extra 30graders vinkel.
Org kam.
Vipparmslås.
Portad topp med bearbetade förbränningsrum.
Alu plenum.
Accufab 70mm spjäll.
Precision 1260cc spridare.
PPF kitt 1 hårdare yttre ventilfjädrar och m30b35 innre fjädrar
Uppschimsat fjädertryck (55kg).
Ny vattenpump, termostat mm...



Bottendel:

m30b34 block från 635.
m30b28 80mm slag vev.
m5 s38 3.8l 142.5mm stakar.
O-ringat,plandäckat och honat.
ARP bultar i hela botten.
Stödgördel.
Smidda Mahle med andra special kolvbultar.
Nya lager, glid och kedjespännare mm...
PPF vevaxelhubb.
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar & packningar.
S38b38 oljefilterhus.
S38 oljepump
Allt balanserat.

Soppa:

Walbro gss341 intank pump.
1.5L catchtank.
PPF y-kors.
2st 044.
2st Summit filter.
AN8 matning & AN6 retur.
Aeromotive btr.
PPF fuelrail.
e85 i tanken.


Turbo:

Ny Garrett GT42.
Hemma tigat grenrör med 60mm wastegate.
3" Tryckrör i alu.
PPF 50mm dump.
19 raders oljekylare med stålomsbunna slangar och AN kopplingar.
600x300x76mm intercooler.

Styrsystem/Tändning:

MS1 v3
Edis/Motorcraft spole.
PPF laddtryckstyrning.
Launch.
2 Mapps.
Shiftlight.



Vxllåda & koppling:

Org 535 vxllåda med delring bussningar till vxllänkaget och shortshift.
Enkelmasse svänghjul från m30b28.
Sachs 765 tryckplatta med 4 puckad sinter.
Allt balanserat.
Ny hardy & stödlager.


Bakvagn:

Ställbart bakvagnskitt.
Delring bussningar i bärarmarna
Powerflex i övriga.
Org 535 bakaxel med 25% diffbroms med ny olja & packningar.
Allt blästrat & målat.
Övriga stag/bussningar nya.
Nya hjullager.
Renoverade org dämpare.
Okänd sänkning.

Framvagn:

Blästrat & målat.
Powerflex bussningar.
Övriga stag/bussningar nya.

Bromsar:

Renoverade e34 540 ok blästrade,målade och om packade.
Hålborrade Zimmermann skivor bak: 300x20mm fram: 302x28mm.
Stålomspunna slangar.
Nya bromsrör.
Borttagen ABS.

Mätare:

Autometer turbotryck,oljetryck,oljetemp,avgastemp.
Innovate bredbandslambda.
Shiftlight.

Inredning / Övrigt:

Alu pedaler i durkplåt.
Alu vxl knopp.
Sportratt.
Alu dörrsidor.
Flockad instrumenpanel,mittenkonsol,delar av dörrar mm..
Batteriet flyttad bak.
2st sportstolar.

Fälgar:

17" MK-Motorsport by Borbet 10"bak och 8½" fram.

och så några bilder:

sommarn 07
Image

Början på motorn
Image

bakvagn på semester
Image

Image

Motordelar på väg till engson och inredningsdelar till flockning
Image

ombyggd org armatur
Image

Image

renoverade dämpare
Image

Broms bak
Image

broms fram
Image

Här var det många bollar i luften
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Det var en del av bilderna :D mer bilder kommer då domligger på andra datorn.

Enjoy så länge..

mvh.

Gillar dom bilarna :)

Posted: 01 Oct 2010, 13:55
by RickardP
Kul projekt du hade :) En fråga. Varför kör du med b28 vev?

mvh

Posted: 01 Oct 2010, 16:48
by 3riksson
JockeE28 - smidigaste citeringen på PPF ever?

Posted: 01 Oct 2010, 17:00
by BusE
RickardP wrote:Kul projekt du hade :) En fråga. Varför kör du med b28 vev?

mvh
kör med b28 vev för att jag kör bubbla kolvar som har låga komphöjden

orginal vev + org stakar + kolvarna= mellan 6-7 i komp

m30b28 vev + s38b38 stakar + kolvarna= ca 8.3 i komp

orginal vev har 86mm i slag b28 veven har 80mm slag. motor volymen blir tyvärr lite mindre (3.2l) men vevstaks geometrin blir riktigt fin.

Posted: 05 Oct 2010, 19:50
by RickardP
hm, intressant. Någon aning om vad kompet skulle hamna på med originalstakar?

Posted: 06 Oct 2010, 05:58
by egut
riktigt fin hajj du har, man blir avensjuk när sånt här visas på nätet, åker du male kolvbult? Mvh