Page 5 of 18

Posted: 28 Mar 2010, 22:11
by fredrick
Har krånglat i några år med små fyrcylindriga maskiner och konstaterat att det är åtminstonde en cyl. för lite! :wink:

Posted: 28 Mar 2010, 22:13
by Mirre
Grefven wrote:
symptomen hittils har varit en miss vid 5000rpm. sen ett tickande som från förarplatsen nästan lät som en flärpande avgasläcka. provstartade någon sekund och då lät det högt upp som om det var från toppen.



Tror att det nästan är cylinderpackning/pyramidring som du har blåst, med tanke på att det låter som avgasläcka. Du har väl evakueringsspår till ringarna?

Posted: 28 Mar 2010, 22:21
by Grefven
Mirre wrote:
Grefven wrote:
symptomen hittils har varit en miss vid 5000rpm. sen ett tickande som från förarplatsen nästan lät som en flärpande avgasläcka. provstartade någon sekund och då lät det högt upp som om det var från toppen.



Tror att det nästan är cylinderpackning/pyramidring som du har blåst, med tanke på att det låter som avgasläcka. Du har väl evakueringsspår till ringarna?


inga evakueringsspår. Det första som slog mig var en avgasläcka. Men sekunden senare förstod jag att det inte var det. Var kanske lite otydlig där. Och det var inget vatten i oljan eller tvärt om heller.

River i veckan så då vet vi.

Posted: 28 Mar 2010, 22:23
by Grefven
fredrick wrote:Har krånglat i några år med små fyrcylindriga maskiner och konstaterat att det är åtminstonde en cyl. för lite! :wink:


ok.

Posted: 28 Mar 2010, 22:30
by Grooverhound
ja har varit med om 3st volvo bilar som topp packning blivit blåst på å man trott att de e nått löst i toppen.låtit metaliskt så man tror att de e nått annat.men bara varit topp packningen.

Posted: 28 Mar 2010, 22:32
by Grefven
Har de oxå varit utan komp?

Posted: 28 Mar 2010, 22:34
by Grooverhound
Grefven wrote:Har de oxå varit utan komp?

de kollade vi tyvär aldrig.men nu när du säger de så känns de långdraget att de ska vara så enkelt fel när de saknas komp helt.

Posted: 29 Mar 2010, 12:27
by Pitbull
Grooverhound wrote:ja har varit med om 3st volvo bilar som topp packning blivit blåst på å man trott att de e nått löst i toppen.låtit metaliskt så man tror att de e nått annat.men bara varit topp packningen.


Inte me några pyramidringar tror jag inte.

Posted: 29 Mar 2010, 12:38
by Grooverhound
Pitbull wrote:
Grooverhound wrote:ja har varit med om 3st volvo bilar som topp packning blivit blåst på å man trott att de e nått löst i toppen.låtit metaliskt så man tror att de e nått annat.men bara varit topp packningen.


Inte me några pyramidringar tror jag inte.


nej helt standard.

Posted: 29 Mar 2010, 13:17
by Pitbull
HenrikF wrote:vi tog den med låda ja, men med mkt vinkel så schakeln var mitt på motorn.
Biltemas gamla lyft har jag aldrig haft problem med. Men det funkar. Man får väl förlänga denna lyft ist..

hoppas du hittar felet och får ihop bilen igen. Pågår väl en intern kamp mellan dig och pitbull, och inte kan du väl förlora den utan ett rejs :)


Kamp mellan mig och Bullen. Nja, inte direkt..
Ska bli kul att ta ett rejs eller två.

Posted: 29 Mar 2010, 16:01
by ramberg
Bäckis wrote:Helt omöjligt med kolvras då det inte finns någon olja uppepå kolven, och en smidd kolv ger sig ju inte ringlandet på så det känns inte som en vettig förklaring.

Vi får väl snart se, spännande.

Jag tror inte på kolvras heller, samt spricka i ringland ger fortfarande komp. Då ska det vara hål rakt igenom isf.
Samt så skjuter den ur sig olja friskt.

Ventil är tveksamt till med.
Som peppe skrev så lär du ha kört av en tallrik, eller böjt den något så grönjävligt så den inte stänger alls innan den ska ge 0.
Och vore det så, hade du sett på kolven också men den såg ju fin ut av det du sett samt ventilspel såg bra ut.

Tycker bara det återstår din teori om stake och har du haft sådan tur i oturen att den inte gjort mer skada som det verkar så kan du åka o köpa dig en trisslott på direkten! :D

Jag hade i vilket fall gjort ett leakdowntest för och utesluta/slippa öppna om det vore nåt annat fel.. men det känns långsökt då du har 0 i komp.


Trist men hoppas du får fart på den tills sommarn!

Posted: 29 Mar 2010, 17:47
by Grefven
dagen har gått åt att städa tjuuurens verkstad på grejor jag slängt omkring mig när jag rensat bort grejor jag inte ska ha mer på lyxbilen och även grejor från m3an som inte ska ligga och skräpa där.

tog upp mitt slåp. det är tungt om det ska upp på ett pickupflak kan jag säga. jag hade även tidigare i år lyckats med konststycket att välta det. så hälften av lådorna gick inte att öppna p.g.a kilade verktyg överallt. lite knutigit blev det oxå. så efter några timmars mickel med att ö.h.t få upp lådorna och få ordning bland grejorna så är det nästan som nytt igen =)

men nu är det på plats iaf. så i veckan ska jag nog få lite tid att riva motorn.

Image
mitt livs köp förövrigt. rekomenderar alla att köpa ett sånt. det är få grejor som jag köpt som gör att jag tänker "fyfan va bra" varje gång jag ser det.

var även och hämtade en SAAB som hade lite problem med turbon :lol:

Image
Image
Image
Image

Gammalt känt ordspråk: -"rör aldrig den saab som ryker" /lakritstrollet

Posted: 29 Mar 2010, 17:50
by Akke
har mött en exakt likadan saab o krokarna som ryker så mycket. Fast var ett tag sen nu, kan det möjligen vara denna

Posted: 29 Mar 2010, 18:07
by Grefven
jag vet inte akke. man får ju hoppas att de inte kört så en längre tid iaf. =)

Posted: 29 Mar 2010, 19:04
by dgyldmark
Ser ut som den som gick inne i ronneby för någon vecka sedan.

kör man saab...

Posted: 29 Mar 2010, 19:17
by ramberg
Vadå.. saab är ju rena rökläggarmaskinerna!! måtte vart mycket krut i den kärran! :lol: